پی بر ای ، آموزش بورس ، اصطلاحات بورسی - اصطلاحات مهم بورسی - اصطلاح مهم بورس - آموزش رایگان بورس- آموزش بورس

برای این قسمت تصمیم گرفته ­ایم به شما اصطلاحات رایج در بازار سرمایه را آموزش دهیم و امیدوارم تا اینجا، مطالب را به خوبی فرا گرفته باشید.

چرا به اصلاحات مهم بورس بپردازیم ؟

فعالیت در بورس نیز مانند هر کسب و کار دیگری، یک سری اصطلاحات تخصصی دارد و بدون­ شک اشنا نبودن فعالان بازار سرمایه با اصطلاحات عمومی بازار برای آنان پیامد مناسبی نخواهد داشت؛ به مانند سوار کاری که با زین اسب و افسار آن آشنا نباشد.

به عنوان نمونه: آیا می دانید پی بر ای بهتر است یا پی بر اس؟

مطمئنا شما باید به عنوان یک فعال بورس، با این سوال کاملا آشنا باشید و اگر پاسخ سوال را نمی دانید، حتما با ما همراه باشید، چرا که عده ای از قدیمی های بازار، هنوز هم اصطلاحاتی را نمی دانند.

این اصطلاحات را ازین جهت عمومی می­نامیم، چرا که حداقلی برای ورود به بازار است و بدون شک قبل از فراگیری آنان نباید به معامله فکر کنیم.

دوستان عزیز در قسمت­های قبل به تعریف مجامع عمومی پرداختیم، آن­ها نیز دسته­ ای از اصطلاحات بودند که اگر در خاطرتان نیست توصیه می­کنم همین حالا به مطالعه ­ی آن بپردازید.

آموزش اصطلاحات بورسی

مطالعه کردید؟

.

.

.

خوب حال به قسمت بعد بپردازیم.

برای انتخاب هر سهم جهت بررسی شما باید چندین آیتم را بررسی بفرمایید:

آیتم هایی نظیر: قیمت سهم، سود هر سهم، پی به ای، سود تقسیمی هر سهم و غیره.

خوب قیمت سهم که در تابلو مشخص است.

سود  هر سهم را EPS می­نامند.

این ایتم خود به چند نوع تقسیم می­ شود:

EPS پیش­بینی: شرکت­ ها موظفند در هر دوره ­ی مالی پیش ­بینی خود از سود سال آینده­ ی سهم را در اختیار سرمایه­ گذاران قرار دهند و سرمایه ­گذاران باید به این آیتم توجه ویژه ­ای نمایند. چرا که مشخص کننده ی درآمد آن ها در سال آتی خواهد بود.

EPS تحقق یافته: شرکت ­ها در فواصل سه ماهه باید فاصله­ ی خود از سود پیش­بینی شده را گزارش نمایند، برای مثال شرکت­ ها باید در گزارش سه ماهه تقریبا ۳۰% پیش­بینی خود را محقق کنند و هر مقداری را که از سود در گزارشات محقق کنند را EPS تحقق یافته می­نامند. این را اصطلاحا پوشش سود نیز می گویند. برای مثال سهام شرکت ایران خودرو در دوره ی ۶ ماهه ۵۰ درصد از سود خود را پوشش داد. در اینجا منظور از جمله این است که: “شرکت ایران خودرو در دوره ی ۶ ماهه ۵۰ درصد از سود پیش بینی خود را محقق کرده است.”

تعدیل EPS: در مواردی که شرکت­ ها پیش­بینی خود را به صورت  محافظه­ کارانه یا خوش ­بینانه اعلام می­ کنند یا در حوزه ­ی سیاسی یا اقتصادی اتفاقاتی موجب می­ شود که سود شرکت دست­خوش تغییرات شود، به این موارد تعدیل EPS گفته می­ شود، برای مثال افزایش یا کاهش فروش شرکت بر سود شرکت تاثیرگذار است و شرکت در بررسی­ های خود می­تواند با توجه به تغییرات به وجود آمده سود اعلامی را تعدیل مثبت یا منفی دهد (یعنی سود شرکت را افزایش یا کاهش دهد)

تعدیل مثبت: وقتی که سود سهم افزایش یابد، می­گویند شرکت تعدیل مثبت داده است و دقیقا بر خلاف همین اتفاق در مورد تعدیل منفی رخ می ­دهد.

پی به ای یا پی بر ای ، آموزش بورس ، اصطلاحات بورسی - اصطلاحات مهم بورسی - اصطلاح مهم بورس - آموزش رایگان بورس  که نسبت قیمت به سود هر هر سهم می­باشد.

چه بهتر که بیاییم و این موضوع را کمی باز نماییم.

حرف P مشخصه­ ی Price به معنی  قیمت است و حرف E نمایش­ دهنده EPS یا سود هر سهم می­باشد، یعنی می­خواهیم ببینیم به ازای قیمت چه مقدار شرکت سود سازی می­کند. برای مثال اگر قیمت سهام شرکتی در حال حاضر ۱۰۰ تومان باشد و این شرکت ۲۰ تومان پیش­بینی EPS داشته باشد، نسبت پی بر ای ، آموزش بورس ، اصطلاحات بورسی - اصطلاحات مهم بورسی - اصطلاح مهم بورس - آموزش رایگان بورس سهم عبارت است از:

پی بر ای ، آموزش بورس ، اصطلاحات بورسی - اصطلاحات مهم بورسی - اصطلاح مهم بورس - آموزش رایگان بورس

پس نسبت پی بر ای ، آموزش بورس ، اصطلاحات بورسی - اصطلاحات مهم بورسی - اصطلاح مهم بورس - آموزش رایگان بورس سهم برابر ۵ است.

این نسبت مهم به تنهایی می­توانند تا حدودی ارزندگی سهام را برای ما مشخص نماید و آیتمی بسیار ابتدایی و بسیار بسیار کاربردی است یعنی برای مثال سهم مورد نظر به ازای هر ۱۰۰ تومان سهم به شما ۲۰ تومان سود می­دهد و با مقایسه­ ای با پی بر ای ، آموزش بورس ، اصطلاحات بورسی - اصطلاحات مهم بورسی - اصطلاح مهم بورس - آموزش رایگان بورس دیگر گروه­ های بازار و سهام مختلف می­توان ازین معیار تا حدودی در خرید سهام، استفاده نمود. این معیار در مباحث روان­شناسی بازار، کاربرد بسیار دارد که در آینده به تفصیل در مورد آن­ها بحث خواهیم کرد.

اصطلاح مهم بعدی سود نقدی هر سهم است. شرکت­ ها در مجامع خودشان مقداری از سود محقق شده در سال مالی را تقسیم می­ نمایند و این سود می­تواند از ۱۰% تا ۱۰۰% سود اعلامی یا همان EPS را شامل شود که به این سود نقدی یا DPS می­نامند.

این سود در مجامع تقسیم شده و طبق زمان­ بندی منتشره از سمت شرکت در سایت کدال به سهامداران پرداخت می­ شود.

این اصطلاح؛ اصطلاح بعدی ما یعنی پی بر دی - درصد تقسیم سود - نسبت تقسیم سود - پرایس به دیویدند ، قیمت به سود تقسیمی، سود سهم به سود تقسیمی را پدید آورد و نشان می­دهد که ما به ازای قیمت سهم چه مقدار سود نقدی دریافت خواهیم نمود که از نظر اهمیت؛ وزنی مانند آیتم پی بر ای ، آموزش بورس ، اصطلاحات بورسی - اصطلاحات مهم بورسی - اصطلاح مهم بورس - آموزش رایگان بورس دارد.

منتظر درس بعدی باشید و اصلا عجله ای نداشته باشید

آرام آرام با هم به پیش خواهیم رفت

آموزش بورس ، اصطلاحات مهم بورس ، اصطلاحات بورس ، پی بر ای ، پی بر دی ، نسبت قیمت به سود ، نسبت پرایس به دیویدند ، نسبت سود به سود تقسیمی ، نسبت قیمت به سود تقسیمی، آموزش بورس