حذف پیش بینی سود از گزارشات شرکت ها

سازمان بورس اخیرا در اطلاعیه ای مهم اقدام به حذف پیش بینی سود از گزارشات شرکت ها نموده است و ازین پس شرکت های حاضر در بورس و فرابورس مجاز به ارائه ی پیش بینی اول دوره، پیش بینی سود سه ماهه، پیش بینی سود ۶ ماهه و پیش بینی سود ۹ ماهه نمی باشند و به جای این گزارش، شرکت ها باید همراه با گزارشات سه ماهه، گزارش شش ماهه، گزارش نه ماهه و گزارش دوازده ماهه، گزارش تفسیری مدیریت را منتشر کنند.

به گفته ی مدیران سازمان بورس این اقدام در راستای افزابش توجه به تحلیل شرکت ها و جلوگیری از سوء استفاده ی مدیران انجام شده است و هیچ اشاره ای به عدم شفافیت شرکت ها در گزارشات دوره ای و ارائه ی ریز جزئیات فعالیت شرکت ها در گزارشات دوره ای نکرده اند و بهتر است برای این موضوع نیز چاره ای اندیشیده شود. به هر صورت باید منتظر ماند و اثرات مصوبه ی زیر را برآورد کنیم.

سازمان بورس در اطلاعیه ای که اخیرا در ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۶ منتشر کرده، آورده است:

مخاطبین:

کلیه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار

کلیه موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

 

موضوع: ابلاغ دستورالعمل­های اصلاح‌شده به شرح زیر:

دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت­­های ثبت شده نزد سازمان

دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران

دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران

دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران

دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران

دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران

 

با سلام و احترام،

در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی ناشران و بهبود نقدشوندگی اوراق بهادار و به استناد ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران هیئت مدیره سازمان در تاریخ ۲۸/۰۴/۱۳۹۶ اقدام به اصلاح دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت­های ثبت شده نزد سازمان، دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران و دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران نموده است.

در این خصوص موارد زیر را به استحضار می رساند:

۱-   دستورالعمل­های فوق­الذکر از تاریخ ۰۹/۱۰/۱۳۹۶ لازم­الاجرا می­باشند.

۲-   از تاریخ لازم­الاجرا شدن دستورالعمل­های فوق الذکر ناشران ثبت شده نزد سازمان مجاز به انتشار گزارش پیش­بینی عملکرد سالانه نمی­باشند. لکن ضروری است تغییرات بااهمیت در پیش­بینی درآمد هر سهم که پیش از تاریخ ۰۹/۱۰/۱۳۹۶ منتشر شده است، از طریق انتشار اطلاعیه افشای اطلاعات با اهمیت در سامانه کدال منتشر شود.

۳-   با توجه به اینکه مطابق دستورالعمل­های اصلاح شده، افشای اطلاعات با اهمیت (موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت­های ثبت شده نزد سازمان) منجر به توقف نماد معاملاتی ناشر می­گردد، ضروری است ناشران هرگونه اطلاعات با اهمیت را صرفا از طریق اطلاعیه مربوطه در سامانه کدال افشا نمایند.

۴-   با عنایت به اینکه مطابق اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل ها، وظایف نظارتی شرکت­های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران افزایش یافته است، ناشران مکلفند اطلاعات درخواستی شرکت­های مذکور را به این شرکت­ها ارائه نمایند.

۵-   با توجه به عدم انتشار اطلاعیه پیش­بینی درآمد هر سهم مطابق با مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت­های ثبت شده نزد سازمان، ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مکلفند گزارش تفسیری مدیریت را همراه با صورت‌های مالی میان دوره­ای ۳، ۶ و ۹ ماه و صورت­های مالی سالانه، تهیه و افشا نمایند. همچنین شرکت‌های مذکور باید اظهارنظر حسابرس خود نسبت به گزارش تفسیری مدیریت، که همراه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه و سالانه ارائه می‌شود را نیز ارائه نمایند. گزارش تفسیری مدیریت باید با توجه به ضوابطی تهیه و ارائه شود که متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین نحوه ارائه گزارش حسابرس درباره گزارش تفسیری مدیریت نیز پس از تایید کمیته فنی سازمان حسابرسی اعلام خواهد شد.

 

حسن امیری

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران

 

تصویر این اطلاعیه نیز به شرح زیر می باشد:

ابلاغیه حذف پیش بینی سود از گزارشات شرکت ها

ابلاغیه ابلاغیه حذف پیش بینی سود از گزارشات شرکت ها

 

ابلاغیه حذف پیش بینی سود از گزارشات شرکت ها

ابلاغیه حذف پیش بینی سود از گزارشات شرکت ها

 

1 پاسخ
  1. علیرضا
    علیرضا گفته:

    خیلی خیلی ممنونم بابت اطلاع رسانی قوانین
    به نظر من که این قانون اصلا مناسب نیست. مدیران ما یاد گرفتن فقط تقلید کنن و بس!

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *