هوش مالی و هوش اقتصادی در بازیابی بیکاری

فرصت بیکاری و هوش مالی

انتخاب این تیتر بسیار مشکل بود ولی بیکاری می تواند نقش یک فرصت برای شما داشته باشید اگر هوش مالی خودتان را در این دوره به کار بگیرید.

چطور بعد از بیکاری، خودمان را بازیابی کنیم؟

سال ۱۳۹۷ سال سختی بود و در این سال با مشکلات بسیاری در کسب و کار و زندگی مالی رو به رو بودیم ولی سال ۹۸ با چشم انداز بدتری نسبت به سال ۹۷ آغاز می شود و از آنجا که بسیاری از کسب و کارها درگیر رکود و اخراج نیروهای کار خواهند شد در این مقاله سعی داریم به روزهای بعد از بیکاری بپردازیم:

افزایش توان بعد از بیکاری

عمیقا واقف هستیم که عدم عقد قرارداد در سال ۹۸ و بیکاری می تواند تا مدتی برای ما پیامدهای مالی و عاطفی داشته باشد و حتی تعطیلات نوروز را هم تحت تاثیر قرار دهد. حال برای کم اثر کردن این پیامدها به چند راهکار بازیابی بعد از بیکاری بر مبنای هوش مالی می پردازیم:

مرحله اول هوش مالی در بیکاری : وضعیت مالی تان را ارزیابی کنید.

مرحله دوم هوش مالی در بیکاری : یک برنامه ی جامع برای دوره بیکاری آماده کنید.

مرحله سوم هوش مالی در بیکاری : برنامه ی بازنشستگی تان را ارزیابی و تنظیم کنید.

مرحله چهارم هوش مالی در بیکاری : ۱۰۰% توان کار خود را به کار بگیرید.

مرحله پنجم هوش مالی در بیکاری : شبکه های کاری خود را حفظ کنید.

این پنج مرحله آن قدر بااهمیت هستند که با بازگشت شما به محل کار می توانید به سرعت بدهی های تان را کاهش دهید ووضعیت مالی تان را بهبود دهید.

قدم اول : وضعیت مالی تان را ارزیابی کنید. هوش مالی در بیکاری

شما به زودی بعد از یک دوره بیکاری به کار مشغول خواهید شد ولی با این احوال قبل از هر چیزی باید وضعیت مالی را ارزیابی کنید و بر روی یک کاغذ مواردی مانند پس انداز، سرمایه گذاری ها و بدهی های ضروری (آن هایی که باید به زودی پرداخت شود) را بنویسید پرداخت آن ها را اولویت بندی کنید.

نحوه تعیین اولویت بدهی با استفاده از هوش مالی

اولویت بندی برای پرداخت بدهی ها و صورت حساب ها مانند قبض برق و تلفن و غیره باید بر مبنای ضروریت باشد بدین ترتیب که آنهایی را که بیشترین تاثیر بر زندگی شما دارند را زودتر پرداخت کنید. برای مثال بین اقساط وام خودرو و پرداخت مالیات و پرداخت وام دانشجویی فرزندتان، پرداخت هزینه ی تحصیل فرزندتان اهمیت بیشتری خواهد داشت.

اگر همسر شما هم مشغول به کار است، باید برآورد کنید که آیا یک حقوق پاسخگوی نیازهای خانواده تان خواهد بود یا خیر.

قدم دوم هوش مالی : برنامه ریزی مالی با استفاده از هوش مالی

حال پس از اولویت بندی بدهی و مشخص کردن وضعیت باید یک برنامه ی جامع برای دوره ی جدید زندگی خود تنظیم کنید. این برنامه ی جدید باید شامل بازسازی وضعیت پس انداز و سرمایه گذاری ها و استفاده از آن برای پوشش هزینه ها حداقل برای یک دوره ی شش ماهه باشد.

پرداخت بدهی ها، اجاره و غیره همگی باید در برنامه ی جامع بعد از بیکاری بررسی شود و بر مبنای درآمد فعلی تان مجددا باید بودجه ی خانواده را بنویسید. شما دیگر مانند قبل نمی توانید هزینه کنید و تغییر شیوه ی زندگی ضروری است. شاید برای مدتی هر چند کوتاه مجبور به فروش خودرو یا طلا و سایر لوازم و کوچک تر کردن خانه باشید ولی مهم مدیریت این دوران است.

با مدیریت مناسب مطمئنا شما به زودی به شرایط قبل و مسیر پیشرفت خود بازخواهید گشت.

در برنامه ریزی بودجه ی جدید خانواده باید شرایط جدید و کاهش درآمدتان را لحاظ کنید و احتمالا برای مدتی شرایط زندگی سخت خواهد شد ولی با برنامه ریزی می توانید بخش قابل توجهی از تبعات آن را کاهش دهید و همچون گذشته تاکید بر این است تا زمانی که یک برنامه روی کاغذ نیاید، هیچ ارزشی ندارد.

با توجه به شرایط فعلی شما باید  درآمد، مخارج و پس اندازتان را با دقت بیشتری بررسی کنید و پایان هر هفته در روز جمعه مشخص نید که در این هفته، چند درصد به برنامه تان عمل کردید و اگر ۱۰۰% عمل نکردید، دلیل آن، چه بوده است.

این مشکلات زودگذر هستند و با برنامه ریزی مناسب آن ها را مدیریت خواهید کرد.

حال به سراغ برنامه های بلندمدت تر می رویم.

مرحله سوم : تنظیم برنامه ی بازنشستگی بعد از بیکاری، هوش مالی بازنشستگی

ممکن است بسیاری از کسانی که به تازگی بیکار شده اند، تصمیم بگیرند که پس انداز کردن برای دوره ی بازنشستگی را متوقف کنند و به جای آن ترجیح بدهند تا بدهی های شان را پرداخت کنند. اگر سابقه ی کار شما بیشتر از سه سال است، در اولین قدم باید به بیمه تامین اجتماعی مراجعه و تقاضای بیمه بیکاری کنید و به این ترتیب تا چند ماه بیمه ی شما از این محل تامین خواهد شد.

پرداخت حق بیمه بازنشستگی یا پس انداز برای دوران بازنشستگی باید طبق برنامه های قبل  ادامه داشته باشد، شاید برای مدتی این کار شما به بهبود وضعیت مالی خانواده منجر شود، ولی این یک اشتباه پر هزینه از سوی شماست و به یک آسیب در بلندمدت به شما منجر خواهد شد.

حتی اگر شرکت شما فارغ از بیمه ی تامین اجتماعی، برای بازنشستگی شما طرح هایی داشته است، با آن ها مذاکره کنید تا این طرح ها لااقل تا زمان پیدا کردن یک شغل جدید توسط آن ها ادامه یابد، مطمئن باشید این مذاکره ارزش نتایجش را خواهد داشت.

در دوره ای که فردی بیکار می شود، با مشکلاتی نظیر کاهش اعتماد به نفس رو به رو خواهد بود، مهم این است که در دوره ی گذار تا پیدا کردن شغل جدید، این احساس سو را با مطالعه ی کتاب و طی دوره های آموزشی و افزایش توانمندی و دانش پر کند تا در محیط کار جدید به هیچ عنوان با این احساس رو به رو نباشد.

شبکه های خودتان را حفظ کنید، هوش مالی در ارتباطات

قطع ارتباط کاری شما با محل کار قبلی مطلقا نباید به قطع ارتباط شما با همکاران و مدیران سابق تان بشود. این رمز موفقیت بسیاری از مدیران موفق است. یکی از دوستان بنده که امروز یکی از مدیران موفق هلدینگ های بزرگ کشور است در اسفند ماه هر سال با خرید چند کیلو آجیل به ملاقات مدیران گذشته اش می رود، خواه مدیر مربوطه هنوز هم موقعیت شغلی بالایی داشته باشد و خواه بیکار باشد.

به واقع این تجدید دیدار و یک هدیه ی بسیار کوچک منجر به حفظ یک ارتباط موثر و اتفاقات مثبت در زندگی تان خواهد شد، حتی اگر با کارفرمای قبلی تان با مشکلاتی رو به رو بودید، کدورت ها را کنار بگذارید و از فرصت برای تجدید دیدار استفاده کنید.

امروز تنها دانش و توانایی شما، تعیین کننده ی موفقیت یا عدم موفقیت شما نیستند و بلکه ارتباطات موثر است که مسیر موفقیت شما را هموار خواهد کرد.

هوش مالی و بیکاری
هوش مالی و ارتباطات بعد از بیکاری

راه حل دوم استفاده از شبکه ی لینکدین و ارتباط با حرفه ای های صنعت است. حضور شما در لینکدین و ارتباط با حرفه ای های شغل و صنعتی که در آن کار می کنید گاها می تواند منجر به پیشنهادات شغلی برای شما بشود. به سوالات پاسخ دهید و هر از گاهی با نگارش یک مقاله، دانش و توانمندی خودتان را معرفی کنید.

به صورت کلی سعی کنید در شبکه های اجتماعی حضور مستمر ولی هدف دار داشته باشید. مطمئنا منظور ما گشت و گذار در این شبکه هایی مثل اینستاگرام و تلگرام و غیره نیست و اگر برای یک روز نتوانستید، به صورت هدفمند از این شبکه ها استفاده کنید، لطفا بلافاصله آن شبکه ها را از گوشی و دسکتاپ خود حذف کنید.

نوشتن مقالات و فایل های تصویری و صوتی توسط شما می تواند شما را با انسان های بسیاری در سراسر جهان مرتبط کند و گاها یک پیشنهاد شغلی خوب برای شما به ارمغان بیاورد. مطمئنا بدوناستفاده از شبکه های اجتماعی، معرفی خودتان را سراسر کشور، کاری مشکل خواهد بود و این منوط به استفاده ی هدفمند از شبکه های اجتماعی به مثابه ی چاقوی دو لبه خواهد بود.

در آخر توجه داشته باشید که پرداخت هزینه های زندگی، بدهی ها و حق بیمه بازنشستگی و غیره همگی با اهمیت هستند و برای پرداخت آن ها به شغل نیاز دارید ولی خودتان را دست کم نگیرید و تمام تمرکزتان بر روی خودتان، دانش تان، توانمندی تان باشد و آن را ارتقا بدهید.

به دوره ی بیکاری تان به چشم یک فرصت برای تجدید قوا برای یک حضور طوفانی نگاه کنید و ایمان داشته باشید که موفق خواهید شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *