هوش مالی کودکان

چطور به بچه ها صرفه جویی را آموزش بدهیم ؟

چطور به بچه ها صرفه جویی را آموزش بدهیم ؟

هوش مالی کودکان و افزایش دانش مالی
هوش مالی کودک

آموزش مسئولیت پذیری مالی به بچه ها یکی از بزرگترین دغدغه های والدین است. زمانی که بچه ها در تولد خودشان یا عید نوروز و دیگر مناسبت ها از بزرگتر ها پول نقد دریافت می کنند، این آموزش حیاتی تر و البته یک وظیفه ی ذاتی برای والدین است.

در این موارد می توان به کودکان در خصوص مدیریت پول ها و صرفه جویی آموزش های مناسبی داد به خصوص در خصوص چیزهایی که هوس کرده اند و از آن به صورت دائمی استفاده نخواهند کرد. همچنین می توان از این فرصت ها برای آموزش عادات  مالی و تکنیک های هوش مالی که در زندگی آینده ی آن ها مثمر ثمر است استفاده کرد.

فراموش نکنید که تکنیک های هوش اقتصادی، در مدارس ما آموزش داده نمی شود و بهترین محل برای آموزش نکات زندگی موفق و مدیریت پول و هزینه ها در خانواده است.  به همین دلیل است که پدر و مادر نقش مهمی در کمک به بچه های خود در آموزش مدیریت پول هایی که هدیه میگیرند یا ” پول تو جیبی ” دارند.

ذهنیت مالی کودکان از همان ابتدای کودکی و در خانواده شکل می گیرد.

در اینجا به چهار استراتژی که پدر و مادرها می توانند برای آموزش مدیریت پول به کودکان و آموزش پس انداز به کودکان و آموزش صرفه جویی به بچه ها استفاده کنند اشاره شده است.

استراتژی اول آموزش مدیریت پول به بچه ها :

زمانی که کودک شما یک هدیه ی نقدی مثل پول نقد یا کارت هدیه دریافت می کند، سریعا رویاپردازی می کند و برای خرج آن پول نقشه ها می کشد و احتمالا از برنامه هایش برای خرج آن پول هم با شما صحبت خواهد کرد. در اینجا باید برای بچه ها یک محدودیت ایجاد کرد. آن ها نباید تا ۱۴ روز (دو هفته) پس از دریافت پول، آن را هزینه کنند و اجازه ی خرید با آن پول را ندارند.

آن ها باید در این دوره ی انتظار در مورد خرید وسیله یا وسایلی که نیاز دارند فکر کنند. در بسیاری از موارد در این دوره ذوق و شوق برای خرید آن وسیله از بین خواهد رفت و تصمیم عاقلانه تری خواهند گرفت.

هرگر بر روی اعمال محدودیت در مورد این که چگونه پول شان را خرج می کنند تمرکز نکنید، شما فقط باید محدودیت بگذارید که تا ۱۴ روز هیچ خریدی نکنند ولی تصمیم در خصوص خرید یا عدم خرید با آن پول با فرزند شماست.

بچه ها باید خودشان به نتیجه برسند که با پول شان چه کار کنند و باید به آن ها این فرصت داده شود. آن ها باید در خصوص خرید یک کالای ماندگار و ارزشمند به جای خرج کردن برای یک احساس زودگذر مثل یک خوراکی یا یک اسباب بازی کم ارزش تشویق شوند. مطمئنا شما نباید به جای فرزندتان تصمیم بگیرید!

هوش مالی بچه
هوش مالی کودک

استراتژی دوم آموزش هوش مالی به بچه ها: با بچه ها در مورد تفاوت خواسته و نیاز صحبت کنید.

زمانی که با بچه ها برای خرید به فروشگاه می روید با آن ها در مورد مخارج غیر ضروری و تفاوت آن با خرید برنامه ریزی شده صحبت کنید. به آن ها مثال هایی در مورد خریدهای غیرضروری بزنید مثل خرید لباس های مارک دار و اسباب بازی های یک بار مصرف و غیره و سپس در مورد دلایلی که آن ها را خریداری نمی کنید با بچه ها صحبت کنید.

باید به بچه ها خرید برنامه ریزی شده را به خوبی با مثال توضیح بدهید. برای مثال اقلامی که در لیست خرید قرار دارد.  به بچه ها توضیح بدهید که چطور و به چه دلیلی این اقلام در لیست خرید شما قرار دارند و تفاوت بین وسوسه یا خواسته ی ما در خرید و نیازها را برای آن ها شرح بدهید.

برای مثال اگر الان لباس های کمتر یا عروسک های کمتری بخرد برای تعطیلات تابستان و مسافرت بعدی، می تواند به خانواده کمک مالی کند.

توجه داشته باشید که به آن ها استراتژی صرفه جویی در خرید را یاد بدهید نه اینکه صرفا مورد به مورد بخواهید او را راهنمایی کنید، هوش اقتصادی فرزند شما با استراتژی شکل می گیرد. 

هوش اقتصادی کودک

در دوران کودکی همیشه یکی از برنامه های پدر و مادرم برای من و خواهرم همین مسئله بود. آن ها می نشستند و ما از خواسته های مان با آن ها صحبت می کردیم و خوشبختانه وسایل ماندگار بسیاری را با عیدی هایی که گرفتیم، خریداری کردیم و هنوز هم برای ما ماندگار است. یکی از آن ها یک چادر مسافرتی بود که پدر و مادرم برای تعطیلات تابستان به ما توصیه کردند و هنوز هم وقتی خانوادگی به طبیعت  می رویم، آن چادر همراه ماست.

استراتژی سوم آموزش مدیریت پول به بچه ها: به اشتراک گذاری استراتژی های هزینه با کوکان

این یک ایده ی هوشمندانه است که شما با فرزندتان بنشینید و با او یک لیست خرید از وسایل مورد نیازش با پول هایی که هدیه می گیرد، درست کنید. سپس مورد به مورد با او در مورد وسایلی که می خواهد صحبت کنید و به او کمک کنید که آن وسایلی را در لیست اصلی خرید قرار دهد که برای او مطلوبیت، ماندگاری و ارزش بیشتری دارد.

به فرزندتان زور نگویید بلکه با توضیحاتتان فرآیند تقویت هوش مالی او را تسریع کنید.

آموزش پول

زمانی که فرزندتان هزینه ها و اهداف هزینه ایشان را کاهش داد، شما می تواند روش های هوشمندانه ای برای خرید ارزان تر به او پیشنهاد دهید. برای مثال خرید از فروشگاه های زنجیره ای به جای فروشگاههای کوچک یا خرید یک کالای خاص در مسافرت به منطقه ی مورد نظر و غیره.

آموزش پول با تکنیک های مدیریت پول
آموزش پول به کودکان

استراتژی چهارم هوش مالی کودکان : الگوی خوبی باشید

بهترین کاری که پدر و مادر می توانند در آموزش مدیریت پول به بچه ها انجام دهند، اجرای این تکنیک ها در زندگی و خانواده است و آن جاست که شالوده ی ذهن کودک با تکنیک های مدیریت پول آشنا شده و عادت های مالی مثبت در ذهن او شکل می گیرد.

با صدای بلند فکر کنید و در مورد تصمیماتی که برای هزینه ها می گیرید متناسب با سن کودکتان در خانواده تصمیمات را مطرح کنید و دلایل تان برای تاخیر یا تعجیل در خرید را مطرح کنید.

فرزند شما تمامی رفتارهای شما را زیر نظر دارد، الگوی خوبی برای او باشید.

آموزش مدیریت پول به فرزندتان زمانی آغاز می شود که خودتان هم پول خود را هوشمندانه مدیریت کنید. توجه داشته باشید که چگونه بودجه و منابع مالی تان را مدیریت می کنید و از چه ابزارهایی در مدیریت مالی خانواده استفاده می کنید. به فرزندتان نشان دهید که هر ریال از پول تان را چطور به بهترین شکل هزینه می کنید.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *