آموزش بورس ، آموزش سرمایه گذاری در بورس ، آموزش سرمایه گذاری ، آدرس بورس تهران

 

سلام مجدد خدمت تمامی شما بورس­ آموزان عزیز

امیدوارم تا اینجا همه­ ی مطالب رو به خوبی فراگرفته باشید و از اینجا به بعد کمی تخصصی تر به موضوع سرمایه گذاری در بورس می پردازیم.

قبل از هر چیز تا به ­حال با خودتان فکر کرده­ اید که چرا فضای اقتصاد فعلی ما بر بورس نسبت به سایر سرمایه­ گذاری­ ها تاکید بیشتری دارد ؟

ابتدا بگذارید تنها چند مورد از مزیت­ های سرمایه گذاری در بورس را مروری داشته باشیم:

مزیت سرمایه گذاری در بورس

۱- بازده بالاتر: در سرتاسر این کره­ ی خاکی در عمده­ ی سال­ ها، بازدهی بورس بیشتر از بانک­ ها بوده است و این روند ادامه دار خواهد بود، حتی بازار بورس در مقایسه با مسکن و طلا و ارز و خودرو و غیره نیز بازدهی بالاتری در بلندمدت داشته است و در ایران نیز بازدهی بورس تهران بسیار بیشتر از سایر بازارهای موازی مثل طلا و مسکن و دلار بوده است.

۲- قدرت نقدشوندگی بالا: سهام شرکت­ های بورسی به علت ماهیت و حضور پر تعداد خریداران و فروشندگان از قابلیت نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و شما تنها با صرف زمانی کم بعد از شروع بازار در شرایط عادی به راحتی به فروش سهام خود اقدام می­ کنید و در شرایط نامناسب بازار نیز مطمئن باشید با کاربرد اصولی که به شما آموزش خواهیم داد، مشکلی برای نقد کردن سرمایه تان نخواهید داشت و این بازار همواره میعادگاه خریداران و فروشندگان سهام خواهد بود.

حال بازار مسکن را در نظر بگیرید . . .

بازار مسکن که از دید عموم بازاری سود ده به شمار می­ آید را با بازار بورس مقایسه بفرمایید. چند روز یا هفته نیاز دارید برای نقد کردن سرمایه خود در بازار مسکن؟ در حالی که در بازار بورس شما به راحتی در طول سه روز از یک هزار تومان تا چند میلیارد تومان را در حساب خود به صورت نقد خواهید داشت.

۳- بازاری رو به پیشرفت: همان­طور که شما شاهد پیشرفت­ های روزافزون بازار تکنولوژی هستید در بازارهای مالی نیز همین اتفاق در حال افتادن است و روز به روز بر ابعاد این بازارها افزوده می­شود و بازار عمق بیشتری یافته و خواهد یافت. برای مثال میتوان به بورس ارز، انرژی، سکه، کشاورزی و غیره اشاره کرد که روز به روز نیز گسترده تر می ­شوند و علاوه بر این­ها پیشرفت سریعی که در حوزه­ ی قراردادهای آتی شاهد هستیم.

۴- متناسب با سرمایه: سرمایه ­ای که شما برای بورس در نظر گرفته­ اید چقدر هست؟

یک صد هزار تومان؟

صدها میلیارد تومان؟

احیانا احتمال دارد از این بازه تعجب کرده باشید، ولی مطمئن باشید که در واقعیت همین است. شما با مبلغ یک میلیون تومان نمی توانید در بازار پتروشیمی سرمایه گذاری کنید، ولی در بورس با خرید سهام شرکت های پتروشیمی، از سود و زیان بازار پتروشیمی بهره مند خواهید شد.

در بازار بورس، شما با هر سرمایه ­ای قابلیت سرمایه­ گذاری را خواهید داشت. این شرایط در کدام بازار موازی برای شما محیا خواهد بود؟ شما با ده هزار تومان می­توانید چند سانتی متر در مسکن سرمایه گذاری کنید؟! ولی در بورس با همان پول می­توانید متناسب با قیمت سهم به خرید و فروش بپردازید و اصلا حتی اگر احتمال رشد قیمت مسکن را می دهید، می توانید با خرید سهام شرکت های ساختمانی در این بازار سرمایه گذاری کنید.

خوب حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که شرکت­ ها چه دلیلی دارد به بورس وارد شوند؟!

درس­های پیشین و علل به وجود آمدن بورس و مسیر تولد بورس را یادتان هست؟

دقیقا به همان دلایل!

در حال حاضر شرکت­ هایی که سهامشان در بورس به عموم عرضه شده است؛ به راحتی امکان تامین مالی با هزینه­ ای ناچیز از طریق افزایش سرمایه را دارند، از اعتبار بیشتری برخوردارند، بعضا از معافیت­ های مالیاتی برخوردارند و غیره که تنها چند مورد از جذابیت این بازار برای شرکت­هاست.

بازاری که دو طرف در آن پیروز هستند و علاوه بر این شما با سرمایه­ گذاری در بورس از نظر معنوی نیز برنده خواهید بود! چه­ کاری زیباتر از سرمایه­ گذاری در جهت پیش­رفت صنایع کشور و اشتغال جوانان؟

پس شما با سرمایه­ گذاری در این بازار بر روی معامله ­ای برد-برد توافق خواهید کرد.سهام ممتاز چیست

انواع سهام در بورس

خوب عزیزان می­دانید چند نوع سهام داریم و انواع سهام چه تفاوت­ هایی دارند؟

به طور کلی در کشور ما دو نوع سهام وجود دارد:

۱- سهام عادی

۲- سهام ممتاز

در تعریف سهام در ویکی ­پدیا آمده است:

هر سهم، نشان‌دهنده یا نماینده­ ی کوچکترین واحد مالکیتی، در یک شرکت یا کارخانه است. دارنده­ی هر سهم یا سهام‌دار، به همان نسبتی که سهام در اختیار دارد، در مالکیت شرکت یا بنگاه تولیدی شریک است.

خوب پس طبق تعریف هر فرد سهامدار در مالکیت بنگاه شریک است، این دو سهام تفاوت­ هایی با هم دارند که به اختصار در ذیل بیان خواهند شد:

۱- سهام ممتاز :نوعی سهام است که برخی ویژگی‌ های اوراق قرضه و سهام عادی را دارد. در صورت انحلال شرکت، صاحبان سهام ممتاز در مقایسه با دارندگان سهام عادی در توزیع دارایی‌های شرکت حق‌تقدم دارند. یعنی در صورت انحلال شرکت، ابتدا پول سهامداران ممتاز را می دهند و بعد سهامداران عادی، همچنین ممکن است دارندگان این سهام در برخی از شرکت ها با توجه به اساسنامه ی آن شرکت دارای حق‌رای هم باشند.

پیش از این که سود سهام عادی پرداخت شود باید سود سهام ممتاز (سال جاری و سال‌های گذشته) پرداخت شود. برخی سهام ممتاز نیز قابل تبدیل به سهام عادی هستند و دارندگان آن حق دارند در درصدی از سود اضافی شرکت نیز سهیم شوند. سود سهام ممتاز به طور ثابت پرداخت می‌شود و در مورد سهام ممتاز با سود انباشته حتی در صورتی که شرکت قادر به پرداخت سود سهام نباشد، سود این گونه سهام به صورت انباشته در سال یا سال‌های بعد پرداخت خواهد شد.

گاهی سهام ممتاز پس از چند سال قابل تبدیل به سهام عادی به قیمت ارزش اسمی خواهند بود و در صورتی که قابل بازخرید باشند شرکت در یک تاریخ معین مبلغ بازخرید را به سهامدار پرداخت می‌کند. همچنین ممکن است شرکت به میزان ارزش سهام ممتاز خود سهام عادی منتشر و به سهامداران پرداخت کند.اما چنانچه سهام ممتاز از نوع غیرقابل بازخرید باشد، سهامداران به طور مرتب و ثابت سود سهام ممتاز خود را دریافت خواهند کرد.دارنده سهام ممتاز ممکن است حق رای هم داشته باشد، اما بیشتر در صورتی حق رای خواهد داشت که پرداخت سود سهام وی به تعویق افتاده باشد.

۲- سهام عادی: دارنده سهام عادی، در واقع، صاحب کسری از مالکیت شرکت است و تمام ریسک موجود در فعالیت اقتصادی شرکت را به میزان سهامی که در اختیار دارد، متقبل شده است.

توجه نمایید که:

«شرکت­ های بورسی فقط دارای سهام عادی می­باشند.»

جمع بندی مطالب: تا اینجا در مورد مواردی نظیر بورس، تالار، سهام و غیره بررسی ­های جامعی داشته ­ایم و قصد داریم در قسمت­های بعدی نحوه­ ی خرید و فروش و کارگزار و غیره را بررسی کنیم.

تا درس بعدی توصیه می­کنم به خبرهای اقتصادی توجه بیشتری بنمایید. برای این امر در درس بعد یک سری از لینک های مهم برای شما ارسال خواهد شد.

منتظر بازخوردهای شما هستیم.

آموزش بورس، آموزش تحلیل بورس، آموزش رایگان بورس ، آموزش سرمایه گذاری در بورس، آموزش تحلیل بنیادی، سهام عادی و سهام ممتاز