هوش پولی کودک

صحبت از هوش پولی کودک، مدیریت پول کودک، هوش مالی کودک، سواد مالی کودک، اعتماد به نفس مالی و مالی شخصی امروزه اهمیت بسیاری دارد چرا که اگر فرزند ما امروز هوش پولی بالایی نداشته باشد در آینده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد بود.

این مسئله موجب شده است که هوش پولی کودک امروزه بسیار با اهمیت باشد.

بعضی از بچه ها تمام دوران کودکی خود را بدون هیچ سر و صدایی از چگونگی کارکرد پول می گذرانند. چرا؟

احتمالا به این دلیل است که والدین آن ها علاقه ای به صحبت کردن در مورد پول با آن ها ندارند و البته نتایج آزمایش های موسسه T.Row price نشان می دهد که ۶% از والدین تمایلی به صحبت در مورد مسائل مالی و پول با بچه ها ندارند. این مسئله منجر به بروز یک نقطه ضعف بزرگ مالی در کودکان می شود که می تواند زمینه ساز انجام اشتباهات مالی در بزرگسالی شود. لینک مقاله

جان کلام: اگر شما در مورد چگونگی کارکرد پول به فرزندتان آموزش ندهید، شما مسئول خطاهای مالی او در آینده خواهید بود!

والدین باید چه کار کنند؟ وقت آن رسیده است که هوش پولی کودک را تقویت کنند. قرار نیست شما به او در مورد پورتفوی سرمایه گذاری یا انواع وام خرید توضیح بدهید، فقط باید شروع کنید در مورد مباحث پایه با او صحبت کنید. مثلا آن ها بدانند که لباس و خوراکی با پرداخت پول خریداری می شود و بدانند راه های درست و اشتباهی برای مدیریت پول وجود دارد.

مالی شخصی کودک
مالی شخصی

آموزش مدیریت پول به فرزند

همین امروز آموزش مدیریت پول به فرزند تان را شروع کنید. می توانید از آموزش ابتدایی ترین مسائل آغاز کرده و ابتدا به آن ها هدف گذاری برای خریدهای آینده و سپس پس انداز برای یک هدف خاص را آموزش دهید. این یک راه عالی برای آموزش مدیریت پول به فرزند خواهد بود.

نیازی نیست که کودک شما در این سن اطلاعاتی در مورد وام دانشجویی و وام مسکن و غیره داشته باشد اما آنچه که فرزندتان امروز می آموزد می تواند برای بقیه ی زندگی اش مفید باشد. شما امروز عادت های پولی و مالی را در زندگی او نهادینه می کنید.

به عنوان یک پدر یا مادر چه چیزی شما را به آینده ی فرزندتان امیدوار می کند؟ دیدن یک کارنامه ی پر از “بسیار خوب” ؟ داشتن بچه هایی که پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه به خانه برمی گردند و هرگز از خانه بیرون نمی روند؟ چه چیزی؟

مطمئنا شما این موضوع را نمی پسندید و اصولا هیچ کسی دوست ندارد که فرزند بالغش همیشه در اتاقش باشه و فقط برای خوردن قرمه سبزی از اتاق بیرون بیاد و همه ی پول توجیبی های خودش را هم خرج کند.

پس چطور میشه از بچه ها در مقابل این اتفاق محافظت کرد؟ شما می توانید درب را قفل کنید و تلفن ها را هم قطع کنید اما آیا این کار باعث میشه بچه ها دچار این مشکلات نشوند؟ مطمئنا نه! اصلا اگر هم این راهکار از این اتفاق جلوگیری کند ولی مطمئنا بر روی جنس روابط شما و او تاثیرگذار خواهد بود.

یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از این مسائل، آموزش مالی شخصی و تقویت هوش مالی کودک است. با این کار آن ها یاد میگیرند که پول شان را چطور مدیریت کنند و وقتی از دبیرستان به محیط دانشگاه وارد شدند پس انداز خوبی برای هزینه های شان داشته باشند. اتفاقی که آرزوی هر پدر و مادر موفقی است.

آموزش مالی شخصی و هوش مالی به فرزندتان از آن جهت بسیار با اهمیت است که نتایج برنامه های آموزش مالی شخصی کودک و هوش مالی کودک به بیشتر از ۴ میلیون دانش آموز آمریکایی از بهبود زندگی مالی آن ها خبر می دهد.

مدیریت پول کودک
مدیریت پول کودک

مبانی افزایش اعتماد به نفس مالی کودکان

بعد از گرفتن امتحان مالی شخصی (هوش مالی) از کودکان، ۹۵% دانش آموزان با بودجه بندی اعتماد به نفس مالی را احساس می کردند و ۸۷% با سرمایه گذاری و ۹۴% با پس انداز. این یک نتیجه ی مهم است که از آن جهت که آموزش هوش پولی کودک و مالی شخصی و هوش مالی در افزایش اعتماد به نفس و موفقیت کودکان نقش بسزایی دارد.

شاید در نگاه اول آموزش این موضوعات از هوش پولی کودک بسیار ابتدایی به نظر برسد ولی همین مسائل ابتدایی در آینده ی مالی کودک تان بسیار با اهمیت است. شما باید بودجه بندی خانواده ، پس انداز برای دوران دانشجویی، مبانی کارآفرینی و سرمایه گذاری و صرفه جویی را آموزش دهید.

مبانی کارآفرینی کودک

برای صحبت در مورد پس انداز با بچه ها همین امروز اقدام کنید. خواه این پس انداز در راستای کمک خرج دوران دانشجویی باشد یا سفر تابستانی. البته توجه داشته باشید که پدر و مادر موثرترین الگوی فرزند هستند و آن ها سعی دارند که مدیریت پول شان شبیه به والدین شان باشد.

از این رو پدر و مادر می توانند کارهای زیادی برای آموزش هوش پولی کودک انجام دهد تا هوش مالی شان تقویت شود. مطمئنا یادگیری بودجه بندی خانواده و نحوه ی پس انداز می تواند در رشد دانش مالی و هوش مالی کودک شما موثر باشد و اعتماد به نفس مالی آن ها را افزایش دهد.

4 پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      وقتتون بخیر و خوشی
      به شما بابت علاقه به مسائل هوش مالی و هوش اقتصادی و هوش پولی تبریک عرض می کنم و اطمینان می دهم گرچه آموزش این مسائل از کودکی بسیار با اهمیت است ولی هیچگاه برای آموزش دیر نیست و همین که شما زمان تان را به مطالعه ی این مقالات اختصاص می دهید یعنی در مسیر پیشرفت قرار دارید.
      بهترین ها را برایتان آرزو دارم.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *