۱۲ راه آموزش مدیریت پول به کودکان

آموزش هوش مالی کودک و نوجوان
آموزش هوش مالی بچه ها
هوش پولی کودکان

۱۲ راه آموزش مدیریت پول به کودکان

اگر نمی خواهید مدیریت پول را به فرزندتان آموزش دهید، دیگران این کار را خواهند کرد. این کار ریسک بسیاری برای شما خواهد داشت و بعید می دانم مدرسه یا شبکه های اجتماعی محل خوبی برای آموزش این مسائل باشد. کافی است این مقاله را بخوانید تا بتوانید وظیفه ی آموزش مدیریت پول به کودکتان را به عهده بگیرید.

آموزش مدیریت پول و هوش اقتصادی به بچه های کمتر از ۷ سال

راه اول هوش اقتصادی: از یک قلک شفاف برای پس انداز پول استفاده کنید

استفاده از یک قلک شفاف با طرحی که به بچه ها پس انداز کردن را یادآوری کند، مثل یک درخت یا اسکناس پول و غیره ایده ی بسیار خوبی برای تشویق بچه ها به پس انداز پول شان است. حال اگر این قلک شفاف باشد و داخلش دیده شود بسیار عالی خواهد بود. در این حالت کودک می تواند رشد پول خودش را لحظه به لحظه مشاهده کند

با آن ها در مورد راه هایی که می توانند پول قلک شان را افزایش دهند صحبت کنید.

نکته ی مهم: به کودکتان راهکار ندهید از او راهکار بخواهید تا ذهنش در این خصوص مشغول شود، حتی اگر ایده های او از نظر شما خنده دار باشد.

راه دوم هوش اقتصادی: الگوی خوبی باشید

نتایج مطالعه ی محققان دانشگاه کمبریج  (لینک مقاله) نشان می دهد که بسیاری از عادت های پولی و عادت های مالی ما در سن کمتر از ۷ سال و در کودکی شکل می گیرد. چشم های کودکتان رفتارهای شما را دنبال می کند و شما بزرگترین الگوی مالی او هستید.

اگر زمانی که به فروشگاه می روید، خریدهایتان را منظم و از روی لیست انجام می دهید یا وسایل غیرضروری کمتری خرید می کنید، فرزندتان ناخودآگاه رفتار شما را تحت نظر قرار می دهد. اگر شما و همسرتان در منزل در مورد پول صحبت می کنید، مطمئنا به زودی متوجه خواهید شد که فرزندتان مفهوم صحبت های شما را به خوبی فهمیده است.

بچه ها رفتارهای مالی پدر و مادرشان را ناخودآگاه کنترل می کنند پس سعی کنید الگوی خوبی برای آن ها باشید

راه سوم هوش اقتصادی کودک: به کودکتان نشان دهید که کالاهایی که می خرید، برای شما هزینه در بردارند.

وقتی برای خرید اسباب بازی به بازار می روید، کودکتان و قلک او نیز همراهتان باشد و به او بگویید که مثلا این ماشین ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و باید هزینه ی آن را پرداخت کنی. از او بخواهید که از قلک خودش پول درآورده و هزینه ی آن را پرداخت کند (کارت بانکی نکشید و بگذارید خودش نقدا پرداخت کند).

مطمئن باشید این راهکار ساده از یک سخنرانی ۵ دقیقه ای و تذکرات متوالی، موثرتر خواهد بود.

آموزش مدیریت مالی به کودکان ۷ تا ۱۲ سال، آموزش مدیریت پول به کودکان دبستانی

هوش اقتصادی کودک، هوش پولی کودک، هوش مالی کودک
هوش اقتصادی بچه ها

 راه چهارم هوش اقتصادی کودک: به او هزینه ی فرصت را نشان دهید

یک راه برای فهماندن هزینه ی فرصت به کودکان این مثال است که اگر امروز این بازی یا اسباب بازی را بخری، دیگه برای خرید کفش پولی باقی نخواهد ماند. در این محدوده سنی کودک شما باید توانایی وزن دهی به تصمیمات و پیامدهای احتمالی را داشته باشد.

راه پنجم هوش اقتصادی کودک: به جای پول توی جیبی به کودکتان دستمزد بدهید

به کودکتان بر اساس کاری که برای منزل می کنند مانند تمیز کردن اتاق ها، تمیز کردن باغچه و کاشتن گل و غیره پول تو جیبی بدهید. این کار به کودکان شما یاد می دهد که پول را نگرفته اند بلکه به دست آورده اند و برای آن ارزش بیشتری قائل خواهند بود.

راه ششم هوش اقتصادی کودک: از خرید غیرضروری خودداری کنید

“مامان من توی ویترین مغازه یک لباس خیلی زیبا دیدم و از آن خوشم آمده است، میشه لطفا آن لباس را برای من بخری؟”

این جمله را بارها شنیده اید؟ این گروه سنی واقعا می داند که چطور با خریدهای غیرضروری، پول خرج کند، به خصوص زمانی که قرار باشد مبلغ خرید از حساب خودشان پرداخت نشود.

به جای اینکه به راحتی مبلغ مورد نظر را به او پرداخت کنید، به او اجازه بدهید که از دستمزدی که از شما دریافت کرده است خرید نماید اما حداقل یک روز برای خریدهای بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان صبر کند و تصمیم گیری برای خرید را به روز بعد موکول کند.

اگر فردای آن روز هم اشتیاق خرید آن کالا را داشت، تصمیم به خرید بگیرد. در بسیاری از مواقع هیجان خرید کالا بعد از یک روز فروکش می کند.

نحوه ی آموزش مدیریت پول به نوجوانان

هوش اقتصادی کودک
هوش مالی نوجوانان

 

راه اول هوش مالی نوجوانان: به آن ها رضایت از زندگی را یاد بدهید.

امروزه یک نوجوان روزانه بخشی از وقتش را با بالا و پایین کردن شبکه های اجتماعی می گذراند. او همیشه آنلاین است و زندگی دوستانش، خانواده و دیگر همسن و سال های خود را به واسطه ی شبکه های اجتماعی دنبال می کند. این سریع ترین راه برای مقایسه ی زندگی اش با دیگران است.

شاید شما هم این جمله را شنیده اید:

“بابا! پدر امیرعلی یک ماشین جدید خارجی خریده است، آن وقت ما هنوز با پراید به مسافرت می رویم”

“مامان! هم کلاسی مون برای مهمونی تولدش یک میلیون تومن هزینه کرده و همه ی مهمون ها با یک تم لباس پوشیدن، من هم می خوام تولدم اینجوری باشه”

شما نباید از شنیدن این حرف ها قلبتان به درد بیاید. فرزند شما باید بداند که شاید پراید شما امروز خودروی جدیدی نباشد ولی برای رساندن او از جایی به جایی دیگر کافی است. همچنین شما می توانید بدون اینکه پس اندازتان را به خاطر یک چشن تولد خرج کنید، جشن تولدی ساده و به یاد ماندنی بگیرید.

راه دوم هوش مالی نوجوانان: مسئولیت حساب بانکی فرزندتان را به خودش بدهید

زمانی که کودک شما سن کمی دارد شما باید موارد بالا را در زندگی او اعمال کنید و برای این کار به یک حساب بانکی نیاز خواهد بود، مدیریت این حساب بانکی نیز باید با فرزندتان باشد. با این کار مدیریت پول در سطوح بعدی آسان تر خواهد بود و آن ها برای مدیریت حساب بانکی خسته کننده تر آماده خواهد کرد.

راه سوم هوش مالی نوجوانان: برای دوره ی دانشگاه پس انداز کنید.

پس انداز برای آینده یکی از مهم ترین آیتم های هوش مالی برای نوجوانان محسوب می شود، با کاهش رشد توسعه ی دانشگاه های دولتی و ظرفیت محدود آن ها و از طرفی نیاز فرزند شما برای آموزش قبل از ورود به کار، پس انداز برای دانشگاه را ضروری می نماید.

قبل از این که فرزندتان به دانشگاه برود، باید با او در مورد تامین هزینه های دانشگاه در آینده با او صحبت کنید. درآمد پدر و مادر گاها کفاف هزینه های آن دوران را نمی دهد و با او از راه حل هایی برای تامین هزینه ها صحبت کنید و نظر یا ایده اش را جویا شوید.

آیا برنامه ای برای کار در تابستان برای فرزندتان دارید؟ این ایده ی خیلی خوبیه و پدر و مادر باید در پس انداز درآمد حاصل از کار تابستانه برای دوره ی دانشگاه، فرزندشان را راهنمایی کنند. با این کار، او به آینده ی تحصیلی خود کمک خواهد کرد و در آینده از این کار خشنود و حس بهتری خواهد  داشت.

راه چهارم هوش مالی نوجوانان: همیشه دریافت وام خوب نیست.

بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا که در آن متخصصان مالی توصیه به عدم دریافت وام می کنند، ما در وبسایت جامع هوش مالی اتفاقا توصیه به دریافت وام می کنیم. اما در این جا بحث ما چیز دیگری است، با توجه به تورم فعلی کشور، پس انداز و سرمایه گذاری در طلا، ارز، بورس و غیره می تواند سودآوری قابل توجهی داشته باشد.

با این تفاسیر بهتر است که به جای دریافت وام در بازارهای مالی و سرمایه گذاری فعال باشید و البته تنها در صورتی وام بگیرید که قصد خرید یک دارایی را دارید و پیش بینی تان این است که بازده سرمایه گذاری مد نظرتان بالاتر از نرخ بهره ی وام است.

راه پنجم هوش مالی:یک بودجه ساده تنظیم کنید

به محض اینکه برای فرزندتان تلفن همراه خریداری کردید بر روی گوشی او یک نرم افزار بودجه نصب کنید. نرم افزار EveryDollar و نرم افزار حسابداری شخصی محک،  حسابداری هلو و غیره استفاده کنید.

شاید برای مدتی نیاز باشد که ورود اطلاعات و تراکنش های مالی را به نرم افزار را به فرزندتان یادآوری کنید تا این کار به عادتی در زندگی او تبدیل شود. در مرحله ی بعد شما باید به او روش بودجه بندی در زندگی را به فرزندتان یاد دهید تا با به کارگیری هوش مالی، در مسیر استقلال مالی حرکت کند.

راه ششم هوش مالی : آموزش بهره ی مرکب به کودکان

ما می دانیم که به چه چیزی فکر می کنید، شما برای یک مسواک ساده باید بارها به فرزندتان یادآوری کنید، حال برای ایجاد عادت برنامه ریزی مالی مطمئنا کار سختی پیش رو خواهید داشت. اما توجه داشته باشید که هر چه زودتر فرزندتان شروع به سرمایه گذاری کند، سریع تر به اهداف مالی اش خواهد رسید.

معجزه ی سود مرکب را به او نشان دهید، این که روی سود پولش هم سود دریافت خواهد کرد و روز به روز سرمایه اش بیشتر خواهد یافت و با رسیدن به سن ۱۸ سالگی همراه با گواهینامه، خودرو هم با سرمایه اش خریداری خواهد کرد.

راه هفتم هوش مالی: به بچه های تان پول درآوردن را یاد بدهید

نوجوانان و جوانان تا قبل از ورود به دوره ی دانشگاه و یا ورود حرفه ای به بازار کار، تعطیلات تابستانی، نوروز و غیره زیادی دارند که از آن ها می توانند برای کسب درآمد استفاده کنند. اگر فرزندتان از شما مقداری پول خواست، به او کمک کنید تا برای اوغات فراغتش کاری پیدا کند.

کار کردن فرزند شما در باغچه ی همسایه و چیدن علف ها و یا هرس کردن درخت ها و کارهایی از این دست که در توان یک نوجوان است به هیچ وجه کسر شان تلقی نمی شود بلکه هوش مالی و درک او از پول را افزایش خواهد داد.

البته حتما لازم نیست که او را برای این دست کارها، معرفی کنید. این روزها کارآفرین شدن ارزش بسیار بالایی دارد، شما می توانید با کمک کردن به او، فرزندتان را در راه اندازی یک کسب و کار هم یاری کنید برای مثال ساختن ابزارهای چوبی یا  اختراعات ساده و کارهایی از این دست.

با آموزش هوش مالی و سواد اقتصادی مسیر زندگی فرزندان و نوه های و نتیجه های تان را تغییر دهید

با آموزش هوش مالی و سواد مالی به فرزندانتان از کودکی، از آن ها انسان هایی توانمند بسازید تا آینده ی سراسر موفق در اختیار داشته باشند. شاید این کار زمان زیادی از شما بگیرد ولی این آموزش های شما نقش یک سرمایه گذاری را در زندگی شما خواهد داشت.

اگر برای شما مهارت مدیریت پول فرزندانتان مهم است، پس هر چه زودتر برای آموزش مسائل مالی و تقویت هوش اقتصادی و سواد مالی به او پیش قدم شوید.

6 پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      وقتتون بخیر و خوشی
      خوشحالیم که این مطلب توجه شما را به این مسئله جلب کرده و بابت علاقه تان به پیشرفت در مسائل مالی به شما تبریک عرض می کنم.
      محسن گلستانی

      پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      وقتتون بخیر و خوشی جناب فتحی گرامی
      بازدید فعالان نظام مالی از سایت برای ما بسیار ارزشمند است و برای شما و مجموعه ی وزین تان بهترین ها را آرزو می کنم
      با احترام
      حسن رحمانی

      پاسخ
  1. سیدی
    سیدی گفته:

    سلام
    وقتتون بخیر
    بنده چندین کتاب در خصوص هوش مالی مطالعه کردم و همگی متفق القول تاکید بر عدم دریافت وام بانکی داشتند و شما میگویید که بدهی مان را با وام زیاد کنیم؟

    پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      وقتتون بخیر و خوشی
      متاسفانه این دیدگاه در بین بسیاری از مردم تحت تاثیر آموزه های غیربومی توسعه یافته است ولی باید توجه داشت که در اقتصاد ما داده های اقتصادی، استراتژی دیگری را توصیه می کند. زمانی که تورم غیر رسمی بیشتر از ۳۰ درصد است و سود بانکی ۲۰ درصد است و نرخ بهره ی وام ۱۸ درصد، دریافت وام بانکی توجیه پذیر است.
      برایتان بهترین ها را از خداوند منان خواستارم
      شاد باشید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *