هوش مالی وارن بافت

هوش مالی وارن بافت

هوش مالی وارن بافت و ۶ راه برای اینکه مثل وارن بافت سرمایه گذاری کنید

هوش مالی وارن بافت  و هوش اقتصادی در مزیت رقابتی
هوش مالی وارن بافت

به سرمایه گذاری، ساده نگاه کنید

وارن بافت اولین سهام خود را در سن یازده سالگی خرید. در ۱۵ سالگی ثروت خالص وارن بافت به ۶،۰۰۰ دلار رسید و امروز در سن ۷۰ سالگی با ۸۴ میلیارد دلار ثروت اون سومین ثروتمند دنیاست. اما تنها ثروت اون نیست که نام بافت را بر سر زبان ها انداخته است بلکه روش سرمایه گذاری ساده ی بافت در دنیای پیچیده ی بازار سهام است.

شرکت را بخرید، نه سهام

این جمله از منظر هوش مالی به این معنی است که در هنگام سرمایه گذاری صرفا به قیمت سهام شرکت نگاه نکنید بلکه همه ی جنبه های شرکت را بررسی کنید. برای مثال شرکت محصولاتش را به شرکت های پخش می فروشد یا با استفاده از نیروهای فروش داخلی، محصولات را توزیع می کند، نحوه ی برخورد با مشتریانش به چه صورت است و غیره.

حتی اگر شما تعداد کمی از سهام این شرکت را می خرید ولی باید به صورتی شرکت را بررسی کنید که گویی قرار است مالک کل سهام شرکت شوید.

 فلسفه ی سرمایه گذاری وارن بافت با تکیه بر هوش مالی همیشه متمرکز بر شناسایی شرکت های موفق و قیمت سهم منطقی است. او به شناسایی شرکت با مزیت رقابتی پایدار در صنایع برتر علاقه ی وافری دارد.

وارن بافت همچنین از گذشته بر روی برندهای ارزشمند که در نزد عموم مردم مورد توجه هستند مثل برندهای کوکاکولا، اپل و غیره سرمایه گذاری می کرده است. توجه بافت بیشتر بر روی قدرت تجاری و رهبری شرکت است نه صرفا آن اتفاقاتی که در بازار سهام برای شرکت می افتد.

او به فاکتورهایی مثل مزیت رقابتی شرکت، مشتریان، محصولات و خدمات توجه ویژه ای دارد. این دقیقا بر خلاف رفتار بسیاری از فعالان بورس است که صرفا به قیمت یا سود شرکت نگاه می کنند، نه به عملیات تجاری شرکت.

هوش اقتصادی در سرمایه گذاری وارن بافت
هوش اقتصادی در سرمایه گذاری وارن بافت

توانایی حفظ مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا

وارن بافت یک بار در گذشته اشاره کرد که سرمایه گذاران نباید بر روی اثر پتانسیل های صنعت بر جامعه یا چگونگی رشد شرکت در طول زمان تمرکز کنند و به جای آن باید بر روی شناسایی شرکت های با مزیت رقابتی پایدار متمرکز باشند.

بافت همچنین اشاره می کند که شرکت مد نظر شما باید توانایی دفاع از کسب و کارش در رقابت با سایر شرکت ها داشته باشد تا از سهم بازار و سود خود در بلندمدت حفاظت کند. در بورس نیز شرکت های بسیاری را داریم که توانایی حفظ مزیت رقابتی با سایر شرکت ها را ندارند.

برای مثال در حوزه ی شرکت هایی که خدمات پرداخت الکترونیک ارائه می دهند در سال های اخیر سهم بازار شرکت به پرداخت ملت کاهش و سهم بازار شرکت آسان پرداخت رو به افزایش بوده است و با ارائه ی اپلیکیشن آپ توسط آسان پرداخت، مزیت رقابتی این شرکت افزایش یافت.

هوش مالی و هوش اقتصادی و هوش پولی
هوش مالی و مزیت رقابتی

بی خیال نوسانات روزانه ی بازار بشوید

وارن بافت همیشه به سرمایه گذاران گوشزد می کند که باید سهم یک شرکت را با بررسی های خودشان بخرند و سپس ۱۰ سال به بازار سهام کاری نداشته باشند.

هیچ دلیلی وجود ندارد که شما از خواب و تفریح تان برای رصد روزانه بازار کم کنید یا همواره خودتان را درگیر اخبار مختلف کنید چرا که صرفا مطالعه ی دوره ای آن ها به شما قدرت پیش بینی خواهد داد. در صورتی که در انتخاب صنعت و شرکت برای سرمایه گذاری به دقت عمل کرده باشید مطمئن باشید نوسانات کوتاه مدت بازار سهام به اتفاقات کوچک و بزرگ سیاسی و اقتصادی در بازدهی بلندمدت شما تاثیر نخواهد گذاشت.

بافت به نوسانات روز به روز قیمت سهام توجه نمی کند. او بیشتر علاقه مند به پتانسیل شرکت در رشد برای دوره های بلندمدت است. قیمت سهام ممکن است هر روز تغییر کند، اما هیچ چیزی از کسب و کار شرکت به طور کلی در ۲۴ ساعت تغییر نمی کند.  

تبصره: این نکته از وارن بافت با توجه به محیطی است که او در آن جا سرمایه گذاری می کند. از آن جا که وضعیت کشور ما متفاوت است، سعی کنید اخبار شرکت ها را به خصوص شرکت های خصولتی یا نیمه دولتی را به دقت دنبال کنید و اخبار سیاسی و اقتصادی را دقیق زیر نظر بگیرید ولی به هیچ عنوان در کوتاه مدت و صرفا بر اساس یک خبر سهام شرکت را معامله نکنید.

 شجاع باش وقتی دیگران می ترسند

این یکی از مهم ترین رازهای موفقیت وارن بافت است، او با تکیه بر هوش مالی خود وقتی سرمایه گذاران وال استریت به خرید سهام شرکت های اینترنتی هجوم آورده بودند، از خرید سهام این شرکت ها دست کشید و بی خیال سهام این شرکت ها شد و صرفا سهام شرکت های مرتبط با صنعت فلزات و  معادن را که در آن روزها کاهش قیمت داشتند را خریداری می کرد.

او با این کار از افت سهام شرکت های اینترنتی در سال ۲۰۰۱ مصون ماند و علاوه بر آن، همزمان با ریزش سهام شرکت های اینترنتی، رشد سهام شرکت های معدنی و فلزی هم اتفاق افتاد و او سود قابل توجهی بدست آورد. بفت زمانی که در بحران مالی سرمایه گذاران شروع به فروش سهام مرتبط با فلزات کردند، او شروع به خرید سهام این شرکت ها کرد و پس از مدتی از این معاملات هم سودی کلان داشت.

وقتی دیگران حریص هستند، در خرید سهام ترسو باش و وقتی دیگران می ترسند، شجاع باش!

به بیان دیگر این جمله حاکی از این است که “بهترین فرصت خرید در بازار سهام زمانی است که همه در حال فروش سهام هستند! بافت در بحران مالی سال ۲۰۰۸ که در آن بانک لیمن اند برادرز ورشکست شد و سرمایه گذاران سهام بانک ها را با عجله می فروختند اقدام به خرید ۵ میلیارد دلار از سهام بانک آمریکا (Bank of America Corp) نمود و امروز سهام او ارزشی ۲۶ میلیارد دلاری دارد.

یکی از مهم ترین درس های هوش اقتصادی، قابلیت کنترل ذهن است، این که مانند توده ی مردم تصمیم نگیرید و بعضا تصمیماتی بر خلاف جمع بگیرید.

احساسات خود را کنترل کنید

بزرگترین چیزی که می تواند ویژگی بارز وارن بافت را توضیح دهد، توانایی کنترل احساسات است. بافت توانایی اتخاذ تصمیمات منطقی سرمایه گذاری را در زمانی که همه دچار هیجان بازار هستند را دارد.

این مسئله آن قدر اهمیت دارد که بسیاری معتقد هستند که هوش یا استعداد بافت عامل موفقیت او نیست بلکه کنترل احساسات در تصمیمات سرمایه گذاری به رشد او منجر شده است و از او یک سرمایه گذار قدرتمند ساخته است.

کنترل احساسات در تصمیمات مهم یکی از مهم ترین توانایی ها در هوش مالی است.

هوش مالی وارن بافت و هوش اقتصادی وارن بافت
درس های هوش اقتصادی

فقط روی صنایعی که می شناسید سرمایه گذاری کنید

برای مثال وارن بافت هیچگاه بر روی شرکت آمازون یا گوگل و این نوع از شرکت هایی که از صنعت شان اطلاعات کافی ندارد، سرمایه گذاری نکرده است. برای مثال اگر شما از صنعت دارو اطلاعات کافی ندارید، نباید بدون کسب اطلاعات کافی در خصوص شرکت های فعال در این صنعت، مواد اولیه، روند تولید و غیره در این شرکت های سرمایه گذاری کنید.

شاید این مسئله باعث شده است او در برخی از سال ها بازدهی مناسبی نداشته باشد ولی در روند بلندمدت مثلا ۱۰ ساله او بازدهی بسیار خوبی داشته است.

برای مثال قیمت بیت کوین چندین برابر رشد داشت و وارن بافت هیچگاه در این حوزه سرمایه گذاری نکرد، همین مسئله باعث شد که در کاهش قیمت ۹۰% بیت کوین هم آسیبی نبیند.

اولین شرط مهم برای فعالیت در بازار بورس جلوگیری از زیان است، نه تحقق سود!

هوش بازاری

پس شش راه مهم برای اینکه مانند وارن بافت بر مبنای هوش مالی سرمایه گذاری کنید به شرح زیر است:

شرکت را بخرید نه سهام

مزیت های رقابتی شرکت را مشخص کنید

حرکات و نوسانات روزانه بازار را نادیده بگیرید

وقتی همه می ترسند، شجاع باشید

احساسات خودتان را کنترل کنید

بر روی صنایعی که می شناسید، سرمایه گذاری کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *