راه های افزایش ثروت در ایران

ثروتمندی در ایران

۹ راه پولدار شدن در ایران که مشاوران سرمایه گذاری به شما نمی گویند.

این روزها از مصائب صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی بسیار گفته می شود و متاسفانه چشم انداز روشنی پیش روی این صندوق ها دیده نمی شود و از این رو، داشتن یک حساب پس انداز سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی بیش از هر چیز اهمیت می یابد.

یکی از رسالت های من در سایت جامع هوش مالی، آشنایی سرمایه گذاران و علاقه مندان سواد مالی با بهره ی مرکب بوده است. سرمایه گذاری ماهانه ۲۰۰ هزار تومانی شما بعد از چند سال قدرت خرید بالایی به شما خواهد داد و با این تکنیک، مطمئنا دوران بازنشستگی مناسبی را نسبت به هم دوره های خودتان خواهید داشت.

اگر شما جوان هستید و درآمدتان به شما اجازه ی پس انداز مناسب را می دهد، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و بورس در پولدار شدن شما موثر خواهد بود. شروع زندگی با عادت های مالی خوب می تواند در موفقیت مالی شما بسیار موثر باشد.

اما هدف من از نوشتن این مطلب، پولدار شدن از طریق سرمایه گذاری محتاطانه در بورس و یا خرید صندوق های سرمایه گذاری مشترک یا سپرده گذاری بانکی نیست و قصد داریم راههای پولدار شدن در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

این بار استثنائا قرار نیست آهسته و پیوسته برویم!

کاهش شدید هزینه های زندگی

کار خیلی مشکلی هست و کاملا با شما موافقم! اما برای حرکت به سمت ثروت و پولدار شدن، کاملا ضروری است. مدتی پیش مقاله ای از وبسایت فایننشال منتور مطالعه می کردم و به جمله ای طلایی رسیدم:

“پولدارها با تمرکز بر پس انداز بیشتر و درآمد بیشتر به ثروت می رسند.”

در این مقاله به فاصله ی بین هزینه ها و درآمد شما اشاره شده است. باید همیشه هزینه ها کمتر از درآمدتان باشد و هر چه این فاصله بیشتر باشد، سرعت دستیابی به ثروت تان بیشتر خواهد بود.

حقیقت محض این است که شما بدون پول نمی توانید سرمایه گذاری کنید. اگر شما در حال حاضر تمام پول خود را صرف هزینه های زندگی و خرید پوشاک برند و رفتن به رستوران های گران قیمت و غیره می کنید هیچ گاه پولی برای ثروتمند شدن نخواهید داشت.

حال برای افزایش فاصله ی درآمد و هزینه وکسب سریع ثروت چه راه هایی در پیش خواهیم داشت.

توصیه اول پولدار ها: هزینه ی خرید خودرو یا سرمایه گذاری روی خودرو

چندین سال پیش من برای اولین بار یک خودروی پراید مشکی از پدرم هدیه گرفتم و این اوج خوش شانسی من بود که در سال های ابتدایی دانشگاه با خودروی شخصی ام به کلاس و محل کار می رفتم. بعدتر ها به فکر تعویض خودرو افتادم و برای این کار ساده ترین راهی که به نظر می رسید بتوانم خودرو مورد علاقه ام را بخرم، وام بانکی بود.

اما مشکل اینجا بود که با دریافت وام بانکی، دیگر پولی برای سرمایه گذاری و افزایش درآمد باقی نمی ماند. آِیا دریافت وام بانکی با بهره ی ۲۰ درصد در آن دوره کار عاقلانه ای بود؟

در حقیقت بزرگترین اشتباه خریداران خودرو اینجاست که برای انتخاب خودرو و لیزینگ یا وام مربوط به آن زمان زیادی نمی گذارند. در حال حاضر نرخ موثر لیزینگ خودرو در کشور ۲۷% تا ۲۸% درصد است و این هزینه ی مالی قابل توجهی را به شما وارد می آورد.

آیا واقعا نیاز است که همچنین هزینه ای برای خودرو بپردازید؟

به واقع ممکن است بسیاری از اطرافیان شما پرداخت این هزینه برای خودرو را عادی بدانند، اما مطمئن باشید که با کارهای “عادی” نمی توانید به ثروت برسید. اگر نرخ وام پایین تر از نرخ تورم بود در دریافت وام تعلل نکنید در غیر این صورت به فکر سرمایه گذاری های موثر باشید.

توصیه دوم پولدارها: پولتان را دور نریزید

هرگز چیزی را که نیاز ندارید، نخرید. نکته ی بدیهی به نظر میاد، درسته؟

ولی همین حالا به زندگی خودتان دقت کنید، خواهید دید انبوهی از وسایل دارید که آن ها را یا استفاده نکرده اید یا نهایتا ۵ یا ۶ بار از آن ها استفاده کرده اید.

قبل از خرید هر وسیله ای، یک هفته صبر کنید و اگر بعد از یک هفته هنوز قصد خرید آن وسیله را داشتید از خودتان این سوال را بپرسید:

“آیا من واقعا به این وسیله نیاز دارم؟” مثلا آیا من واقعا به این تلویزیون ۷۰ اینچ نیاز دارم؟

تجربه نشان داده است که این سوال از بسیاری از خریدهای غیرضروری جلوگیری خواهد کرد.

توصیه سوم پولدارها: درصدی از درآمدتان را پس انداز کنید

متاسفانه نظرسنجی ها حاکی از آن است که تنها درصد کمی از مردم، بخشی از درآمدشان را برای آینده پس انداز می کنند. شما برای کسب اطمینان از یک آینده ی مناسب باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از درآمدتان را پس انداز کنید. شاید از خودتان بپرسید که با این هزینه های زندگی آیا واقعا امکان پذیر خواهد بود؟

“یک ضرب المثل قدیمی: یک سال بخور نون و تره، صد سال بخور نون و کره”

شما برای رسیدن به ثروت باید امروز برای خود محدودیت هایی قائل شوید و با سرمایه گذاری مناسب پس اندازتان، می توانید به کسب درآمد مناسبی در آینده برسید. مطمئنا هیچ فردی از ابتدای تاریخ تا کنون با رویاپردازی به ثروت نرسیده است!

از قدیم گفته اند که: پول، پول می آورد. شاید پیش خودتان بگویید که “حسن جان من الان پولی ندارم پس چطور می توانم از پول، پول دربیاورم.” نکته ی مهم اینجاست که قبل از هر چیز شما باید به فکر یک درآمد اولیه باشید و اگر درآمد اولیه را دارید هیچ گاه از جملات منفی استفاده نکنید.

اگر شما مکررا بگویید که با این درآمد نمی توان پس انداز کرد؛ در واقعیت هم این اتفاق خواهد افتاد و نمی توانید به ثروت برسید.

مطمئنا این جملات تبدیل به باورتان خواهد شد و هیچ گاه تلاشی درخور برای رسیدن به اهدافتان نخواهید کرد و واقعا هم هیچ گاه پولدار نخواهید شد و به واقع در حال آماده سازی خود برای شکست هستید و نه ساختن پل برای پیروزی.

ذهن ما قبل از هرچیز باید آماده ی کسب ثروت باشد به واقع باید طرز فکر خود را تغییر دهید آن گاه راه کسب ثروت را پیدا خواهید کرد.

توصیه چهارم پولدارها: سخت کار کنید

وقتی در سال دوم کارشناسی مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت در حال تحصیل بودم به بازار بورس علاقه مند شدم و از آن پس مطالعه ی کتب اقتصادی و مالی در برنامه ی روزانه ام جای گرفت. بعد از مدتی در جست و جوی کار در این زمینه بودم ولی متاسفانه موفقیتی حاصل نشد.

برای معرفی خودم و کسب یک رزومه مناسب در زمینه ی تحلیل اقتصادی یک وبلاگ ایجاد کردم و برای نشریات اقتصادی مطلب ارسال می کردم. من برای ورود به دنیای حرفه ای تحلیلگری کارهای رایگان بسیاری انجام دادم و اگر امروز موقعیتی دارم مدیون آن تلاش ها هستم.

هیچ گاه از کار کم نگذاشته ام و حتی اگر از حقوقی که کارفرما به من می داد ناراضی بودم، تلاش خود را می کردم و فرضم بر این بود که مالک شرکت هستم و از جان و دل مایه می گذاشتم. همیشه تصورتان این باشد که شما مدیرعامل شرکت هستید. مطمئن باشید فرصت های شغلی مناسب چه در آن شرکت و چه در سایر شرکت ها به زودی برای شما فراهم خواهد شد.

به واقع آن تلاش ها به افزایش دانش و اطلاعات من منتج شد و بعد از دو سال کار در آن مجموعه موفق شدم در دو شرکت بزرگ دارویی به عنوان مشاور مالی و اقتصادی نیز حضور داشته باشم.

به واقع شما با این کار در حال برندسازی و رشد خود هستید!

توصیه پنجم پولدارها: روی آموزش تان سرمایه گذاری کنید

یکی دیگر از راه هایی که می تواند منجر به رشد ثروت شخصی شما بشود، آموزش دیدن یا دریافت مدارک مختلف است. مثلا مدارک تحلیلگری بورس، مدرک ترخیص کاری گمرک، مدرک تورگردانی و ده ها مدرک و دوره ی آموزشی دیگر که می تواند منجر به افزایش درآمد شما بشود.

طی یک دوره ی MBA یا کلاس زبان و غیره که منجر به رشد مهارت هایتان بشود می تواند در درآمد شما موثر باشد، ارتقای شغلی بیابید و در کارتان موثرتر باشید. شاید این فرآیند زمانبر باشد ولی مطمئنا موثر خواهد بود.

توصیه ششم پولدارها: روی خودتان و مهارت بازاریابی تان سرمایه گذاری کنید

شما باید روی خودتان سرمایه گذاری کنید، این سرمایه گذاری حتی شامل لباس پوشیدن تان خواهد شد. پوشیدن یک کت و شلوار حتی اگر گران قیمت هم نباشد بر روی نظر مردم نسبت به شما موثر خواهد بود. همچنین شرکت در کارگاه ها  و کلاس های اعتماد به نفس، ارتباطات، تعارض، سخنرانی و غیره در این مسیر برای شما بسیار اثرگذار خواهد بود.

برای این موارد شخصا کلاس ها و کارگاه های موسسه بیشتر از یک نفر را توصیه می کنم.

اگر درآمد شما از سالانه ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر است یک مربی شخصی (Coach) حرفه ای در تئوری انتخاب می تواند در پیشرفت شما موثر باشد.

برای اینکه شرکت شما ده برابر رشد کند، به مدیریت شما نیاز ندارد بلکه شما باید ابتدا خودتان را مدیریت کنید.

Dan Sullivan

مطمئنا اگر به جای خرید تلویزیون چند ده میلیون تومانی، میز بیلیارد و وسایلی که استفاده ی زیادی ندارند یا رفتن به رستوران های گران قیمت و پوشیدن لباس برند و غیره بر روی خودتان، کسب و کارتان و بازایابی آن سرمایه گذاری کنید، پیشرفت سریع تری خواهید داشت.

توصیه هفتم پولدارها: کارآفرینی کنید

در سال های اخیر خوشبختانه جو کارآفرینی در کشور رشد قابل توجهی یافته است و جمعیت در جست و جوی شغل با توجه به معایب مشاغل کارمندی و کمبود اشتغال سعی در کارآفرینی و خود اشتغالی داشته اند.

دور از انتظار نیست که شما کارهای زیادی را شروع کنید و شکست بخورید ولی مهم اینجاست که شروع کنید. شروع به کسب درآمد با استفاده از هوش مالی و سواد مالی تان مطمئنا احتمال خطا را در کسب و کارتان کاهش خواهد داد.

چندین پیش کتاب پدر پولدار پدر بی پول اثر رابرت کیوساکی را مطالعه می کردم. کیوساکی در این کتاب جریان پول را ناشی از چهار حوزه می دانست. کارمندی، خود اشتغالی، مالکیت کسب و کار و سرمایه گذاری.

تا مدتی پیش من به عنوان مشاور سرمایه گذاری در یک شرکت کارگزاری بورسی به صورت تمام وقت مشغول بودم و با چند شرکت مختلف نیز به عنوان مشاور مالی و سرمایه گذاری به صورت پاره وقت همکاری داشته ام و امروز در تلاش هستم که از شغل تمام وقت به صورت کامل جدا شوم و بتوانم کسب و کارم را گسترش دهم و مطمئنا حالا که شما این متن را می خوانید، این اتفاق افتاده است.

حال من در گذار از کارمندی و و خوداشتغالی به سمت یک کسب و کار شخصی هستم و در این راه به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف نیز می پردازم چرا که درآمد من از محل همین سرمایه گذاری ها است.

تا کنون هم بسیاری از کسب و کارهای من از رستوران و کارخانه تولیدی و غیره شکست خورده است و زیان هایی متحمل شده ام اما هر کدام از آن ها تجارب بسیاری برای من به همراه داشته است.

جف رز یکی از نویسندگان نشریه فوربس در این خصوص می گوید:

زمانی که من از خوداشتغالی به عنوان یک مشاور مالی خارج شدم، درآمد من در آن سال ۳۰% افزایش داشت و شرکت خودم را تاسیس کردم و مدتی بعد به سرمایه گذاری روی آوردم و یک شرکت مدیریت سرمایه تاسیس کردم و در کنار آن با راه اندازی یک وبلاگ بیش از یک میلیون دلار درآمد داشتم.

همسر استیو چو برای این که بتواند در خانه به فرزندانش رسیدگی کند و درآمدی داشته باشد که یک سایت راه اندازی کرد و تا کنون بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته است یا جان لی داماس تا کنون بیشتر از ۲ میلیون دلار از طریق پادکست خودش درآمد داشته است.

این کاملا شگفت انگیز است ولی می بینید که قابل اجراست. فقط باید به توانایی خودتان باور داشته باشید.

شغلی که امروز انسان های موفق دارند نتیجه ی تعویض شغل های پیاپی و شکست های شان بوده است. هر یک از شکست های شغلی ما تجربه ای شده است برای موفقیت امروزمان. پس نباید از اشتباهات ترسید و فقط باید از آن ها درس گرفت تا به ثروت رسید. مطمئنا در این راه سواد مالی و هوش مالی نقش کاتالیزور را بازی خواهد کرد.

راه حل هشتم پولدارها: املاک را امتحان کنید

املاک و مستغلات برای من هیچگاه نتیجه بخش نبوده است و در این حوزه تجربه ی بالایی ندارم ولی افراد بسیاری را در اطرافیانم دیده ام که از این راه به ثروت مناسبی رسیده اند. شاید با سرمایه گذاری و فعالیت در بخش ملک یک شبه پولدار نشوید ولی بازدهی ساخت مسکن در این سال ها از بسیاری از صنایع بیشتر بوده است.

خرید ملک کلنگی و بازسازی آن،خرید زمین بایر و تبدیل آن به باغ ویلا، مشارکت در ساخت و غیره همه از حوزه های جذاب بخش ملک به شمار می آیند. فقط باید توجه داشته باشید که در دوره ی افت مسکن که حجم معاملات کم است و فروشنده ها تخفیف قابل توجهی می دهند بخرید و در دوران رشد قیمت که خریدارها چشم بسته خرید می کنند بفروشید.

این یعنی بازه ی سودآوری شما عمدتا دوره هایی سه تا پنج ساله از رونق تا رکود دارد و می توانید با انتخاب مناسب سرمایه گذاری، در مسیر کسب ثروت حرکت کنید.

جمع بندی راه های ثروتمندی در ایران

شما با پس انداز کردن صرفا ماهانه ۱۰ یا ۲۰ درصد از درآمدتان به ثروتمندی واقعی نخواهید رسید ولی می توانید آینده ی خوبی برای خودتان فراهم کنید. این یک استراتژی بلندمدت است که شما را از بقیه متمایز خواهد کرد. من قصد ندارم شما را به ریسک بیشتر تشویق کنم و صرفا در این مطلب تجربیاتی از زندگی شخصی و مطالعات را فراهم کردم.

به هر حال حتما قبل از آغاز هر کاری توصیه می کنم با یک مشاور مالی ایده و طرح تان را به مشورت بگذارید و برای سرمایه گذاری هایتان برنامه داشته باشید.

به این که شکست میخوری یا نه، فکر نکن. به جای آن بر روی کارهایی که می خواهی انجام بدهی تمرکز کن. بر روی خودت سرمایه گذاری کن، پادکست گوش بده، کتاب بخون، مثل پولدارها برای ناهار به جاهای خوب برو.

شما باید همواره راه هایی برای بهتر شدن خودتان بیابید. هیچ انسانی در دنیا شبیه دیگری نیست و مسیرهای موفقیت متفاوتی دارند. شما یک انسان خاص با شرایط متفاوت، ادراک و جهان بینی متفاوتی هستید. به خودتان ای شانس را بدهید و به دنبال مسیری برای موفقیت تان باشید.

مطمئنا موفق خواهید بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *