آموزش بورس ، آموزش سرمایه گذاری در بورس ، آموزش بازار بورس ، آموزش بورس از زیر صفر

شرکت­های بورسی

سلام دوستان

در درس­های قبل به این مورد اشاره کردیم که تنها شرکت­ های سهامی عام می­توانند در بورس عرضه شوند ولی آیا این تنها فیلتر عرضه ی یک شرکت در بازار بورس است؟

مسلما خیر!

برخی از ضوابط عرضه شرکت­ها در بورس در سطور زیر آورده شده اند:

۱- تابعیت شرکت­ها باید ایرانی باشد.

۲- حداقل یک سال باید از فعالیت و بهره برداری از شرکت گذشته باشد.

۳- بیش­تر از ۹۰% از سهام شرکت نباید در دست کمتر از۱۰ سهام­دار عمده باشد.

۴- در آخرین سال مالی سودآور باشد و در آینده هم پیش­بینی سوددهی داشته باشد.

۵- حداقل نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی نباید بیشتر از ۲۰% باشد.

البته این­ها تنها حداقل­ هاست!!

حال شرکت­ها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم و تمامی اصطلاحاتی که احتمال دارد شما در گزارش ­های بورسی با آن مواجه شوید را به تفصیل خدمتتان عرض می کنیم.

هیئت مدیره:

شاید این لغت برای شما بدیهی به نظر برسد، ولی قرارمان این بوده که همه چیز را از پایه بیان کنیم و چه بهتر که اشکالات کوچکمان در همین ابتدای کار برطرف شود.

در شرکت­ های سهامی خاص تعداد اعضای هیئت مدیره ضوابط مشخصی ندارد و تنها باید از سه شریک تشکیل شده باشد، ولی در شرکت­ های سهامی عام که در بورس مورد بحث ما هستند حداقل تعداد اعضای هیئت مدیره ۵ نفر می­ باشد و حداکثر اعضای آن نیز ۹ نفر می ­باشند.

مدیرعامل:

اعضای هیئت مدیره در جلسات مربوط اقدام به تعیین و انتخاب مدیرعامل می­ نمایند و علی­ القاعده مدیرعامل نمی ­تواند ریاست هیئت مدیره را نیز دارا باشد و همچنین مدیرعامل می­تواند از خارج از مجموعه شرکت انتخاب شود.

سال مالی:

حتما بارها در طول زندگی با این لغت مواجه شده ­اید، هر شرکت یک روز از سال را به عنوان سال مالی خود در نظر می­ گیرد و این تاریخ در اساس­نامه  ی شرکت قید می­شود، در این روز تمامی حساب­ ها بسته شده و سود و زیان دوره تا این تاریخ محاسبه می­ شود و زمان­بندی ارسال گزارش ­های پایان دوره و میان­دوره و برگزاری مجامع عمومی نیز با توجه به این تاریخ انجام می­شود.

در بورس تهران شرکت­ ها عمدتا اول مهر یا ۲۹ اسفند هر سال را به عنوان سال مالی خود در نظر می­گیرند ولی این مورد بر قائده­ ی خاصی نیست و شرکت ها در انتخاب سال مالی محدودیت خاصی ندارند.

جلسات مجمع شرکت:

به صورت کلی شرکت ­های بورسی چندین جلسه­ ی مجمع برگزار می ­کنند و هر کدام از این جلسات دستورات مشخصی دارد و با توجه به دستورالعمل نام متفاوتی دارند.

مجمع عمومی عادی چیست؟

شرکت­­ها در پایان سال مالی خود موظف به برگزاری مجمع عمومی می­باشند در این جلسات پیرامون مسائلی نظیر سود شرکت و انتخاب اعضای هیئت مدیره و غیره تصمیم ­گیری انجام می­شود که به تفصیل در زیر برایتان قرار داده ­ام.

۱- بررسی و تایید ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش­ های مالی

۲- بررسی و تایید گزارش­ های سالانه مدیران

۳- بررسی و تایید گزارش ­های سالانه بازرسان

۴- انتخاب اعضای هیئت مدیره

۵- انتخاب بازرسان اصلی و علی­ البدل

۶- تعیین روزنامه کثیرالانتشار به جهت نشر اطلاعیه­ های شرکت

بازگشایی سهام بعد از مجمع

نکته ی مهم: شرکت ها موظفند هر سال یک بار این مجمع را حداکثر ظرف چهار ماه پس از پایان سال مالی برگزار کنند. برای مثال شرکت هایی که سال مالی آنها پایان اسفند می باشد، تا پایان تیرماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه فرصت دارند. با توجه به این که سال مالی عمده ی شرکت های حاضر در بازار سرمایه، پایان اسفند می باشد. ازین رو عمده ی مجامع در ماه های اردیبشهت، خرداد و تیر برگزار می شود که اصطلاحا به این زمان، فصل مجامع گفته می شود.

خوب دوستان علاوه بر مجمع عمومی مجامع دیگری را نیز داریم که یکی از آن­ها مجمع عمومی فوق ­العاده می­باشد.

مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

در این جلسه تصمیمات در خصوص تغییر نام، تغییرات سرمایه، انحلال شرکت انجام خواهد شد. شما بعد از ورود به بازار سرمایه به مرور با انواع مجامع آشنا خواهید شد.

خوب با توجه به موارد گفته شده با وظایف مجامع شرکت­­ها آشنا شدیم، حال سهام­داران هر شرکت چگونه می­توانند از برگزاری مجمع مطلع شوند؟

دعوت به مجمع چگونه است؟

محدوده زمانی اطلاع‌رسانی به سهامداران برای دعوت به مجمع  و دعوت کتبی از آنها برای شرکت در هر مجمع از شرکت باید حداقل ۱۰ روز قبل از تاریخ برگزاری و یا حداکثر ۴۰ روز قبل از برگزاری مجمع انجام شود و همچنین دعوت­نامه باید در روزنامه کثیرالانتشار مشخص شده در مجمع عمومی چاپ شود و به صورت کلی شرکت باید از روش ­های مقتصی سهامداران را از تاریخ مجمع مطلع نماید.

نمونه ی آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه

آگهی دعوت به مجمع

این آگهی در روزنامه ی کثیرالانتشار به چاپ رسیده است.

 همچنین نماد شرکت­ ها دو روز قبل از برگزاری مجمع بسته می­شوند و امکان معامله از سهام­دار گرفته می­شود و پس از ارائه ی گزارش مجمع توسط شرکت، نماد سهام توسط بورس بازگشایی می شود.

حد نصاب:

یکی از موارد مهمی که در مجامع باید مورد توجه قرار گیرد تعداد سهام شرکت­ کننده در مجمع می­باشد، حد نصاب مورد نیاز برای جلسات مجامع عادی یا فوق العاده بیش از ۵۰% از سهام جهت رای­ گیری است و چنانچه به حد نصاب نرشد شرکت باید تاریخ جدیدی را برای برگزاری مجمع اعلام نماید و در تاریخ جدید شرکت با هر تعداد سهام موجود در مجمع عمومی اقدام به برگزاری جلسه خواهد کرد و در مجمع فوق ­العاده نیز در جلسه ­ی دوم حداقل  از سهام شرکت در جلسه حاضر باشند.

همچنین برای گرفتن تصمیم در خصوص موارد دستورالعمل مجمع در مجمع عمومی عادی نیاز به رای ۵۰% به اضافه­ی ۱ رای از سهام حاضر در مجمع می­باشد و در مجمع عمومی فوق ­العاده نیاز به  رای آرای رای­ دهندگان حاضر در جلسه دارد.

ریاست جلسات مجمع:

به صورت کلی در مجامع یک رییس مجمع و دو منشی و دو ناظر وجود دارند.

ریاست جلسات مجمع بر عهده رییس هیئت مدیره شرکت می­باشد همچنین ناظران نیز باید از سهامداران شرکت باشند ولی در خصوص منشی جلسه الزام قانونی وجود ندارد مگر در صورت تصویب در اساس­نامه­ ی شرکت.

 

نکته ی بسیار مهم: مجامع یکی از بهترین زمان ها برای ملاقات با مدیران شرکت است، حتما در مجامع شرکت هایی که سهامدار آن ها هستید، شرکت کنید.

مثل همیشه منتظر پیام ­های گرم و سوالات شما عزیزان هستیم.

پیروز باشید

آموزش بورس، آشنایی با مجامع شرکت ها، مجمع عمومی فوق العاده، مجمع تجدید ارزیابی دارایی مچمع سهام، مجمع افزایش سرمایه، افزایش سهم ، مجامع شرکت ها