دیدگاه کوتاه مدت

سلام

اخبار خوبی از نیویورک به گوش نمی رسد و بازار ارز نیز به خوبی به این مسئله واکنش ذاتی اش را نشان می دهد ولی در حوزه ی بورس بازار به نظر به شکل قابل توجهی به این اخبار بها نمی دهد و نوسانات خود را دارد ولی مسئله اینجاست که از طرفی فروشنده حاضر به فروش در قیمت پایینتر نیستند و خریداران نیز مترصد کاهش قیمت ها و ریزش بازار همچنین نقدینگی قابل توجهی برای حرکت سهم های بزرگ بازار به بازار وارد نشده است و این امر نوسانات جزئی بازار را رقم زده است و هر از گاهی شایعات مربوط به افزایش نرخ ها؛ گروهی را بالا می برد.

یکی از دلایلی که می توان اقبال به بازار را به آن نسبت داد کاهش تورم در ۶ ماهه ی ابتدایی می باشد و بازار به این جهت در سهامی که به سودسازیشان اطمینان دارد مانند صنعت دارو به رشد پی بر ای صنایع مربوطه بها می دهد چرا که با کاهش تورم احتمال کاهش نرخ سود بانکی بالاست و این مسئله به پی بر ای گرفتن بازار کمک می کند. اما نکته ای را باید مد نظر قرار داد: با توجه به افزایش نرخ های اعلامی در شش ماهه ی دوم احتمالا در این ماه اتفاق خاصی نخواهد افتاد و احتمال اندکی افزایش در نرخ تورم می رود البته با مشخص شدن تورم می توان به کاهش نرخ سود بانکی در ماه های آتی دل بست.

به نظر گزارش های ۶ ماهه ی خوبی نخواهیم داشت و البته نشانه هایی از خروج از رکود در صنایع پایین دستی دیده می شود ولی نمیتوان دل به نشانه ها بست،  سیمانی ها مشکلات بسیاری برای فروش محصولاتشان دارند و در غرب نیز کارخانجات سیمان شرایط خوبی برای صادرات ندارند و عدم امنیت عراق مشکلات بسیاری برای آنها فراهم آورده است و رکود سنگین در بخش ساختمان نیز تمامی کارخانجات را تحت تاثیر قرار می دهد.

بحث در مورد مسکن بسیار است و سعی می کنم در یک پست جداگانه تحلیلی در موردشون داشته باشم ولی مدتی است حجم معاملات مسکن افزایش پیدا کرده است ولی از فصل تقاضای مسکن خارج شده ایم و با این تفسیر اتفاقات خاصی را در این بازار شاهد نخواهیم بود.

یکی از مشکلات همین نگاه تک بعدی است، در این کشور تا بخش مسکن تکان نخورد نمی توان امیدی به بهبود صنایع وابسته داشت، برای هر صنعتی باید استراتژی های مشخصی پایه ریزی شود، ایا قرار است تا ۵۰ سال آینده همواره عرضه ی مسکن به این میزان باشد؟! برنامه ی صنایع برای توسعه ی فعالیت شان چیست؟! متاسفانه فقط حال را در نظر می گیریم و به نظر باید نقشه ی دومی برای این مسئله برنامه ریزی شود ولی هر کس در این مملکت به فکر پایان دوره ی خود است و بس!

در بد مخمصه ای گیر افتادیم، فشارها بسیار است.

بگذریم

گزارشات بورس کالا از خرید و فروش فولاد نیز چنگی به دل نمی زند و این صنعت نیز گزارشات مطلوبی نخواهد داشت، برای مثال امروز در رینگ فولاد؛ فخوز ۲۰،۰۰۰ تن عرضه داشت و با وجود اینکه قیمت پایه را نسبت به گذشته کاهش داده ولی تنها ۴۰۰۰ تن معامله انجام شد و به طور کلی این صنایع پایه مشکلات بسیاری دارند.

در کل گزارشات ۶ ماهه جالبی به نظرم نخواهیم داشت.

شسپا به نظرم بسیار ارزنده است و در آینده بیشتر به آن خواهم پرداخت.

پی نوشت: برخی از صندوق ها به جهت پوشش ریسک به سمت ملک حرکت کرده اند.

 آیا رشد بازار ادامه دار خواهد بود؟!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *