چگونه در ۱۰ سال یا کمتر بازنشسته بشویم؟

استقلال مالی | هوش مالی | سرمایه گذاری | بازنشستگی | 10 گام استقلال مالی

هوش مالی

چگونه در ۱۰ سال یا کمتر بازنشسته بشویم؟

در این مطلب به رازهای بازنشسته شدن در طی ۱۰ سال می پردازیم و برای رسیدن به استقلال مالی کافی است ۷ قدم زیر را با دقت بردارید.

قدم اول: بودجه ی بازنشستگی خودتان را مشخص کنید

در ایران به دلیل قوانین کار و بیمه ی اجباری، افراد شاغل قادر به انتخاب نوع بیمه ی بازنشستگی خودشان نیستند و از طرفی با توجه به بحران صندوق های بازنشستگی در طی سال های آتی، لزوم پس انداز برای دوران بازنشستگی بیشتر از قبل نمایان است.

متأسفانه امید زیادی به پرداخت مناسب در دوران بازنشستگی نمی توان داشت. ازاین‌رو شما باید برای رسیدن به استقلال مالی در دوره ی بازنشستگی تلاش بیشتری داشته باشید.

بگذارید پس انداز برای بازنشستگی را به بالا رفتن از کوه تشبیه کنیم. شما برای بالا رفتن از کوه قبل از حرکت به چه چیزهایی فکر می کنید؟

مطمئنا بدون این‌که بدانید کدام کوه خواهید رفت و اصلاً ارتفاع آن کوه چقدر است، وسایل خودتان را جمع نخواهید کرد!

در پس انداز برای دوران بازنشستگی و رسیدن به استقلال مالی نیز به همین ترتیب است، مطمئنا تا قبل از مشخص کردن بودجه ی مورد نیاز برای بازنشستگی، پس انداز کردن یا تصمیم به پس انداز نمی‌تواند نتیجه ی مد نظر ما را داشته باشد.

دعوت به اقدام


لطفا همین حالا چشمان خودتان را ببندید و در هر سنی که هستید دوران بازنشستگی خودتان را تصور کنید.

تصور کردید؟

حالا روی کاغذ بنویسید که برای رسیدن به استقلال مالی در دوران بازنشستگی چقدر باید سرمایه داشته باشید. مثلاً اگر خودتان را در یک ویلا در یکی از بهترین مناطق ایران یا دنیا تصویر کردید، برای خرید این ویلا چه مقدار سرمایه نیاز خواهید داشت؟

این راهکار به نظر من فوق‌العاده است.

استقلال مالی | بازنشستگی | 7 گام بازنشستگی | بازنشستگی زودتر از موعد | هوش مالی

استقلال مالی

اگر شما در طی سال هایی که مشغول به کار بوده اید پس انداز یا سرمایه گذاری داشته اید که قدم مناسبی است ولی حتی اگر تا کنون پس انداز نداشتید و یا حتی بدهکار هم هستید، اصلاً جای نگرانی نیست و الآن بهترین فرصت تصمیم گیری است.

دعوت به اقدام


همین حالا گردش حساب سالیانه ی خود را از اینترنت بانک یا همراه بانک دریافت کنید. بدیهی است که حساب اصلی شما مد نظر است، حسابی که با آن مخارج خانه را انجام می دهید.

گردش این حساب را بر روی همان کاغذی که بر روی آن مبلغ سرمایه را یادداشت کردید، بنویسید.

این راهکار هم یکی از بهترین کارها برای تخمین هزینه های زندگی است، اگر تا کنون از حساب های مختلف برای پرداخت هزینه های زندگی استفاده می کنید همین حالا تصمیم بگیرید این کار را منظم کرده و از همین حالا تمامی مخارج خود را در پایان شب یادداشت نمایید.

جمع بندی مرحله اول: شما در پایان این مرحله باید دو چیز بر روی کاغذ خود نوشته باشید:

  • سرمایه ی مورد نیاز برای رسیدن به استقلال مالی و رسیدن به تصویری که از دوران بازنشستگی دارید
  • تخمین مخارج سالیانه ی خود در زندگی

برای مثال اگر هدف شما این است که در سن ۳۵ سالگی بازنشست شوید و در آن سال از محل سرمایه گذاری در ملک ماهانه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید، شما نیاز به سرمایه ای حدوداً ۲ میلیارد تومان خواهید داشت.

حال باید مخارج سالیانه ی خود را تخمین بزنید. برای مثال اگر شما در حال حاضر سالیانه ۳۰ میلیون تومان درآمد دارید باید تخمین بزنید که مخارج شما در سال چه مقدار است و حتماً آن را دسته‌بندی کنید:

نکته‌ی مهم: مخارج شما به دو دسته تقسیم می شوند:

مخارج ثابت: مخارجی مانند اجاره ی منزل، قسط وام، شهریه مدارس یا کلاس فرزندان، هزینه ی خرید مایحتاج ضروری منزل (گوشت، برنج، مرغ) و غیره

مخارج متغیر: همان‌طور که از اسم آن مشخص است این مخارج متغیر هستند. مثلاً مخارجی مثل مسافرت، رستوران، خرید وسایل منزل و غیره.

قدم دوم: برای ارتقای شغل تلاشتان را بیشتر کنید

نکته ی مهم


شغل شما بزرگ‌ترین دارایی و به معنای واقعی کلمه ثروت شما است

البته اصلاً منظور ازجمله‌ی بالا این نیست که ارزش شغل شما بیش‌ازاندازه است و از همه دارایی های شما بیشتر ارزش دارد، ولی تاکید این جمله ازآن‌جهت است که شغل شما مثل یک موتور برای شروع حرکت شما به سمت بازنشستگی زودهنگام است.

در مقاله ی شش گام برای افزایش درآمد و ارتقای شغل به‌تفصیل چندین راه برای افزایش درآمد و ارتقای شغلی آورده شده است. خبر خوب برای شما این‌که شما می تونی همین امروز این کار را شروع کنید.

افزایش درآمد | ارتقای شغلی | هوش مالی | کسب و کار

ارتقای شغلی

قدم سوم: در هزینه های بودجه ی خود صرفه جویی کنید

برای رشد درآمد شما باید فاصله ی بین درآمد خودتان و هزینه ها را با افزایش بودجه و بازبینی بودجه تان افزایش بدهید.

یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد فاصله بین درآمد و پس انداز، بررسی و رصد جریآن‌های پول خروجی از جیب شماست. به‌این‌ترتیب که شما باید تمام هزینه های روزمره ی زندگی خودتان را یادداشت کنید و با بررسی متوجه شوید بیشترین هزینه های زندگی شما در کدام بخش از زندگی تان است

مطمئنا نوشتن این هزینه ها جزئیاتی را به شما نشان خواهد داد که شاید هیچ‌گاه به فکرتان هم نمی‌رسید که برای مثال ماهانه ۱۰% از درآمدتان صرف خرید پفک و بستنی می‌شود، چیزی که هیچ‌گاه پیش از آن احساس نکرده بودید، اتفاقی که چند سال پیش برای من افتاده بود!

با مدیریت و رصد جریان پولی خروجی از جیبتان می‌توانید بسیاری از ناکارایی های مالی زندگی را شناسایی و با تکیه بر هوش مالی خودتان، کیفیت زندگی تان را افزایش دهید.

هوش مالی به معنای کاهش کیفیت زندگی و ایجاد شرایط سخت در زندگی نیست، بلکه هنر مدیریت درآمد و هزینه ها است.

توصیه می‌کنم حتماً بر بودجه ای که برای خود در نظر گرفته‌اید نظارت کافی داشته باشید و به‌صورت ماهانه عملکرد خودتان را بسنجید و مطمئن باشید که این کار مؤثر خواهد بود.

هوش مالی | سرمایه گذاری | حسن رحمانی | استقلال مالی

پس انداز | سرمایه گذاری

قدم چهارم: سرمایه گذاری را همین حالا شروع کنید.

حالا که در حال برنامه ریزی برای افزایش درآمد و مدیریت هزینه ها هستید، با توجه به وضعیت بی ثبات اقتصاد ایران حتماً باید پس انداز خودتان را سرمایه گذاری کنید. وقتی شروع به سرمایه گذاری می کنید، زمان شما بزرگ ترین دارایی شماست، پس به‌هیچ‌وجه سرمایه گذاری را به تأخیر نیندازید.

به‌صورت کلی در همه‌ی کشورها سرمایه گذاری در دوره‌های کوتاه مدت مشکل است اما در دوره‌های بلندمدت ۱۰ تا ۱۵ ساله سرمایه گذاری آسان تر است. در ایران از گزینه های در دسترس برای سرمایه گذاری می توان از معاملات سهام، معامله طلا، معامله مسکن، گاهی اوقات معامله ی خودرو غیره نام برد و برای سرمایه گذاری در هر یک باید به نکات زیادی توجه داشته باشید و صدالبته باید برای سرمایه گذاری های خودتان استراتژی داشته باشید.

شما با به‌کارگیری هوش مالی تان در سرمایه گذاری ها می توانید درآمد خود را افزایش دهید و با به‌کارگیری انضباط مالی در زندگی، به استقلال مالی برسید.

قدم پنجم: فعالیت‌های جانبی و یا شغل دوم خودتان را گسترش بدهید.

 راه‌اندازی شغل دوم یا فعالیت جانبی یک راه مناسب برای کسب درآمد شما خواهد بود. این کار قبل از هر چیز باعث می‌شود که درآمد شما افزایش پیداکرده و پس انداز شما هم در دوره ی زمانی کوتاه‌تری نسبت به قبل رشد داشته باشد.

نکته‌ی مهم در مورد شغل دوم: بهتر است که شغل دوم شما به نحوی باشد که برایتان جنبه‌ی سرمایه گذاری داشته باشد. برای مثال با خرید و فروش سهام نیاز نیست همواره معامله کنید و خودتان قادر به مدیریت زمان هستید، یا کاری مانند راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی (سایت، تلگرام، اینستاگرام و غیره) می‌تواند به شما کمک قابل توجهی کرده و حتی زمانی که خواب هستید یا در حال تفریح هستید، درآمد شما به حسابتان واریز شود.

مطمئنا اگر ایده ای به ذهنتان نرسید می توانید کارمند یا صندوق‌دار یا پیک موتوری یا حسابدار ساعتی یکی از فروشگاه ها و مجتمع های تجاری نزدیک منزل خود باشید. مطمئنا سایت هایی مانند شیپور و دیوار به شما ایده های خوبی خواهد داد. همچنین شما می توانید به‌صورت پروژه ای با شرکت های مختلف همکاری داشته باشید و در سایت هایی مانند سایت پونیشا به‌صورت فری لنسر (پروژه ای) فعالیت کنید. برای مثال کارهای گرافیکی، تولید محتوا، حسابداری و هر مهارت دیگری را می توانید در این سایت ها عرضه کنید.

دوم اینکه شغل یا سرمایه گذاری جانبی به‌واسطه‌ی افزایش درآمد شما، دارایی های شمارا نیز افزایش خواهد داد و شمارا به زمان موعود بازنشستگی نزدیک‌تر خواهد کرد.

راه‌های زیادی برای راه‌اندازی یک شغل دوم یا کسب و کار جانبی وجود دارد و در پاراگراف‌های قبلی چندین مورد از آن‌ها را برایتان درج کردیم و تنها کافی است تصمیم بگیرید و همین حالا اقدام کنید. اگر باز هم ایده ای ندارید کافی است مطالب همین سایت را پیگیر باشید، مطمئن باشید وبسایت جامع هوش مالی برای شما ایده های بسیاری دارد و البته اگر هم ایده ای دارید و نیاز به مشاوره و راهنمایی در راه‌اندازی دارید همین حالا با ایمیل info@hrahmani.ir یا بخش تماس با ما در ارتباط باشید.

نکته ی مهم

برای توسعه‌یا راه‌اندازی شغل دوم حتماً باید در کنار فعالیتتان، به فکر توسعه‌ی مهارت های خود نیز باشید.

قدم ششم: نگذارید بدهی ها انباشته شوند.

در طی فرآیند رسیدن به استقلال مالی، بدهی ها نقش یک قاتل را دارند. احتمال دارد قبلاً یا حتی همین حالا درگیر پرداخت بدهی ها بوده باشید، لذا در لحظه باید تصمیم قاطعی بگیرید.

تصمیم بگیرید

تصمیم بگیرید به‌هیچ‌عنوان بدهی های خود را اضافه نکنید.

البته گاهی اوقات که نرخ تسهیلات بانکی کمتر از نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری بانک است، استفاده از بدهی و یا دریافت وام می‌تواند موجب نزدیکی شما به اتمام فرآیند استقلال مالی بشود.

تمرکز شما باید بر پس انداز پول همراه با برنامه باشد و مطمئنا پس انداز بدون برنامه نتیجه ای جز از دست رفتن پول تان نخواهد داشت. اگر به این مورداطمینان ندارید مقاله ی هوش مالی و پیش بینی نرخ دلار را حتماً مطالعه کنید و تا با حساب و کتابی ساده متوجه کاهش ارزش پول خود بشوید.

قدم هفتم: قدم‌های بالا را بردارید و آن‌ها را ادامه دهید.

قدم‌های بالا را بردارید و برای همه‌ی آن‌ها برنامه ریزی کرده و همین حالا تصمیم بگیرید؛ و کافی است شما در انجام این قدم‌ها ممارست داشته و دست از تلاش برندارید. ادامه‌ی این رفتار تبدیل به عادت شده و گذشت زمان موجب بهبود کسب و کارتان خواهد شد.

کارهایی که در هر قدم بالا گفته‌شده را حداقل یک سال باید انجام دهید تا نتیجه داشته باشد و سپس تخمین بزنید که برای زندگی دوران بازنشستگی خود و تحقق بودجه ی آن به چه مقدار درآمد و سرمایه نیاز خواهید داشت. تا به استقلال مالی برسید.

درنهایت شما به‌جایی خواهید رسید که درآمد بازنشستگی شما بالاتر از هزینه های شماست و در آن زمان می توانید از کار تمام وقت کاملاً بازنشسته شوید. در زیر این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد:

اجرای گام‌های بالا

چگونه در ۱۰ سال یا کمتر بازنشسته بشویم؟ | وبسایت جامع آموزش هوش مالی، سرمایه گذاری

هوش مالی | حرکت به سمت استقلال مالی

حال برای اینکه در مورد نحوه‌ی اجرای گام‌های بالا برای رشد هوش مالی و افزایش درآمد اطلاعات بیشتری کسب کنید، مثال‌های زیر ارائه‌شده است:

حال با دو فرض زیر به بررسی رسیدن به استقلال مالی می پردازیم:

  • شما از محل شغل فعلی‌تان سالانه ۳۶ میلیون تومان درآمد دارید.
  • شما برای پوشش هزینه های بازنشستگی به سالانه ۲۹ میلیون تومان نیاز دارید.

حال در اینجا به شما نشان می‌دهیم که چگونه با این شرایط به استقلال مالی برسید.

از همین امروز تصمیم به پس انداز ۴۰% از حقوق تان بگیرید و بلافاصله پس از دریافت حقوق ماهیانه یا کسب درآمد آن را مطابق استراتژی سرمایه گذاری تان، سرمایه گذاری کنید.

شاید در ابتدای کار سرمایه گذاری ۴۰% از حقوق تان کاری مشکل باشد و بر مبنای ساختار تصمیم گیری مغز و هوش مالی حتی کاری نشدنی به نظر برسد، اما بهترین راهکار برای عمل به این پیشنهاد چیست؟

برای هر یک از ما انسان‌ها تصمیم گیری در خصوص آینده بسیار آسان تر از تصمیم گیری برای زمان حال است. رژیم خود را از هفته‌ی آینده شروع می‌کنیم نه از امروز، پس انداز را از ماهی آتی شروع می‌کنیم نه از امروز و هزاران تصمیم دیگر که برای آینده گرفته‌ایم و گاهی به آن عمل کرده و گاهی تصمیمات را فراموش کرده‌ایم.

مطابق فرض بالا شما باید سالانه ۱۴ میلیون تومان سرمایه گذاری داشته باشد.

اولویت اول ما تصمیم گیری در خصوص حقوق های آینده است: اگر کارمند باشید شما در پایان سال، پاداش + مرخصی + عیدی دریافت خواهید کرد و با توجه به میانگین درآمد ماهانه ۳ میلیون تومان، دریافتی شما برای سه قلم بالا حداقل ۹ میلیون تومان خواهد بود.

حال کافی است به‌منظور هزینه های عید و مبلغ باقی‌مانده تنها ۱۰% از حقوق ماهانه ی خود را پس انداز کنید.

با این تفاسیر شما عیدی، پاداش و مرخصی های خود را برای سرمایه گذاری اختصاص داده‌اید و پس انداز شما تنها ۱۰% از حقوق ماهیانه خواهد بود.

برنامه ی بسیار خوبی است و کاملاً منطبق با ساختار رفتار اقتصادی هر یک از ما انسان‌ها. حتی شما می توانید برای سال آتی، با خود عهد کنید تا اضافه حقوق شما بر مبنای تورم کاملاً صرف پس انداز و سپس سرمایه گذاری بشود.

مطمئنا رسیدن به استقلال مالی با این نوع تصمیم گیری، سریع‌تر خواهد بود.

نکته مهم

مطمئنا برای رسیدن به استقلال مالی باید برای مدتی استانداردهای زندگی خود را پایین بیاورید و سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهید.

حتی ممکن است فرض شما بر این باشد که پس انداز و سرمایه گذاری این مبلغ در تهران یا سایر کلان‌شهرها غیرممکن است

مطمئنا هر تصمیمی مشکلات خودش را خواهد داشت و مسیر رسیدن به استقلال مالی نیز در ابتدای راه با مسائلی ازاین‌دست روبه‌رو خواهد بود و کافی است آن‌قدر تلاش و تکرار داشته باشید تا مسیر عصبی ساخته شود. حتی اگر کسب و کار شخصی دارید یا کارمند هستید، شاید نیاز باشد برای مدتی به یک شهر با هزینه های کمتر مهاجرت کنید، چراکه محل زندگی شما تأثیر قابل توجهی بر درآمدتان خواهد داشت.

همین حالا تصمیم به افزایش پس انداز و سرمایه گذاری را بر روی کاغذ بنویسید و سیستمی راه‌اندازی کنید که مطابق آن سالانه ۱۴ میلیون تومان (۴۰% از درآمد) را سرمایه گذاری کنید. مطمئنا باید سرمایه گذاری شما سودی بالاتر از تورم داشته باشد.

یک خبر خوب

درصورتی‌که شما سالانه ۱۴ میلیون تومان معادل ۴۰% از حقوق ماهیانه تان را سرمایه گذاری کنید و برای ۱۰ سال به‌صورت میانگین سودی سالانه ۲۰% دریافت کنید. سرمایه ی شما در پایان ۱۰ سال به حداقل به رقم ۴۰۰ میلیون تومان خواهد رسید (افزایش حقوق سالیانه و غیره در نظر گرفته نشده است)

این رقم می‌تواند رسیدن به استقلال مالی را تا حدی تسریع کند.

حال اگر هنوز هم فکر می کنید که قادر به پس انداز ۴۰% از درآمد خود نیستید به بخش زیر توجه کنید:

زمان آن رسیده است که شغل دوم خود را ایجاد کنید.

ممکن است شما با ایجاد شغل دوم در سال های ابتدایی درآمد قابل توجهی نداشته باشید و کمکی به وضعیت مالی شما نشود.

فرض را بر این می‌گذاریم که شما پس از سه سال از محل شغل دوم خودتان سالانه ۴ میلیون تومان درآمد خواهید داشت (کمتر از ۳۳۰،۰۰۰ تومان در یک ماه) و شما حتماً باید این مبلغ را پس انداز کنید.

مطمئنا کسب ماهانه ۳۳۰،۰۰۰ تومان در ماه از شغل دومتان سخت نخواهد بود.

اگر شما سالانه ۴ میلیون تومان درآمد خود از این محل را پس انداز کنید و سودی معادل سود بانکی دریافت کنید، سرمایه ی شما از محل این سرمایه گذاری پس از ده سال به رقم ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

نکته مهم هوش مالی

با توجه به تورم، مطمئنا درآمد سالیانه شما هم افزایش خواهد یافت و به‌تبع آن پس انداز و سرمایه گذاری شما نیز افزایش خواهد یافت. به‌علاوه مطمئنا شغل دوم شما نیز توسعه‌یافته و درآمد بیشتری خواهید داشت، پس مبلغ سرمایه ی شما بعد از ۱۰ سال بسیار بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

مطمئنا با استفاده از دو راه بالا، می توانید به سرمایه ی مد نظر برای دوران بازنشستگی برسید و با ارزش فعلی پول پس از ۱۰ سال، حداقل ماهانه درآمدی ۷ میلیون تومانی کسب کرده درحالی‌که حقوق تان تنها ۳ میلیون تومان بوده است.

عمل کردن به گام‌های بالا و انجام محاسبات بالا، مطمئنا قدم بزرگی در راستای رسیدن به استقلال مالی خواهد بود.

استقلال مالی | هوش مالی | سرمایه گذاری | بازنشستگی | 10 گام استقلال مالی

رسیدن به استقلال مالی

جمع بندی استقلال مالی

البته که نتایج حاصل از اجرای گام‌های بالا بسیار متفاوت خواهد بود اما شما می توانید از اصول و قدم‌های بالا استفاده کنید و با توجه به درآمد خودتان برای رسیدن به استقلال مالی برنامه ریزی کنید.

ممکن است شما درآمد بیشتری کسب کنید و پس انداز کمتری داشته باشید، یا این پس انداز بیشتری نسبت به مفروضات بالا داشته باشید یا حتی درآمد حاصل از شغل دوم از سال اول افزایش یابد یا امکان دارد هر شرایط دیگری برای شما فراهم شود.

کافی است شما قدم‌های بالا را متناسب با شرایط و علایق خاص خودتان اجرا کنید و در مسیر استقلال مالی قدم بردارید و در مواقع مورد نیاز برنامه ی خود را بازبینی و اصلاح کنید.

قرار نیست با کسی رقابت داشته باشید و مهم حرکت در راستای بازنشستگی زودتر از موعد و رسیدن به استقلال مالی است. گام‌های طرح بالا کاملاً انعطاف‌پذیر است و با خیال راحت آن را متناسب با شخصیت خود اجرا کنید.

دعوت به اقدام

حتماً اهداف خود را بر روی دیوار اتاق یا محل کارتان بنویسید.

این مقاله و توصیه‌های بالا یک مشاوره ی مالی نیست و حتماً با شرایط خاص خودتان گام‌های بالا را اجرایی کنید.

آیا کاری که امروز می کنید، در راستای رسیدن به اهداف تان است؟ پس همین حالا اقدام کنید و برنامه ی خود را بنویسید.

ترجمه و تالیف : وبسایت جامع هوش مالی | حسن رحمانی به همراه استفاده از منابعی نظیر بلومبرگ و سی ان ان

6 پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      به شما بابت علاقه به آموزش و تقویت هوش مالی تبریک عرض می کنم و خوشحالیم که مخاطبانی نظیر شما از وبسایت ما بازدید می کنند.
      شاد و پیروز و سربلند باشید.

      پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام و آرزوی موفقیت برای شما
      بسیار خوشحالیم که مطلب مورد توجه شما واقع شد و حضور فرهیختگانی نظیر شما برای ما بسیار ارزشمند است و به شما به علت علاقه تان به پیشرفت و رسیدن به استقلال مالی تبریک عرض می کنیم.
      لحظه لحظه زندگی تان قرین آرامش
      پیروز باشید
      محسن گلستانی

      پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام به شما دوست گرامی
      خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما فرهیخته گرامی قرار گرفته است و به شما بابت علاقه تان به آموزش هوش مالی تبریک عرض می کنم
      از لطف و انرژی مثبت شما متشکریم
      پیروز و سربلند باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *