چطور با بچه ها در مورد پول صحبت کنیم

یکی از دغدغه های والدین صحبت کردن در مورد مسائل مالی با فرزندان و هوش پولی کودک است و در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که

هوش مالی در کودکان
چطور با بچه ها در مورد پول صحبت کنیم و هوش مالی کودک

چطور با بچه ها در مورد پول صحبت کنیم و هوش مالی کودک

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که بهترین زمان برای صحبت با بچه ها در مورد پول چه زمانی است؟

مطمئنا همین الآن

بچه های شما در مورد پول تا الان از بقیه چیزهایی یاد گرفته اند و نباید اجازه بدهید او بخواهد از آدم های معروف شبکه های مجازی یا اصطلاحا سلبریتی ها راه و رسم زندگی را بیاموزد. شما الان فرصت این را دارید که مثالی واقعی و قابل اعتماد برای زندگی فرزندتان باشید تا از رفتارهای شما الگو بگیرد.

صحبت در مورد پول با بچه ها اصلا یک تابو نیست و دلیلی ندارد بچه های تان را از اطلاعات در مورد پول محروم کنید. اگر می خواهید که روند زندگی یا ریشه ی زندگی تان را تغییر دهید پس باید ذهنیت خودتان را در مورد پول تغییر دهید.

هوش پولی کودک: در مسائل مالی و پولی کار را به آرامی شروع کنید

بر طبق نظرسنجی های سال ۲۰۱۷ در آمریکا ۶۹% از والدین آمریکایی میلی به صحبت در مورد پول با فرزندان خود ندارند و تنها ۲۳% از بچه ها با والدین خود به صورت مستمر در مورد پول صحبت می کنند و بررسی های میدانی ما از مدارس ایرانی حاکی از وخیم تر بودن این مسئله نسبت به جوامع پیشرفته می باشد.

برای آموزش پول به کودکان تان نیازی نیست آنان را در یک دوره ی آموزشی گران قیمت ثبت نام کنید بلکه تنها باید متناسب با سن فرزندتان به سادگی سعی کنید به سوالات او پاسخ دهید. در ابتدا ممکن است شما از چیزهایی که او در مورد پول می داند شگفت زده شوید یا احساس کنید که باید در مورد مسائل پولی و اقتصادی مطالعه تان را بیشتر کنید.

هوش پولی کودک: در مسائل مالی صادق باشید

اگر شما از این غرق در بدهی هستید ناراحتید و یا از این که پول کمی برای دانشگاه بچه هایتان پس انداز کرده اید پشیمان شده اید آن را حتما با بچه های تان در میان بگذارید. متاسفانه بسیاری از والیدن به ندرت لحظاتی صادقانه و باز با فرزندان خود دارند.

مطمئن باشید بچه ها توان اداره ی این نقص ها را دارند و شرایط را به خوبی درک خواهند کرد.

اگر در گذشته تنگناهای مالی داشته اید که منجر به عبور از بحران و یا شکست مالی شده است، تجربیاتتان را با فرزندتان به اشتراک بگذارید. آن ها به خوبی شما را می فهمند و همچنین درس ارزشمندی در مورد مدیریت پول به آن ها خواهید داد.

توضیح پول به کودک
هوش اقتصادی کودک

هوش پولی کودک: در مورد ارزش های هوش مالی صحبت کنید نه صرفا اعداد و ارقام

اگر شما در مورد اعلام درآمد یا حقوق و دستمزدتان به فرزندتان تردید دارید، زیاد به این مسئله فکر نکنید. بچه های شما واقعا نیاز ندارند یا حتی نمی خواهند که درآمد شما را بدانند. آن ها نیاز دارند تا با مفاهیمی نظیر پس انداز، بودجه بندی، صرفه جویی و پرداخت بدهی آشنا شوند.

برای کمک به بچه های تان به آن ها ایده هایی در خصوص بودجه بندی درآمد و هزینه ی شخصی و خانواده در دنیای واقعی بدهید، اگر سن مناسبی دارند آن ها را تشویق کنید تا از نرم افزار اوری دالر (EveryDollar) برای ثبت مخارج استفاده کنند.

این کار می تواند در آموزش بودجه بندی بسیار موثر باشد، به فرزندتان کار با این نرم افزار را آموزش دهید (با گوشی خودتان یا گوشی خودشان). مخارج و درآمد در این نرم افزار به واحد دلار است و البته می توانید واحد پولی را خودتان “تومان” در نظر بگیرید.

مخارج و پول توجیبی های فرزندتان با این نرم افزار قابل ردیابی خواهد بود و می توانند با تکیه بر این اطلاعات عادت های هزینه ای شان را اصلاح کنند و با استفاده از هوش پولی شان در دوران دانشگاه شرایط مناسبی داشته باشند.

هوش پولی کودک : اهداف مالی خانوادگی بگذارید

فرزندتان را در صحبت های مالی با همسرتان مشارکت بدهید تا او در بحث های مربوط به بودجه ی خانواده شرکت داشته باشد. فقط فراموش نکنید که شما و همسرتان تنها بزرگسالان جمع هستید و نباید حرف های فرزندتان ملاک قرار گیرد و تصمیمات نهایی را پدر و مادر می گیرند.

 اگر شما بدهی پرداخت می کنید یا برای آینده سرمایه گذاری می کنید، بچه ها باید در رسیدن به این مسیر با شما همراه باشند و این مشارکت منجر به احساس مسئولیت آن ها در رسیدن به اهداف بودجه ی خانواده خواهد شد.

همانطور که اهداف خانواده با مشارکت یکدیگر تدوین می شود باید به بچه ها یادآوری کنید که رسیدن به اهداف نیاز به فداکاری داردو ممکن است برای رسیدن به آن خودرو را به فروش برسانید یا مدتی به مسافرت نروید.

آن ها این فداکاری ها را که بر آینده شان موثر است را به خوبی درک خواهند کرد و با شما همراه خواهند شد.

هوش اقتصادی کودک
هوش مالی کودک

هوش پولی کودک: همگی آموزش هوش پولی را در اولویت قرار دهیم

آشنایی با ثروت خالص، صندوق سرمایه گذاری مشترک، اوراق اختیار فروش تبعی و سرمایه گذاری در طلا و تولید ناخالص داخلی ، رکود اقتصادی و اصطلاحاتی از این دست بسیار با اهمیت خواهد بود. ممکن است شما بسیاری از این اطلاعات را نداشته باشید و به آن آگاه نباشید. اعتراف این مسئله کار سختی نیست و حتی این بهانه ی خوبی است تا با هم این مفاهیم را کار کنید و آموزش ببینید.

بنابراین در مورد مسائل مالی به سادگی صحبت کنید، صادق باشید، گفت و گو کنید و وقت خود را به این کار اختصاص دهید و مطمئن باشید در آینده فرزندان با هوش مالی شما در مسیرهای مالی زندگی مالی خوبی خواهند داشت.

5 پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      وقتتون بخیر و خوشی
      خوشحالیم که این مطلب توجه شما را به این مسئله جلب کرده و بابت علاقه تان به پیشرفت در مسائل مالی به شما تبریک عرض می کنم. ان شالله از این دست مقالات به زودی قرار خواهد گرفت
      با آرزوی موفقیت
      حسن رحمانی

      پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      وقتتون بخیر و خوشی
      امیدوارم خداوند پسرتون رو براتون حفظ کنه و آینده ی درخشانی داشته باشند و به این امید که همه ی والدین سعی در استفاده از دانش روز برای پاسخ به مسائل مالی فرزندانشان داشته باشند.
      شاد و پیروز و سربلند باشید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *