با عرض سلام مجدد خدمت تمامی شما همراهان عزیز

در جلسات قبل بورس و تاریخچه ­­و انواع آن و در آخر تابلوهای بورس را مورد بررسی قرار دادیم، حال امروز می­خواهیم در مورد بورس تهران و قوانین و شرکت­ های آن مطالبی را به تفصیل عرض کنیم.

بورس اوراق بهادار:

بازار بورس اوراق بهادار در کشور ما یکی از مهم­ترین ارکان اقتصاد به شمار می­ آید و و با رشد کشور و بهبود ساختارهای اقتصادی، رفته رفته بر اهمیت این بازار افزوده خواهد شد. در حال حاضر ساختمان بورس تهران در تهران- خیابان حافظ قرار دارد. در این بازار، سهام شرکت ها و اوراق مشارکت دولتی و شرکتی تحت قوانین و نوسانات مشخص مورد معامله قرار می ­گیرند.

ابتدا به معرفی شرکت های سهامی می پردازیم.

شرکت­های سهامی:

شرکت­های سهامی مختلفی در کشور وجود دارند اعم از سهامی عام، سهامی خاص، تضامنی و غیره. ولی در اینجا ما تنها به معرفی شرکت سهامی عام می­ پردازیم، چرا که تنها این شرکت­ها قابلیت عرضه در بورس را دارند. پس شرط اول پذیرش سهام یک شرکت در بورس تهران این است که، شرکت باید سهامی عام باشد.

شرکت ­های سهامی عام شرکت­ هایی هستند که مالکیت قسمت عمده­ ی آن به دست مردم باشد که این مقدار از ۵۱% به بالا می­ باشد. با این تفاسیر سهام این شرکت ها در اختیار مردم یا شرکت های سهامی عام دیگر است.

اما سهام شرکت چیست؟

سهام:

فلسفه ی وجودی بورس اوراق بهادار معامله ی سهام شرکت هاست و بر این مبنا در این بازار برگه­ های سهام و اوراق خرید و فروش می­شود.

خوب ابتدا به برگه ­ی سهام می­ پردازیم.

موسسین هر شرکت­ در هنگام ثبت، میزان سرمایه ­ی شرکت را در اداره ­ی ثبت شرکت­ ها به ثبت می ­رسانند و سرمایه ­­ی اعلام شده به قسمت ­های مساوی تقسیم می­ شود که هر یک از این قسمت­ ها یک عدد سهم نامیده می­ شود و با توجه به مقداری که هر فرد اقدام به سرمایه­ گذاری کرده است، تعدادی سهم از شرکت مذکور به او تعلق می­گیرد.

در بورس اوراق بهادار تهران نیز این مسئله به همین ترتیب است و در هنگام ورود شرکت­ها به بورس، سرمایه ­ی آنان به برگه ­های سهم صد تومانی (1000 ریال) تقسیم می­شود. برای مثال اگر سرمایه ی یک شرکت 100 میلیون تومان باشد، این سرمایه تبدیل به یک میلیون سهم صد تومانی می شود.

 شرکت دارویی کی بی سی سرمایه ­ای معادل ۶۰ میلیارد ریال دارد.  تعداد سهام آن نیز به صورت زیر محاسبه می شود:

آموزش بورس ، آموزش سرمایه گذاری در بورس ، آموزش سرمایه گذاری ، آدرس بورس تهران

پس با این حساب سرمایه­ ی این شرکت ۶۰ میلیون سهم می ­باشد و هر فرد با خرید هر تعداد سهام به همین نسبت مالک بخشی از کارخانه خواهد شد.

برای مثال فردی با خرید ۶۰۰،۰۰۰ سهم از شرکت کی بی سی مالک ۱% این شرکت خواهد بود.

حال به معرفی ارزش اسمی و ارزش بازار و غیره می­پردازیم.

ارزش اسمی: ارزش اسمی شرکت در ترازنامه مشخص می­باشد و بر مبنای سرمایه ی شرکت است، ولی به صورت عمومی در بورس اوراق بهادار ارزش اسمی هر سهم صد تومان معادل 1000 ریال می­ باشد.

برای مثال در مورد شرکت کی بی سی اگر ارزش اسمی هر سهم را ۲۰۰ تومان در نظر بگیریم تعداد سهام شرکت به صورت زیر محاسبه می­شود:

آموزش بورس ، آموزش سرمایه گذاری در بورس ، آموزش سرمایه گذاری ، آدرس بورس تهران

مشاهده کردید که اگر ارزش اسمی را ۲۰۰ تومان در نظر بگیریم، سرمایه این شرکت به ۳۰ میلیون سهم مساوی تبدیل می­شود، ازین جهت شرکت­های بازار سرمایه به خاطر حفظ یکپارچگی عمدتا ارزش اسمی برابر با ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم دارند.

ارزش بازار:

قیمتی که عرضه و تقاضای بازار برای هر سهم مشخص می­کند، ارزش بازار هر سهم متناوبا تغییر می­کند و مکانیسم عرضه و تقاضا به قیمت آن جهت می­دهد. به طور کلی قیمت معامله سهم در بازار را ارزش بازاری سهم می­ نامند. برای مثال اگر امروز سهام ایران خودرو 350 تومان معامله شود، ارزش بازار هر سهم این شرکت 350 تومان می باشد.

ارزش ذاتی:

ارزش یک سهم بر اساس نرخ بازده شرکت را ارزش ذاتی سهام می­نامند و گاهی اوقات ممکن است ارزش بازاری سهم کمتر از ارزش ذاتی باشد یا بالعکس. ارزش ذاتی شرکت با استفاده از مبانی ارزش گذاری سهام تعیین می شود و از جمله مباحث علم تحلیل بنیادی می باشد.

ارزش دفتری:

ارزش دفتری با استفاده از ترازنامه ی شرکت به دست میاد. برای این کار کافیه معادله ی زیر رو در ترازنامه بلد باشید:

دارایی منهای بدهی می شود: حقوق صاحبان سهام. یعنی اگر هر چیزی که شرکت در مالکیت خودش داره را بفروشیم و با آن بدهی شرکت را بپردازیم؛ آن چیزی که باقی می ماند به سهامدار تعلق دارد. به این مبلغ باقی مانده، ارزش دفتری می گویند.

با توجه به گستردگی مطالب در این حوزه در جلسات آتی در مورد انواع سهام نیر مفصلا خواهیم پرداخت.

آموزش بورس

ارزش اسمی سهام یعنی چه؟

ارزش ذاتی سهام یعنی چه؟

ارزش دفتری سهام یعنی چه؟

محاسبه ارزش دفتری سهام

آموزش بور

آموزش تحلیل بورس، آموزش سرمایه گذاری در بورس، آموزش تحلیل بنیادی ، محاسبه ارزش اسمی سهام، محاسبه ارزش دفتری سهام ، محاسبه ارزش ذاتی سهام