تحلیل بنیادی-بودجه

سلام

نشست اوپک هم برگزار شد.

یادش بخیر در درس عربی سالهای دبیرستان چند کلمه ای بود که همواره در درس ها تکرار میشد و به همین دلیل این چند لغت در ذهنم ماندگار شد.

فوقع ما وقع

پس شد آنچه شد.

بگذریم، برای بنده در آن سالها درس دوست داشتنی نبود.

نشست اوپک برگزار شد و قرار شد سطح تولید در همین مقدار باقی بماند، به نظرم ترسی که از ماهها قبل داشتیم رخ نمایاند و حالا با نفتی مواجه هستیم که طرفی با این بیانیه اوپک با آمارهای ضعیف سودای کاهش خواهد داشت و متاسفانه امروز نفت برنت 72 دلار و بهای سبد نفتی اوپک در مرز 70 دلار معامله میشد، در پست های گذشته کسری بودجه برآوردی را محاسبه کرده بودم و با این تفاسیر باید آن محاسبات آپدیت شود. هزینه های دولت واقعا بالاست و اجرای نادرست سیاست های خصوصی سازی به این شرایط بد دامن زده است، فراوانند شرکت هایی روزی قرار بود خصوصی شوند و حال شبه دولتی شده  اند و باز متصل به بدنه ی دولت هستند. سالانه 200 هزار میلیارد تومان تنها حقوق کارمندان دولت است و واقعا کنترل هزینه ها برای دولت سخت خواهد بود و بودجه نوشتن بر اساس نفتی که احتمالش هست روزی 70 دلار را هم رو به پایین بشکند سخت خواهد بود، مطمئنا پروژه های دولت با مشکل مواجه خواهد شد و قولهای فراوان آن روزها هم .

بازار سرمایه پس از خبر تمدید توافق حرکاتی بسیار هیجانی انجام داد و فرصت خرید خوبی را فراهم آورد و به نظر روندی صعودی را در کلیت بازار شاهد خواهیم بود و احتمالا فردا هم گروه بانکی و خودرویی کاملا جمع و جور شوند. مسئله ی مهم سطوح ارزندگی سهم ها هستند که باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشیم. تکنیکالیست ها می گویند که در موج سوم نوسان نگیرید و مباحثی ازین دست، موج شماری نکرده ام ولی همچنان طبق پستی که در هفته های گذشته داشتم بیشتر سمت و سوی استراتژی را بر عدم نوسان گذارده ام و به نظرم دست تر خواهد بود.

حتوکا را زیر 290 تومان و خودرو را در روز شنبه اگر افت به زیر 300 تومان کرد و خریخت را حوالی 400 و زیر آن و پاکشو را در 860 تومان و شسپا زیر 1400 تومان و حق تقدم والبر را در 280 تومان به نظرم خرید خوبی خواهد بود و  از سیمانی ها همین سیدکوی عزیز در سبد کفایت می کند و در صورت افت به زیر 160 خرید خوبی خواهد بود، همچنین مطمئنا باید در این لیست تیپیکوی 480 تومانی را هم اضافه کرد ، به نظرم گروه دارو با رشد تقاضا مواجه خواهند شد و نوبتی هم باشد نوبت این گروه است. این گروه در 9 ماهه گزارشات خوبی خواهند داشت و بازار به استقبال این گزارش ها خواهد رفت و قرار دادن یک یا دو سهم در این گروه در پورتفوی مناسب خواهد بود. 

فضای تحلیلی مناسبی بر بازار جریان ندارد متاسفانه.

ازین موارد بگذریم و نکته ی مهم احتمال افت بازار می باشد ، به نظرم بزرگترین ریسک بستن بودجه می باشد و احتمال افزایش مالیات و بعد از آن شاید اندکی جو منفی به بهانه بازگشایی بزرگترین غایبان بورس. باید به دنبال گروه های کم حاشیه بود.

در صورت بهبود شرایط فلزی ها و اقبال بازار؛ وسپه هم با ان ای وی 490 تومانی و سود احتمالی 65 تومانی باید در گوشه چشم داشته باشیم و میتوانند رشد حداقل 30 درصدی را همراه داشته باشد و البته فعلا با گروه فلزی موافق نیستم ولی خوب باید از قبل همه چیز را بررسی داشته باشیم.
روز چهارشنبه نیز در مجمع رتاپ حضور داشتم، تعدیل منفی سهم منتفی اعلام شد.

تا درودی دیگر آرزوی سلامتی برایتان دارم.

پس نوشت:

فکر افت قیمت نفت به زیر 70 را هم نمی کردم، استراتژی ها باید با شرایط فعلی بازتدوین شوند.

تحلیل بنیادی-بودجه

کسری بودجه دولت

قیمت نفت

ریزش کامودیتی

افت درآمد مالیاتی دولت