اثر فقر بر تصمیم گیری و هوش مالی

اثرات فقر بر تصمیم گیری و هوش مالی

فقرا تصمیمات بدی می گیرند.

آن ها بیشتر قرض می کنند و کمتر پس انداز

بیشتر سیگار می کشند و کمتر ورزش می کنند

بیشتر مشروب می نوشند و کمتر غذاهای سالم می خورند

بدترین درخواست اشتغال را می نویسند و روز مصاحبه ی کاری لباس خوبی به تن نمی کنند

اگر آموزش هوش مالی ارائه شود آن ها آخرین کسانی هستند که اجبارا ثبت نام خواهند کرد

 

این ها همگی ناشی از فقر است و در این مقاله به فقر و اثرات زیان بار آن بر زندگی اشاره کرده ایم، اما این بار از زاویه ای دیگر آن را بررسی می کنیم.

فقر باعث می شود دیگر دیدگاه بلندمدتی به زندگی نداشته باشید و دغدغه تان گذراندن فردا باشد.

متاسفانه در بسیاری از سریال های تلویزیونی انسان های پولدار را افرادی تصویر کرده اند که اعضای خانواده همگی با هم مشکل دارند و هر یک به ثروت دیگری چشم دارد و با این که پول دارند شرایط سختی را می گذارنند و بچه های آن ها خلاف کار می شوند و بیمار می شوند و غیره و از سویی خانواده های فقیر کمتر با مشکلات بالا مطرح هستند و حتی فقر ستایش می شود.

ولی آیا در دنیایی که در آن زندگی می کنیم، این باورها واقعیت دارد؟

آیا امروز مشکل بسیاری از خانواده ها فقر است یا ثروت؟

امروز با بررسی مسئله ی فقر و اثرات آن بر زندگی به سراغ برخی باورها می رویم.

آخرین تحقیقات  خانم نوبل از آزمایشگاه عصب شناسی، تجریبات نونهالی و رشد حاکی از آن است که فقر بر روی رشد ذهنی کودک تاثیر منفی می گذارد. در این تحقیقات از ۶۰ کودک از مهدکودک های عمومی فیلادلفیا استفاده شد که ۳۰ کودک طبقه ی متوسط و ۳۰ کودک طبقه ی فقیر یا اندکی بالاتر از خط فقر بودند و از آن ها آزمایشاتی نظیر شناخت چهره، شناخت عکس، آزمون واژگان به عمل آمد که مورد توجه دانشمندان بود و در این آزمایشات دانش آموزان فقیر عملکرد بدتری را به نمایش گذاشتند.

همچنین بررسی MRI مغز کودکان خانواده های فقیر و با تحصیلات پایین حاکی از نازک تر بودن قشر پیش پیشانی نسبت به بچه های با وضع مالی متوسط بود که این مسئله بر هوش پایین و تحصیلات کم کودکان فقیر صحه می گذارد. گفتنی است بخش پیش پیشانی با کارکرد اجرایی مغز مرتبط است.

همچنین بررسی های بعدی حاکی از آن بود که مغز آن هایی که درآمد خانوادگی و والدینی با تحصیلات بالاتر داشتند نسبت به هم­سن و سالان کودکان خانواده های فقر ناحیه های سطحی بزرگتری داشت و بیشترین همبستگی بین بخش های مرتبط با عملکرد زبانی و اجرایی را دارا بودند.

همچنین تاثیر افزایش درآمد روی مغز کودکان خانوده های فقیر بسیار بیشتر از افزایش درآمد خانواده های ثروتمند است و با کاهش درآمد خانواده از سطحی مشخص شده رشد مغز کودکان با شتاب قابل توجهی کمتر می شود.

در زندگی واقعی فقر مانند فیلم های تلویزیونی نیست که همیشه پولدارها مشکلات بیشتری داشته باشند و فقرا راحت تر سر بر بالشت بگذارند!

 

به صورت کلی بنابرتحقیقات انجام شده در ایالت متحده آمریکا ناحیه سطحی مغز کودکانی که سطح درآمد خانواده شان کمتر از ۲۵،۰۰۰ دلار است نسبت به کودکانی که از خانواده هایی با درآمد بیشتر از ۱۵۰،۰۰۰ دلار در سال است ۶% کمتر می باشد. همچنین بررسی ها در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که در ایالات متحده کودکان زیر خط فقر با درآمد کمتر از ۲۴،۲۵۰ دلار برای یک خانواده ی چهار نفری ۸ تا ۱۰% ماده ی خاکستری کمتری داشتند و کودکان خانواده های با درآمد ۱٫۵ برابر خط فقر نیز ۳ تا ۴ درصد ماده ی خاکستری کمتری نسبت به استانداردها داشته اند و این مسئله عموما ناشی از فقر بوده است.

به صورت کلی از سال های گذشته ذهنیت مردم بر این بوده است که افراد فقیر به این خاطر فقیر هستند که تصمیمات بدی می گیرند اما تحقیقات امروز حاکی از آن است که:

افراد به این خاطر تصمیمات بدی می گیرند که فقیر هستند.

جان کلام این که فقر بر تصمیم گیری اثر منفی دارد و انسان های فقیر تصمیمات به مراتب بدتری می گیرند.

هوش مالی ، تغییر باور مالی ، هوش اقتصادی

اثر فقر بر هوش مالی

همانگونه که گرسنگی مانع تفکر انسان می شود، کمبود زمان و فقر نیز از توانایی تصمیم گیری می کاهد. به واقع زمانی که ذهن بر روی یک موضوع متمرکز باشد، قابلیتش برای برنامه ریزی بلندمدت و ارتقای توانایی ها و مهارت های شخصی کاملا مختل می شود. مانند رایانه ای که که در حال انجام چند فعالیت هم زمان است و با سرعت کمی اطلاعات را پردازش می کند.

به واقع انسان ها ظرفیت های ذهنی شان را از دست نمی دهند بلکه توانایی دسترسی به تمام داشته های ذهنی خود را از دست می دهند. از این رو تحقیقات جدید نشان می دهد که رفتارهای فکر نشده، عملکرد نامناسب در محل کار، تصمیمات مالی نادرست و غیره همگی ناشی از کمیابی یا مشکلات مالی می باشد و ردپای فقر در جای جای تصمیمات اشتباهمان دیده می  شود.

اثر فقر خانواده بر کودکان

فقر باعث کاهش ظرفیت ذهن و عصبانیت و اضطراب می شود و به واقع پهنای باند ذهن را کاهش می دهد و عملکرد ذهنی فقرا حتی از افرادی که بیشتر از ۲۴ ساعت بیدار مانده اند نیز کمتر می شود. همچنین پژوهشی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که کودکانی که فقیر بزرگ می شوند دو سال کمتر آموزش می بینند و سالانه ۴۵۰ ساعت کمتر کار می کنند و خطر ابتلایشان به بیماری، سه برابر کودکان خانوارهای مرفه است.

چاره چیست؟

افزایش درآمد ناشی از سرمایه گذاری منجر به آن می شود که والدین دغدغه کمتری را برای کسب درآمد و زمان کیفی بیشتری را فرزندان خود اختصاص دهند و این به رشد سلامت ذهنی کودکان و افزایش نمرات تحصیلی آن ها منجر می شود. بزهکاری در جوانان کاهش می یابد و دوره ی تحصیل خانواده ها افزایش می یابد.

در اینجا منظور از زمان کیفی، زمانی است که والدین تمام توجهشان به کودکشان است، نه اینکه بخشی را به ناراحتی ناشی از کار، قسط های عقب افتاده، هزینه ی منزل و غیره اختصاص دهد. به واقع والدین به میزان گذشته کار می کنند اما زمان کیفی بیشتری برای فرزندان دارند..

بنا بر دستاوردهای پژوهشی محققی به نام کاستلو از یکی از ایالت های آمریکا در کارولینای شمالی نشان می داد که افزایش درآمد خانواده ها منجر به یک سال اضافه ی تحصیل تا سن ۲۱ سالگی و کاهش ۲۲% شانس داشتن سابقه ی مجرمانه تا ۱۶ سالگی می شد.

تصمیم گیری تحت فشار

بسیاری از مردم در وضعیتی که فشار زیادی را تحمل می کنند صرفا بر مبنای تجربیات خود از شرایط موجود تصمیم گیری می کنند. ذهن انسان در این زمان بازخوردهایی از وضعیت مشابه یا کمتر منطقی ارائه می دهد و جملاتی نظیر این که: “جز این، چاره ی دیگری ندارم” و “من احتمال زیاد به توافق برسم” و “من احتمالا این وضعیت را مدیریت خواهم کرد” و غیره می تواند تصمیم گیری ما را با اشتباه مواجه کند.

بسیاری از مردم عمده ی تصمیمات خود را بر مبنای اعتقادات شان می گیرند، شاید امروز لازم باشد بر اعتقادات تان تمرکز کنید و ببینید آیا واقعا باورهای شما، زندگی خوبی را برایتان رقم خواهد زد.

هوش مالی و هوش اقتصادی و تغییر باورهای زندگی

هوش مالی و تغییر باورهای مالی

همین حالا یه کاغذ سفید بردارید و باورهای تان را در خصوص ثروت را بنویسید.

نوشتن باعث تحریک مغز شما و افزایش قدرت تفکر می شود، پس همین حالا بنویسید و ببینید آیا واقعا این باورها زندگی شما را بهبود خواهد داد؟

 

 

4 پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      خوشحالیم که این مطالب توانسته توجه شما را به سایت هوش مالی جلب کند و به شما بابت علاقه تان به این مبحث تبریک عرض می کنیم.
      بهترین ها را برای شما آرزو داریم.
      حسن رحمانی

      پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام دوست گرامی
      خوشحالیم که از بازدیدکنندگان سایت هوش مالی هستید و به شما بابت علاقه تان به هوش مالی تبریک عرض می کنیم. لینک کدام مطلب منظورتون هست؟

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *