هوش مالی

هشت هزینه ، هشت تصمیم در هوش مالی

هوش مالی

هشت هزینه هشت تصمیم در هوش مالی

هشت هزینه هشت تصمیم در هوش مالی

هشت هزینه ای که درآمد خانواده ی شما را نابود می کند

برای هزینه های زندگی تان برنامه ریزی کنید

شما باید برای خانواده ی خودتان بودجه ی خانواگی ایجاد کنید و تمام هزینه های تان را باید مطابق با بودجه ای که تنظیم کنید. شما در تنظیم بودجه ی خانواده نیازی نیست با هر خرید لوکس کوچکی خداحافظی کنید. به جای آن یک ایجاد کردن یک برنامه ی هزینه ای به شما در شناسایی نشت های بودجه ی خانواده یا هدررفت های هزینه ای خانواده جلوگیری کنید و درآمدتان را به خرید چیزهای ارزشمند اختصاص دهید.

وام گرفتن برای خریدهای عمده

بسیاری از خانواده ها در هنگام خرید برخی از اقلام گران قیمت از وام های بانکی استفاده می کنند. توجه داشته باشید که وام بانکی زمانی سودآور است که نرخ بهره ی وام دریافتی شما از سود ماهانه ی شما کمتر باشد.

البته در شرایط تورمی فعلی و سرکوب نرخ های بهره توسط دولت، وام گرفتن انتخاب خوبی خواهد بود. با این حال باید توجه داشته باشید و نرخ های بهره را مقایسه کنید و وام هایی که نرخ بهره ی بالا را با وام های نرخ بهره پایین جا به جا کنید.

برای پرداخت بدهی های با نرخ بهره ی بالا شما باید یک بودجه تنظیم و اهداف خودتان را مشخص کنید.

هوش مالی

هوش اقتصادی و کاهش هزینه

قدم اول هوش مالی- کاهش هزینه: صورت حساب اینترنت تان را کنترل کنید.

در حال حاضر هر خانوار ۴ نفره ایرانی حداقل ماهانه نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان بابت اینترنت (منزل + تلفن همراه) هزینه پرداخت می کند، به نظر شما آیا اینترنت همراه با هزینه ی کمتر برای شما مناسب هست یا خیر؟!

بسیاری از مردم نیازی ندارند تا همیشه آنلاین باشند یا ریز به ریز اخبار را مطالعه کنند و به همین تبع نیازی نیست همواره از اینترنت استفاده کنند و ماهانه برای این موضوع هزینه ی قبال توجهی صرف کنید. این ماه حتما این اینده را در نظر داشته باشید و اینترنت تلفن همراه تان را فعال نکنید.

مطمئن باشید اوضاع کشور نیازی به رصد ثانیه به ثانیه ندارد و برخی اوقات صرفا باعث عصبانیت شما می شود.

قدم دوم هوش مالی- بیمه ای که نیاز ندارید را نخرید

امروزه به واسطه ی رقابت مناسبی که در بازار بیمه شکل گرفته است شما می توانید بیمه ی شخص ثالث، بیکاری، درمان، زلزله و یا سایر بیمه های مورد نیاز را به صورت اقساطی یا با تخفیفات مناسب خریداری کنید. شما باید همواره در زمان تمدید بیمه ها، شرایط بیمه نامه ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید هنوز نیازهای شما را پوشش می دهد یا خیر.

اگر هم به بیمه ای نیاز ندارید، نیازی نیست حتما آن را تمدید یا خریداری کنید. برای مثال اگر در منطقه ای با احتمال پایین زلزله زندگی می کنید، اصلا نیازی نیست بیمه ی زلزله صرفا برای اطمینان بیشتر خریداری کنید.

قدم سوم هوش مالی- باشگاه تان را عوض کنید

باشگاه تناسب اندام و کلاس های ورزشی می تواند بخش قابل توجهی از بودجه ی زندگی تان را به خودش اختصاص دهد به ویژه اگر شما به طور منظم به باشگاه بروید.

به جای استفاده از یک باشگاه گران قیمت و با هزینه ی بالا به سراغ باشگاه های تحت نظر وزارت ورزش یا شهرداری، وسایل باشگاهی در منزل یا حتی پارک ها و فضای سبز بروید. مطمئنا این ایده به یک ماه تست می ارزد.

در باشگاه های گران قیمت، عمدتا شما هزینه ی مکان لوکس این باشگاه ها را پرداخت می کنید و با آن هزینه حتی می توانید در سایر باشگاه ها، خدمات بهتری هم دریافت کنید.

آیا واقعا نمی توان برای باشگاه هزینه ی کمتری کرد؟

سرمایه گذاری

پس انداز

قدم چهارم هوش مالی- هدیه های گران قیمت

ما انسان ها در زندگی اجتماعی، مناسبت های جورواجور کم نداریم و به خصوص ما ایرانی ها در این زمینه، فرهنگی غنی داریم. روز مادر، روز پدر، تولد، عید نوروز، ولن تاین یا سپندارمزگان و ده ها مناسبت دیگر در زندگی هر یک از ماه وجود دارد که از گاها هزینه ی قابل توجهی روی دست ما می گذارند.

شاید بد نباشد که همین حالا با خانواده ی خودتان صحبت کنید و در خصوص این هدایا به همراه عزیزان تان تصمیم گیری کنید.

اگر شما برای مادرتان یا همسرتان یک سال کادوی گران قیمتی بخرید و سال دیگر کادوی ارزان قیمت تری بخرید، به این نشانه نیست که شما یک سال بیشتر دوستش داشته اید و یک سال کمتر!

مطمئنا عزیزان تان هم با ایده ی شما همراهی خواهند کرد و گاهی ارزش یک گل رز بدون هیچ مناسبتی به عزیزان تان، ارزشی بیشتر از هر تولدی دارد. در حال ورود به دوران رکود اقتصادی هستیم، باید هزینه ها کاهش داشته باشد.

قدم پنجم هوش مالی- سیگار و سیگار الکترونیک

هزینه ای که شما برای سیگار می کنید، به هیچ عنوان به جیب شما بر نخواهد گشت. بر بنای تحقیقات سیگاری ها به صورت میانگین کمتر از غیر سیگاری ها درآمد دارند و هزینه ی بیشتری برای پزشک و دارو نسبت به انسان های غیرسیگاری می کنند.

حتی بعید نیست در سال های آینده شرکت های بیمه ای، از سیگاری ها بابت بیمه ی درمان، هزینه ی بیشتری دریافت کنند.

با افزایش قیمت دلار، قیمت سیگار نیز افزایش قابل توجهی داشته است در حالی که درآمد شما تغییر نکرده است، فکر می کنم امروز یکی از بهترین زمان ها برای کاهش مصرف سیگار و یا ترک آن باشد.

هشدار

رکود اقتصادی نزدیک است.

قدم ششم هوش مالی – هزینه ی ماهانه تلفن

هزینه ی تلفن در ماه بخش قابل توجهی از هزینه های زندگی را به خود اختصاص می دهد و بخش قابل توجهی از بودجه خانواده را مصرف می کند. امروزه با استفاده از اینترنت وای فای و ارسال صوت به وسیله نرم افزارهای پیام رسان می توانید هزینه های خودتان را به صورت قابل توجهی کاهش دهید

یکی دیگر از راه های کاهش هزینه ایجاد محدودیت بر مصرف اینترنت و مکالمه است.

مدتی پیش مصرف اینترنت نرم افزارهای گوشی شخصی ام را بررسی می کردم و به نکته ای جالب برخوردم. نرم افزار پخش موسیقی رادیو جوان ماهانه ۱۰ گیگ اینترنت مصرف می کرد، یعنی تنها ماهانه ۳۰ هزار تومان برای گوش دادن به موسیقی! شاید این هزینه اصلا رقم قابل توجهی در زندگی من نباشد، ولی یک هزینه ی غیر ضروری است و نیازمند به تغییر بود و این هزینه را کاهش دادم!

برای مکالمه و مصرف اینترنت توسط تلفن همراه تان محدودیت بگذارید. کافیست جمله ی “محدودیت مصرف اینترنت تلفن” را در گوگل جست و جو کنید.

قدم هفتم هوش مالی – سفارش غذا از بیرون

گاهی اوقات سفارش غذا از بیرون و استراحت در منزل بسیار ارزشمند است ولی نباید این به عادت شما تبدیل شود.

در گذشته همکاری داشتم که ماهانه ۳۰% از حقوق خود را صرفا صرف سفارش غذا از بیرون برای ناهار در محل کار می کرد، در حالی که به راحتی می توانست با تغییر عادت خود، با پخت غذا در منزل، همیشه غذای لذیذ خانگی میل کند.

شما در حال جایگزینی غذای منزل با غذای رستوران هستید، لطفا روی این عادت خودتان حتما فکر کنید. آشپزی در منزل بسیار کم هزینه تر از تهیه ی غذا از رستوران ها و تهیه غذاهاست و البته لذیذتر و سالم تر!

قدم هشتم هوش مالی- تخفیف بگیرید، در تخفیف خرید کنید

یکی از راه های تخریب بودجه ی خانواده، خرید وسایل منزل در هایپرمارکت ها است، فروشگاه هایی نظیر هایپراستار، رفاه، اتکا، افق کوروش و غیره فرآیند خرید را بسیار آسان کرده است ولی باید از این فروشگاه ها هوشمندانه استفاده کرد.

شما با عضویت در باشگاه مشتریان این فروشگاه ها به راحتی از تخفیف های آن ها با خبر می شوید و سعی کنید فقط لوازمی را که تخفیف خورده را از این فروشگاه ها با هزینه ی مناسب تهیه کنید.

امروز در اکثر اوقات قیمت لوازم در فروشگاه های اینترنتی نظیر دیجی کالا و بامیلو، قیمت ها بسیار بالاتر از قیمت بازار است، حتی در پیشنهادهای ویژه، پس لطفا چشم بسته هیچ خریدی را انجام ندهید و در خرید از هوش مالی تان استفاده کنید.

شاید هر یک از این گام ها تنها بخش کوچکی از هزینه ها را کاهش دهد، ولی جمع این کاهش هزینه ها در یک سال، اثر مالی قابل توجهی بر زندگی تان خواهد داشت، حتی اگر این کاهش هزینه به اندازه ی یک مسافرت داخلی در یک سال به پس انداز شما اضافه کند، آن مسافرت و لحظات زیبای آن، ارزش این کاهش هزینه را دارد.

هوش اقتصادی

افزایش هوش مالی

پس این قدم ها را مرور کنید و برای انجام آن ها همین حالا اقدام کنید:

قدم اول هوش اقتصادی – برنامه ریزی هزینه های زندگی و تنظیم بودجه ی خانواده

قدم دوم هوش اقتصادی – دریافت وام در شرایط تورمی برای خرید کالا

قدم سوم هوش اقتصادی – کنترل هزینه ی اینترنت

قدم چهارم هوش اقتصادی – واقعا خرید این بیمه مورد نیاز است؟

قدم پنجم هوش اقتصادی – واقعا این هزینه برای باشگاه ضروری است؟ چاره ی دیگری نیست؟

قدم ششم هوش اقتصادی – هدیه های گران قیمت ضامن خوشبختی نیست

قدم هفتم هوش اقتصادی – تعیین تکلیف سیگار و سیگار الکترونیک

قدم هشتم هوش اقتصادی – هزینه ی ماهانه تلفن تان را کنترل کنید

قدم نهم هوش اقتصادی – سفارش غذا از بیرون

قدم دهم هوش اقتصادی- تخفیف بگیرید، در تخفیف خرید کنید

شما هم با ما تجربیات تان را به اشتراک بگذارید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *