آمادگی برای رکود اقتصادی با سواد مالی

این روزها با فروکش کردن تب افزایش نرخ دلار و خبرهایی در خصوص کاهش تولیدات صنعتی و افت قدرت خرید مردم و رشد بیکاری، زمزمه هایی در خصوص ورود به دوره ی رکود اقتصادی از سوی اقتصاددانان مطرح می شود. به واقع مطرح شدن کلمه ی رکود اقتصادی در فضای جامعه به قدر زیادی ترسناک است، اما ابزار سواد مالی برخورد ما با این موضوع را به خوبی مدیریت می کند.

اما در این مطلب قصد داریم راهکارهایی برای مقابله با رکود اقتصادی با تکیه بر سواد مالی ارائه کنیم. پس خیلی ارام بنشینید، نیازی نیست به پناهگاه برید یا پول های خودتان را در تشک تان قایم کنید و کلاه آهنی بر سر خودتان بگذارید. دانش سواد مالی، ما را مصون خواهد کرد.

روز مبادا
پس انداز روز مبادا

در اینجا توصیه هایی برای رکود اقتصادی آورده شده است:

رکود چیست؟ رکود اقتصادی چیست؟

رکود اقتصادی در ادبیات آماری زمانی رخ می دهد که برای چند دوره شاهد کاهش فعالیت های اقتصادی و افت تولید ناخالص داخلی باشیم که بسیار شبیه است به شرایطی که امروز در تابستان ۹۸ شاهد آن هستیم.

تولید ناخالص داخلی چیست؟

رکود اقتصادی یک کلمه برای توصیف زمانی است که اقتصاد از رشد بازمی ایستد و بیشتر از شش ماه نرخ رشد اقتصادی رو به کاهش باشد. زمانی که این کاهش ادامه دار باشد رفته رفته بر ابعاد رکود افزوده شده و بیکاری افزایش خواهد یافت، بسیاری از صنایع ورشکست خواهند شد.

برای آشنایی با اخبار رشد اقتصادی لینک های زیر را مشاهده کنید:

جزئیات رشد اقتصادی فصل زمستان ۹۷

آمار تغییرات تولید ناخالص داخلی در بهار ۹۸

زمان بحران اقتصادی

حال که شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی ایران و احتمال رکود اقتصادی هستیم آیا قطعا می توان گفت رکود اقتصادی اتفاق افتاده یا خواهد افتاد؟

بحران اقتصادی
بحران اقتصادی

حتی اگر وقوع رکود را با اطمینان بالایی پیش بینی کنیم از آنجا که این آمارها پس از شش ماه منتشر می شوند، ما عملا فرصت مناسبی را برای آمادگی دوره ی بحران اقتصادی از دست خواهیم داد و زمانی متوجه می شویم که رکود اقتصادی اتفاق افتاده است.

مطلقا گوی جادویی برای پیش بینی قطعی دوره های رونق و رکود وجود ندارد و تنها می توان به پیش بینی های رسانه های خبری از آینده توجه داشت و تا زمانی که واقعا رکود اقتصادی اتفاق نیفتد همه ی پیش بینی ها تنها حدس و گمان هستند.

چگونه برای بحران اقتصادی و رکود اقتصادی آماده شویم

رکود اقتصادی
رکود اقتصادی و آمادگی برای رکود

صحبت از رکود و بحران مالی هیچ گاه صحبت جذابی نبوده و نیست اما مهم این است که ما برای هر شرایطی خودمان را آماده نگاه داریم و بر روی شرایط مالی خود و کسب و کارمان تمرکز کنیم و با هوش تجاری، برنامه ریزی های مناسبی داشته باشیم.

در پایان هر روز شما باید با میز کارتان خداحافظی کنید و به امور منزل و خانواده برسید، این همان موضوعی است که از همه بیشتر اهمیت دارد. مهم نیست که آیا ایران با آمریکا مذاکره خواهد کرد یا خیر و ترامپ و روحانی چه گفته اند و غیره. چطور؟

چرا که استراتژی ما در همه ی اوقات جواب خواهد داد. رکود اقتصادی باشد یا خیر، بحران اقتصادی باشد یا خیر، برنامه ی ما این است: با بودجه بندی زندگی کنیم، بدهی های با بهره ی بالا را بپردازیم، برای روز مبادا پس انداز کنیم، سرمایه گذاری کنیم و برای خودمان زندگی کنیم نه کس دیگری!

اگر بدهکار هستید و بهره ی بالایی پرداخت می کنید…

اجازه ندهید که شایعات مربوط به رکود اقتصادی احتمالی، مثل لولوخرخره ای باشد که شما را از پرداخت بدهی منصرف می کند. الان زمان بسیار مناسبی است که شما خودتان را زیر فشار وام های با بهره ی بالا برهانید و تنها وام های با بهره ی پایین را نگاه دارید.

حتی اگر خودروی خود را لیزینگی و با بهره ی ۳۰ درصد خریداری کردید، بهتر است که آن را به فروش برسانید و بدهی با بهره ی بالا را تسویه کنید. حال که هنوز رکود اتفاق نیفتاده است می توان با برنامه ریزی مناسب، ریسک برنامه های آینده را کاهش داد و حتی ماشین ارزان تری خریداری کرد.

اگر پس انداز کرده اید و با پولتان سرمایه گذاری می کنید…

با استفاده از سواد مالی به پس انداز و سرمایه گذاری ادامه بدهید. داشتن یک پس انداز روز مبادا هیچ گاه ایده ی بدی نبوده و نخواهد بود.

سواد مالی و رکود اقتصادی
سواد مالی

اگر یک رکود اقتصادی یا بحران اقتصادی اتفاق بیفتد، وجود پس انداز روز مبادا می تواند کنترل شما بر اوضاع را در زمان وقوع بحران حفظ کند و زندگی کم نوسانی را پشت سر بگذارید. پس انداز روز مبادا را همین امروز باید کنار بگذارید و در زمان رکود یا بحران، آن را به کار بگیرید.

اگر در سهام سرمایه گذاری می کنید…

وقتی کلمه ی رکود اقتصادی را می شنوید، ممکن است که فکر کنید بهتر هست که سهام تان را ببفروشید و از سرمایه گذاری فاصله بگیرید. اما دست نگاه دارید و کمی بیشتر به این مسئله فکر کنید و از روی ترس از رکود اقتصادی هیچگاه اقدام به فروش سهام نکنید.

سهام همیشه افت و خیز خواهد داشت و اگر از خریدتان مطمئن هستید، به خاطر ترس از رکود سهامتان را نفروشید. برای مثال شرکت های پتروشیمی و پالایشی صادرات محور، چندان وضعیت رکودی اقتصادی ایران بر آن ها اثر نخواهد داشت، فلذا فروش سهام آن محلی از اعراب نخواهد داشت.

اگر ترس از رکود بر شما غلبه کرد، بهتر است به یک مشاور سرمایه گذاری با تجربه مراجعه کنید.

برنامه ریزی و بودجه شخصی داشته باشید و با سواد مالی از خودتان حفاظت کنید

به یاد داشته باشید که رکود اقتصادی به این معنی است که حداقل شش ماه کل اقتصاد در فضای رکود است و زمانی که رکود شش ماهه شد، تازه شما متوجه آن خواهید شد و هنوز اتفاقی نیفتاده است ولی اگر وضیت فعلی به رکود اقتصادی یا بحران اقتصادی منجر شود، زندگی شما تحت تاثیر آن خواهد بود پس نباید بی گذار به آب زد.

در شش ماه گذشته وضعیت مالی تان در خانه چطور بوده است؟ آیا وضعیت مالی شخصی شما محیای رکود اقتصادی هست یا خیر. منتظر رکود نباشید و از همین امروز برای آن برنامه ریزی کنید. به پول های خود نظم بدهید و در طلا، بورس، سپرده بانکی سرمایه گذاری کنید. حال وقت آن رسیده است که برای مقابله با رکود اقتصادی برنامه ریزی داشته باشید و از اقتصاد خانواده تان مراقبت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *