۹ نکته هوش مالی در مورد پول

۹ نکته هوش مالی در مورد پول یا ۹ چیزی که باید در مورد پول بدانید

هوش پولی و سرمایه گذاری
هوش پولی و سرمایه گذاری

نکته اول هوش مالی: درآمد بیشتر از هزینه

در پایان هر روز شما باید درآمدتان بیشتر از هزینه های تان باشد تا آینده ی مالی روشنی برای خود رقم بزنید. مطمئنا وام های کوتاه مدت می تواند شما را وارد یک بحران مالی کند و در مجموع شما باید برای حفظ امنیت مالی تلاش بیشتری کنید.

نکته دوم هوش پولی: زودتر پس انداز کنید تا بیشتر پس انداز کنید

شما با تکیه بر بهره ی مرکب می توانید سرمایه گذاری های بسیار مناسبی داشته باشید. منظور از بهره ی مرکب چیست؟

زمانی که شما در بانک سپرده گذاری می کنید، بانک مطابق توافق با شما، ماهانه یا سه ماه یک بار یا شش ماه یک بار یا حتی سالانه به شما سود پرداخت می کند. اگر شما سود دریافتی از بانک را مجددا در بانک سرمایه گذاری کنید شما از سودتان نیز مجددا سود خواهید گرفت. از این رو سود شما با شیب تندتری رشد خواهد کرد و به این حالت بهره ی مرکب می گویند.

با استفاده از بهره ی مرکب، سود شما رشد قابل توجهی خواهد داشت و حقیقت این است که هر چه زودتر شروع به پس انداز کنید، زودتر به اهداف مالی خود خواهید رسید. اهدافی مثال بازنشستگی زودتر از موعد، خرید ماشین، خرید منزل و غیره. بهره ی مرکب باعث می شود پس انداز شما پس از یک سال رشد قابل توجهی داشته باشد.

شما در استفاده از بهره ی مرکب فقط باید به این نکته توجه کنید که پول تان را در جای مناسب و با نرخ مناسبی سرمایه گذاری کردید. همچنین شما با خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری مشترک یا سرمایه گذاری در بورس، خرید دلار و یا خرید طلا می توانید سود خود را با تحمل ریسک بیشتر، حتی در کوتاه مدت هم افزایش دهید.

یکی از دوستان بنده هر سال با پس انداز خود، اقدام به خرید طلا می کرد و اخیرا در زمان خرید منزل، با فروش طلاها بخش قابل توجهی از مشکلات مالی اش را مرتفع کرد.

نکته سوم هوش سرمایه گذاری: ریسک بیشتر، سود بیشتر

اگر شما پول حاصل از پس اندازتان را در یک جای کم ریسک مانند حساب سپرده ی سرمایه گذاری کوتاه مدت سپرده کنید، از این رو باید برای بازده بیشتر و درآمد بیشتر، تلاش بیشتری داشته باشید در صورتی که با تحمل اندکی ریسک بیشتر، می توانید بازده بیشتری نیز کسب کنید.

منظور ما از ریسک همان خطر است. اگر شما در بانک های مطمئن، سپرده گذاری کنید، به شما سودی مشخص در هر ماه تعلق خواهد گرفت و بازده شما از آن سود اعلامی بیشتر نخواهد شد و سرمایه تان نیز امن خواهد بود اما اگر در بازار سهام سرمایه گذاری کنید، احتمال آن می رود که شما سودی دو برابر سود بانکی دریافت کنید یا حتی اصل سرمایه تان هم از دست بدهید.

در اینجا منظور ما از ریسک همین است. هر چه قدر ریسک شما بالاتر برود احتمال کسب بازده بیشتر نیز افزایش می یابد.

به صورت کلی توصیه می کنیم با توجه به درجه ی ریسک پذیری تان، بخشی از پول تان را در بانک و بخشی را در صندوق های سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری کنید.

نکته چهارم هوش سرمایه گذاری: سبد سرمایه گذاری (پورتفو) تشکیل دهید

هیچ گاه نباید سرمایه گذاری های خود را مختص به یک گزینه کنید. در صورتی که مشکلی برای آن بخش از اقتصاد مواجه شود، شما  بخشی از پول تان را از دست خواهید داد.  وای با متنوع سازی سرمایه گذاری تان، ریسک این مهم را پوشش خواهید داد. اصطلاحا در بازار سهام گفته می شود:

 “همه ی تخم مرغ های تان را در یک سبد نچینید.”

هوش سرمایه گذاری

سعی کنید سبد سرمایه گذاری یا پورتفوی سرمایه گذاری خود را متنوع کنید و بخشی از پولتان را در بانک، بخشی سهام (سهام یا صندوق سرمایه گذاری مشترک) قرار دهید همچنین با خرید اوراق آتی شاخص سی شرکت بزرگ، ریسک خود را در بازار سهام پوشش دهید.

نکته پنجم هوش پولی: حواس تان به کلاهبرداران پولی باشد

امروزه با توسعه ی قابل توجه فناوری، هک حساب های بانکی و کلاه برداری های مالی روز به روز افزایش یافته است و دیگر کلاه برداری محدود به انتقال وجه در عابربانک ها نیست. شما برای کاهش ریسک سرمایه ی خود هر ماه از بانک صورتحساب دریافت کرده و هر تغییری که برایتان عجیب بود را به دقت بررسی کنید و با بودجه ی خانواده تان تطبیق بدهید.

مطمئنا هر تغییری که به نظرتان عجیب می رسید باید سریعا به بانک اطلاع بدهید تا عملیات تغییر رمز یا حتی کارت شما انجام شود.

امروز برخی از کلاهبردارها حساب بانکی شما را سریعا خالی نمی کنند و در حساب های بانکی بزرگ، برای جلوگیری از جلب توجه با شتاب کمتری کلاه برداری می کنند.

پس انداز و ثروت
پس انداز و ثروت

نکته ششم: هوش مالی، بیمه را توصیه نمی کند

هیچ کس دوست ندارد به بدترین حالت ها یا سناریوهای زندگی خود فکر کند. اما خطر همیشه در کمین است و بهتر است که خودتان را در برابر خطرهایی مانند بیماری، آتش سوزی، زلزله و غیره بیمه کنید.

از منظر احتمالات و با توجه به ریسک بروز مشکلات، خریدن این بیمه ها توجیه اقتصادی ندارد ولی خرید بیمه ی حداقلی (فقط مواردی که نیاز است) به آرامش خودتان و خانواده تان کمک خواهد کرد تا در زمان های سختی مشکلات کمتری داشته باشید.

برخی بیمه را از منظر هوش مالی کاری نادرست می دانند ولی به علت اینکه پهنای باند ذهن شما را افزایش می دهد، با اهمیت و مثبت است.

نکته هفتم هوش اقتصادی: پس انداز خودکار

برخی از بانک ها در حال حاضر خدماتی مانند واریز خودکار از حساب شما به سایر حساب های بانکی را انجام می دهند. برای پس انداز موثر و کارا بهتر است شما از این خدمات استفاده کرده و از بانک درخواست کنید تا ابتدای هر ماه به صورت خودکار درصدی از موجودی حساب تان را به حساب پس اندازتان انتقال دهد.

حساب پس انداز دوران بازنشستگی یا حساب های روز مبادا و غیره را به راحتی به این شیوه می توانید کنترل کنید و با این روش حتی فکر خرج کردن پول به ذهن تان خطور نمی کند و قبل از هر چیز پول به حساب پس انداز واریز می شود.

بانک ملت در حال حاضر این خدمت را به مشتریان خود، ارائه می دهد.

نکته هشتم هوش پولی: بدهی بد و بدهی خوب

همیشه بدهی بد نیست،  گاهی برای خرید وسیله، خانه، خودروی جدید نیازمند افزایش بدهی با دریافت وام، قرض و غیره هستید. کتاب های ترجمه شده را کنار بگذارید. در ایران با تورم میانگین بالای ۲۰% بدهکار بودن به نفع شماست.

سعی کنید بدهکار باشید، البته در حدی که توان پرداخت بدهی را داشته باشید و صد البته نزول نکرده باشید، با توجه به افت ارزش پول کشور در صورتی که نرخ بدهی شما کمتر از تورم یا سود بانکی باشید مطمئنا شما پیروز خواهید بود.

سعی کنید بدهی تان در سطحی باشد که به اعتبارتان در کسب و کارتان خدشه ای وارد نشود و بین بدهی بد و بدهی خوب تفاوت قائل شوید.

نکته نهم هوش پولی: آموزش پول، انتها ندارد

خدمات مالی و سیاست های مالی و پولی دولت ها همواره در حال تغییر هستند و بانک ها، کارگزاری ها، بورس و تمامی موسسات در حال توسعه ی خدمات و ابزارهای مالی هستند. تا سال ۱۳۹۶ در بازار سرمایه اطلاعات بسیار کمی در خصوص اوراق اختیار تبعی بود و امروز این اوراق یکی از بهترین راه های کسب سود است.

سعی کنید اخبار مرتبط با این حوزه ها را حتما دنبال کنید و این بزرگترین راز هوش مالی است. سایت های ایبنا و بخش اقتصادی ایرنا و دنیای اقتصاد به شما کمک شایان توجهی خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *