روانشناسی بازار - تاثیر رفتار اقتصادی اطرافیان بر شما

روانشناسی بازار

روانشناسی بازار و تاثیر رفتار اقتصادی اطرافیان بر شما

 

 

با عرض سلام و ادب خدمت شما عزیزان

این هفته فرصتی شد که اندکی به مطالعه در مبحث مالی رفتاری حوزه ی مورد علاقه ام بپردازم و در خلال این امر بهتر دیدم نکته ای جالب را که در حوزه ی صرفه جویی مشاهده کردم که قابل تعمیم به بازارهای مالی و حیطه ی فروش و بازاریابی محصولات نیز هست را برای شما هم بازگو کنم. متن مقاله طولانی بود و سعی دارم در چند سطری خلاصه ی آن را به بیان خودم عرض کنم.

چند سال پیش گروهی از دانشجویان دوره ی لیسانس قصد داشتند که بتوانند قدمی در جهت صرفه جویی در مصرف در یک محله از کالیفرنیا بردارند و قصد داشتند تا از مردم درخواست کنند تا کولرهای خود را خاموش  کنند و به جای آن از پنکه استفاده کنند و به این منظور اتاق فکری تشکیل دادند و بر روی این مسئله فکر کرده و چند راهکار را تدوین کردند.

راهکار اول: محاسبات شروع شد و یک تیم به بررسی مبلغ صرفه جویی در صورت کاهش ۲۰ درصدی مصرف پرداختند و تراکت هایی در آن بخش توزیع کردند مبنی بر اینکه شما با کاهش ۲۰ درصدی مصرف خود مبلغی معادل به ۴۰ هزار تومان در هزینه ی آب شما صرفه جویی خواهد شد. متن پیام این بود: “آیا می دانستید که میتوانید ماهانه ۴۰،۰۰۰ تومان در تابستان پس انداز کنید؟” پس کولر ها را خاموش و پنکه را روشن کنید.

راهکار دوم: تیمی مسئول شدند بر روی مدیریت مصرف آب و تحریک احساسات و به آنها گفته شد که با خاموش کردن کولر و استفاده از پنکه به محیط زیست کمک کنند.

راهکار سوم: به مردم محله گفتند که یکی از ویژگی های یک شهروند خوب مدیریت مصرف است و شهروندان خوب مانع از قطعی برق خواهند شد.

راهکارها داده شد و فرض آن ها مثل من و شما این بود که مطمئنا راهکار اولی بهترین بازخورد را خواهد داشت، نتایج ماهانه جمع آوری شد ولی همه چیز مطابق فرضیه نبود و هیچ کدام ازین راهکارها هیچ اثری بر مصرف مردم نداشتند.

اما راهکار چهارم: پیام این بود: “موقع نظرسنجی ها ۸۰ درصد از همسایگانتان گفتند که آن ها کولرهایشان را خاموش کرده اند و پنکه روشن کرده اند، لطفا به آن ها ملحق شوید!”

نتیجه فوق العاده بود و راهکار چهارم تاثیر قابل توجهی بر روی مدیریت مصرف مردم داشت.

امیدوارم آن چه را که باید از دید خود به خوبی درک کرده باشید. این رفتارها بسیار آشناست، بعضا که برای ارائه مشاوره به فروشندگان به بحث حول موضوعاتی نظیر این مبحث با آنها می پردازم این رفتارها به راحتی قابل مشاهده است و می توان آن را به مباحث بسیاری تعمیم داد.

حال با تکیه بر مالی رفتاری و روانشناسی بازار سهام می توان بسیاری از صفوف خرید و فروش و نحوه ی چینش سفارشات به تحریک طرف تقاضا یا عرضه پرداخت و با تحلیل تاثیرات رفتار اقتصادی اطرافیان می توان از هیجانات دوری نمود.

امیدوارم سراسر زندگیتان با لبخند عجین شود.

با آرزوی سلامتی

شاد و پیروز باشید.

————————————————————————————————————–

روانشناسی بازار

مالی رفتاری

تاثیر رفتار اقتصادی دیگران بر ما

بهبود عملکرد

روانشناسی بازار-تاثیر رفتار اقتصادی اطرافیان بر شما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *