خطاهای سرمایه گذاری

خطاهای سرمایه گذاری بخش سوم

سلام

قبل از هر چیز بابت پیگیری برای آموزش ها بهتون تبریک می گم، در این مطلب می خواهیم خطاهای پرکاربردی رو که تعداد زیادی از سرمایه گذاران در سرتاسر دنیا اون رو تجربه کردند را مورد بحث قرار بدهیم و با ذکر مثالهایی به آن ها اشاره ای داشته باشیم؛ صد البته امیدوارم شما این خطاها را تکرار نکنید. برای مطالعه ی بخش های قبلی خطاهای سرمایه گذاری میتوانید از لینک های زیر برای دسترسی به آن ها استفاده کنید.

قسمت اول خطاهای سرمایه گذاری

قسمت دوم خطاهای سرمایه گذاری

اشتباهات سرمایه گذاران ازین رو اهمیت زیادی دارند که بسیاری از آنان پرتکرار هستند. مطمئنا شما هم با افراد زیادی برخورد داشته اید که به محض اینکه متوجه شغل شما می شوند، میگویند “من در بورس زیان کرده ام” یا جملاتی ازین دست که بورس ایران سراسر رانت است و به درد فعالیت نمیخورد و صحبت هایی ازین دست. شما با مطالعه ی این نکات می توانید تا حدی خود را مصون از اشتباهات پرتکرار در بورس کنید.

۲۱) تعدد معاملات و حرکات احساسی

اشتباهات بورسی

مطمئنا تا حالا پیش اومده که قبل ازمعامله مثلا ۵۰% از سودتون رو اختصاص بدید به یک خیریه یا اصلا سودتون رو قبل ازینکه محقق بشه اصطلاحا پیش خور کنید. برای مثال در خرید سهامی که هنوز نفروخته اید، ده میلیون تومان در سود هستید. حال اگر شما این سود را قبل از فروش سهام و تثبیت سود، خرج کنید به این کار اصطلاحا پیشخور کردن سود گفته می شود.سعی کنید ازین حرکات احساسی دوری کنید و برای جبران اشتباه قبل، تعداد معاملات خودتان را زیاد نکنید. یک معامله با ۱۰ درصد ضرر مسلما بهتر از ۱۰ معامله با ۲ درصد ضرر می باشد.

۲۲) شجاعت در زیر آتش

زمانی که یک آتش نشان بر روی سقف یک خانه ی سوزان قدم می گذارد، می ترسد اما این کار را انجام می دهد. یا زمانی که پلیس با شکستن در وارد خونه ی یک فروشنده ی مواد مخدر شد، او خواهد ترسید ولی کارش را انجام خواهد داد. در معاملات هم به همین صورت است، این که شما از ضرر کردن، معامله نکردن، دست به ماشه ماندن بترسید، کاملا طبیعی است و اصلا نگرانی به دل خود راه ندهید و سعی کنید در یک موقعیت مناسب وارد بازار شوید.

۲۳) بی خودی وقت خود را پای مانیتور هدر ندهید.

بررسی های محققان حاکی از این است که روزانه سه ساعت تمرکز بر روی معاملات بهترین مدت زمان برای انجام معاملات است، در این زمان تنها بر روی معاملات خود تمرکز کنید، این مسئله ناشی از سطوح دسترسی متفاوت مغز شماست. زمانی که شما در مدت زمان طولانی ۱۰۰% از تمرکز خود را معطوف به معاملات تان می کنید، نیمی از این زمان را بدون تمرکز خواهید بود. شما در این زمان تنها رو به روی مانیتور نشسته اید و به درصد ها و سهام و روابط آن ها نگاه می کنید و عملا هیچ کار مثبتی انجام نخواهید داد. پس بهترین کار این است که زمان کمتری را صرف معاملات کنید، اما در آن زمان ۱۰۰% از حواس خود را به معاملات اختصاص بدهید. مطمئنا این جوری بهتر نتیجه می گیرید.

۲۴) بدون دلیل رفتار کنید.

هشدار!! این ابزار کشنده است! خیلی هم کشنده!

به معاملات خود اجازه ی حرکت بدهید و تنها وقتی معامله را متوقف کنید که برای آن یک دلیل از پیش تعیین شده ی قابل قبول داشته باشید. مثل یک مشت زن حرفه ای باشید و فقط به شکست حریف خودتون فکر کنید. حرکت حد ضرر شما مثل توقف بلافاصله بعد از شکست است. از شکست نترسید و روزهای بعد دوباره و دوباره امتحان کنید. ضررهای کوچک باعث می شود از ضررهای بزرگ در آینده جلوگیری کنید. هیچ وقت ضررهای خودتون رو توجیه نکنید و به جای اون ضرر رو قبول بکنید و عوامل ضرر خودتون رو روی یک کاغذ بنویسید. نقاط ضعف شما همگی این پتانسیل را دارند که تبدیل به نقاط قوت بشوند.

۲۵) از معاملات سخت اجتناب کنید.

معامله سخت در بورس

من با تجربه به این مسئله رسیدم؛ برای مثال زمانی که قصد خرید یک جفت ارز مثل EUR/USD را داشته باشید و معامله براتون امکان پذیر نبود، لازم نیست عجله کنید و کافیه فقط صبر کنید. اگر برای انجام معامله تلاش زیادی بکنید و یا عجله به خرج بدید ممکنه این معامله برای شما با زیان همراه باشه.  

 

۲۶)  جزئیات معامله رو زیادی بررسی کنید.

اگر شما در معاملات خودتون به بیشتر از ۳ اندیکاتور توجه می کنید و همه ی اون ها رو چک می کنید،  بهتره به جای معامله به تمیز کردن خونه بپردازید، چون عملا شما یک انسان وسواسی هستید! داشتن اندیکاتورهای زیاد باعث میشه از معامله کردن دور بشید و همیشه یک دلیل برای معامله نکردن داشته باشید. تصمیم و اجرا همه ی چیزی هست که شما نیاز دارید!

۲۷) راحت تسلیم بشوید.

اولین ترید شما در یک روز ممکنه بهترین معامله ی شما نباشه ولی هیچ دلیلی برای تسیلم شدن نیست. من همیشه محدودیت معامله های روزانه ام رو اجرا می کنم، شما نمی تونی با بهانه گرفتن کسب درآمد کنی و پولی بدست بیاری! اینکه توی یک معامله اشتباه کنید کاملا قابل پذیرش و طبیعی هست و پس غر نزنید و اصلا تسلیم باخت های کوچک نشوید.

۲۸) قبل از زمان مناسب عمل کنید.

نمیشه یک پنی رو عاقلانه و یک دلار را احمقانه بدست آورد؛ برای یک سیگنال معاملاتی صبر کنید؛ برای معامله ی خودتون حد ضرر بگذارید. شما قرار نیست بلیط لاتاری بخرید!!

۲۹) از شناسایی ضرر دوری کنید

معامله یک مسئله ی شخصی نیست، این یک تجارت هست. هیچ وقت به یک معامله ی کوچک فکر نکن، معامله ی کوچک بازتابی از رفتار تو هست. رفتار شما در یک معامله ی کوچک با معامله ی بزرگ تفاوتی نخواهد داشت، پس از همین حالا روش معامله ی خودتون رو بهبود بدهید.

۳۰) شایعات

شایعات همیشه وجود دارد؛ شما هر حرکتی انجام بدهید یا هر سهمی بخرید، با شایعات مواجه خواهید بود. به شایعات توجه کنید و حواستون بهش باشه ولی بر اساس اون تصمیم نگیرید. اگر سهام شما افت کرد و نیم ساعت بعد فهمدید که شایعه شده سهم مد نظر شما گزارش بدی خواهد داد، این ناشی از عدم دنبال کردن شایعات هست. ولی بازم تکرار می کنم که بر اساس شایعات هیچ وقت معامله نکنید و حتما اون ها رو بررسی کنید. اگر شایعه شد که مثلا فلان سهم به زودی یک افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد داد؛ بهترین کار این است که به سراغ صورت های مالی شرکت بروید و ببینید که اصلا سود انباشته ی شرکت در حد افزایش سرمایه ی شایعه شده هست یا خیر.

۳۱) کارگزار بد

با وجود بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری، فکر نمی کنم دیگه دلیلی برای غر زدن در مورد کارگزار باشه. به هیچ وجه با یک کارگزار بد معامله نکنید. برای انتخاب بهتر کارگزار می تونید از تالارهای گفت و گو، گروه های تلگرام یا همین سایت کمک بگیرید.

۳۲) خرید سیستم معاملاتی

با خرید سیستم های معاملاتی جاسم سیگنال :-D، ماهانه ۳۰درصد سود کنید. شاید شما ازین دست تبلیغات زیاد شنیده باشید. این سیستم ها به هیچ دردی نمی خورند چرا که یکی از مهم ترین آیتم ها در دنیای معامله گری، تجربه هست. شما باید تجربه کسب کنید و هیچ کس برای سود کردن شما، آفریده نشده است.

اونها به شما یک لیست از نتایج فوق العاده رو نشان می دهند ولی اگر قرار باشد هر کسی با چهار تا فیلتر و اندکی دانش، ابزارهایی برای سودهای رویایی طراحی کند، نیازی نداشت آن را به شما بفروشد.

سرمایه گذاری اشتباه۳۳) بدون هیچ برنامه ای معامله کنید.

 هر تجارتی نیاز به یک طرح کسب و کار دارد و مطمئنا فعالیت در بورس اگر بیشتر از آنها نیاز به طرح کسب و کار نداشته باشد، کمتر نخواهد داشت. به استثنای این که شما زمانی را برای نوشتن طرح معاملات خودتون گذاشتید، چیز دیگری از دست نخواهید داد. بهتره بگم که شما در حال تیز کردن تبر خود هستید. چه بهتر که به جای تبر کند با یک تبر تیز، هیزم بیشتری تهیه کنید. طرح، قوانین و اهداف واقع بینانه ی خودتون رو حتما یادداشت کنید و با عمل به آن ها مطمئنا به هدف می رسید.

۳۴) دانای کل باشید

یکی از خطرهای فعالیت در بورس که عمدتا به چشم نمی آید. فعالیت در همه ی سهام بازار هست. معامله صرفا بر اساس یک نمودار از هر سهمی که خوب به نظر می رسید، اصلا ایده ی خوبی نیست. شما نمی توانید دانای کل باشید و در مورد همه ی سهام بازار اطلاعات کامل داشته باشید. هر سهم یا هر گروه سهام، بازیگران خاص خودش را دارد و بهتر است که بر روی یک گروه از سهام تمرکز کنید.

۳۵) دید خیلی بلندمدت داشته باشید

یادتون باشه که این کار شاید کم ریسک باشه ولی خطرناک هم هست. اگر شما هر روز معامله می کنید پس باید در لحظه تصمیم بگیرید و زندگی کنید و از دید بلندمدت دوری کنید. در این صورت هفته یا ماه بعد برای شما مهم نخواهد بود. معاملات بلندمدت رو به اهلش بسپارید. در تایم فریم روزانه، بلندمدت را تحلیل نکنید.

۴۰) اعتماد به نفس بیش از حد داشته باشید.

معامله آسان نیست و همانطور که قبلا هم در دروس آموزش بورس عرضه کرده بودم، آمارها حاکی از آن است ۹۵% از فعالان بازار بورس بازنده هستند. همیشه به راه هایی برای بهبود عملکرد خودتون فکر کنید و روز به روز خودتون رو بهبود بدهید.

این یک بازی فوتبال نیست، پس بدون استرس کار خودتون رو دنبال کنید.

۴۱) در بازی باقی بمانید.

من به شما فعالیت در بازار بورس مجازی مثل سایت www.irvex.com رو توصیه نمی کنم و و بهتره شما با پول واقعی بازی کنید تا اصول رو به خوبی فرا بگیرید. از چیزی نترسید و شروع به معامله کنید. اگر شما چیزی بدست بیاورید یا از دست بدهید، برای شما بهترین تجربه خواهد بود. به صورت منطقی اگر شما، یک سوم یا یک چهارم از سرمایه ی خود را در ابتدای کار از دست بدهید،  کاملا منطقی هست و تا رسیدن به بلوغ معاملاتی شاهد بهبود روند سرمایه گذاری توسط شما خواهیم بود.

خطاهای سرمایه گذاری ، آموزش مبتدی بورس ، آموزش سرمایه گذاری ، نکات سرمایه گذاری

3 پاسخ
  1. صالح میرزایی
    صالح میرزایی گفته:

    ممنون بابت مطلب بسیار خوبتون. واقعا الان که مطلب رو خوندم متوجه شدم خیلی از این اشتباهات رو من هم مرتکب شدم

    پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      بسیار عالی! عموما این اشتباهات در رفتار سرمایه گذاری همه ی ما رخ می دهد یا داده است و مهم اینه که از تجربیات خودمون درس بگیریم. امیدوارم با نوشتن اشتباهات خودتون، کم کم آن ها را بهبود بدهید.
      متشکرم از بازخورد شما

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *