چین و چرخش اقتصاد

سلام و اوقاتتون بخیر

همان روزی که آمریکا آمار بیکاری اش را منتشر کرد متن زیر را در وبلاگ نوشتم و به اشتباه آن را ثبت موقت کردم و مطلب منتشر نشد و امروز که متوجه این مطلب شدم و خواستم مطلب را ثبت کنم؛ میبینم که مفروضات بعضا تغییراتی داشته اند. اطلاعات و آمار حجم بسیار وسیعی از دنیای امروز ما را می سازند.

مدتها پیش در دوران دانشجویی استادی سوالی پرسید که پاسخی واضح داشت اما فکر می کردم که احتمالا جوابی که در ذهن من است بسیار ساده انگارانه هست و پاسخ سوال مسئله ای بسیار پیچیده ای خواهد بود؛ به سوال پاسخ ندادم ولی جواب همانی بود که من می دانستم اما من پاسخ را مسئله ای پیچیده تحلیل کرده بودم.

حال می خواهم بسیار ساده کاهش رشد اقتصادی چین را بررسی نمایم گرچه که می دانم بسیار پیچیده است.

کاهش رشد اقتصادی چین

تازگی دولت چین قصد ایجاد تغییراتی در بازار مسکن و وام های مسکن دارد و قصد دارد برای جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی تقاضای بخش مسکن را اندکی تحریک کند و با اعطای وام بتواند پیش بینی اش برای رشد اقتصادی را بهبود دهد.

امروز دولت آمریکا آمار بیکاری اش را ارائه کرد و نرخ بیکاری به کمتر از ۶% و به ۵.۹% رسیده است و این مسئله موجب اطمینان به بهبود وضعیت و افزایش ارزش دلار شد و بلافاصله طلا و به همراه آن نفت نیز با کاهش مواجه شدند.

در صورت کاهش رشد اقتصادی چین و افزایش ارزش دلار باید منتظر تحولات حوزه ی یورو باشیم و ببینیم آیا چرخشی که پیش بینی می شود را خواهیم داشت و قیمت فلزات اساسی و نفت کاهش چشمگیر خواهد یافت یا خیر.

درگیری های سیاسی بین بلوک شرق و غربی ها را باید جدی گرفت.

چین و آمریکا بازیگران بزرگ عرصه ی اقتصادی هستند و در برآوردها باید همه ی اینها در نظر گرفته بشه، با کاهش رشد اقتصادی چین نتایج خوبی برای فلزات اساسی شاهد نخواهیم بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *