۶ عادت روزانه برای موفقیت مالی در سال ۱۳۹۸

۶ عادت روزانه برای موفقیت مالی در سال ۱۳۹۸

هوش اقتصادی

هوش مالی

تفاوت بین رشد یا پس رفت شما در سال ۱۳۹۸، به اقدامات کوچک شما و تداوم انجام آن در سال جدید بازمی گردد. اگر می خواهید سال جدید، سالی پر رونق برای شما باشد، این شش عادت را حتما در زندگی خود ایجاد و تمرین کنید.

عادت کنید که اطلاعات محرمانه زندگی تان را به کسی نگویید، امروز جرایم سایبری پیشرفت بسیاری داشته اند و خطر لحظه لحظه در کمین حساب های شماست. هکرها برای استفاده از حساب شخصی شما نیاز به اطلاعاتی از شما دارند، اطلاعات زیر را نزد خود محرمانه نگاه دارید:

تاریخ تولد

کد ملی

شماره حساب بانکی

شماره شناسنامه

تاریخ انقضای کارت عابر بانک

منظور از محرمانه مطمئنا این نیست که به دوست صمیمی خود که اعتماد کاملی هم به او دارید، تاریخ تولدتان را نگویید J . بدیهی است که اطلاعات بالا باید از دسترس افراد یا شرکت هایی که به آن ها اعتماد ندارید دور بماند.

اگر شما اطلاعات محرمانه ی بالا یا اطلاعات کارت عابر بانک مثل شماره رمز و غیره را جایی یادداشت می کنید و همیشه همراه تان هست، لطفا در سال جدید در این موضوع تجدید نظر کنید و اطلاعات محرمانه تان را در جایی امن نگاه دارید.

هرگز با اینترنت وای فای عمومی مثل اینترنت کافه ها، رستوران، فرودگاه و غیره، حساب های مالی خودتان (حساب بانکی، حساب بورس، حساب صندوق سرمایه گذاری و غیره) را چک نکنید.

هدف های مالی خودتان را خودکار کنید

منظور من از خودکار کردن اهداف مالی این است که آن ها را آن قدر تکرار کنید و انجام دهید تا تبدیل به عادت شما بشوند یا اینکه به صورت خودکار مبالغ پس انداز یا سرمایه گذاری از حساب تان کسر شود.

فرض کنید شما به تازگی در حال آموزش رانندگی هستید، در ابتدای آموزش هماهنگ کردن کلاچ و دنده ی ماشین مقداری مشکل است ولی بعد از مدتی تمرین، برای تعویض دنده هیچ توجهی به کلاچ ندارید و ناخودآگاه دنده را تعویض می کنید.

عادات مالی باید آن قدر تکرار شوند تا به صورت خودکار آن ها را تکرار کنید.

برنامه ی بازنشستگی

اگر شرکت شما، برنامه ی بازنشستگی یا بیمه ی عمر با شرایط خوبی ارائه می دهد، سعی کنید که حتما در آن شرکت کنید تا مبالغ بازنشستگی قبل از اینکه برای خرج کردن آن وسوسه شوید، به صورت خودکار از حساب شما برداشت شود.

 

اگر زبان انگلیسی خوبی دارید، برای اطلاع از انواع مدل های بازنشستگی به این سایت مراجعه کنید.

پس انداز مستقیم در حساب بانکی

امروز برخی از بانک ها خدمات واریز مستقیم پس انداز به حساب های مختلف را ارائه می دهند. یکی از بهترین راه ها برای پس انداز واریز مستقیم بخشی از حقوق شما به حساب پس اندازتان به محض واریز پول به حساب شماست.

شما می توانید با مشخص کردن اهداف مالی کوتاه مدت و میان مدت یا تعیین پس انداز روز مبادا، مشخص کنید که هر ماه چه مقدار از حقوق یا درآمدتان از مانده ی حساب بانکی تان کسر شود.

نرم افزار های مالی زیادی هم امروز با اتصال به حساب بانکی شما، این خدمات را به شما ارائه می دهند. برای اطلاع از این نرم افزارها کافیست در قسمت تماس با ما، با ما در ارتباط باشید.

حتما همین حالا کاغذ و قلم بردارید و اهداف مالی و مبلغ مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف را بنویسید. در مرحله ی بعد برنامه تان برای رسیدن به این اهداف را با افزایش پس انداز و صرفه جویی و افزایش درآمد یادداشت کنید.

سرعت تغییرات مالی بسیار بالاست، نرخ دلار از سال ۹۰ تا سال ۹۷ رشدی بیشتر از ۸ برابر داشته است، پس هر چه زودتر شروع به صرفه جویی و پس انداز کنید. برای پس انداز هیچ زمانی دیر نیست و البته شما هیچ وقت جوان نخواهید ماند در هر سنی باید برای آینده برنامه ریزی کرد.

مخارج تان را به دقت بررسی کنید

اگر شما برای زندگی مالی خودتان اهداف مالی کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت تعریف کرده اید و برای رسیدن به آن اهداف در حال برنامه ریزی و پس انداز هستید باید توجه کنید که شما نمی توانید چیزی را که اندازه گیری نمی کنید را تغییر دهید.

تمام هزینه ها و مخارج زندگی تان را به جزئیات یادداشت کنید و مشخص کنید که صرفه جویی در هزینه ها، چه مقدار پس اندازتان را افزایش خواهد داد.

 

اگر برای زندگی تان بودجه ای تنظیم نکردید، همین حالا این کار را انجام دهید.

جلوگیری از خرید غیرضروری

از خریدهای غیرضروری دوری کنید، لازم نیست ابتدای ماه بعد از دریافت حقوق یا بعد از دریافت درآمد به سراغ سایت دیجی کالا بروید. یکی دیگر از عوامل خریدهای غیر ضروری، هایپرمارکت ها هستند، مراجعه به این فروشگاه ها بعد از دریافت حقوق اصلا ایده ی خوبی نیست!

برای جلوگیری از خریدهای غیرضروری و افزایش پس انداز، راه های زیر را امتحان کنید:

به جای خرید، بخوابید

سعی کنید روز خریدتان را لااقل یک روز به تاخیر بیندازید، دوستی داشتم که کارت عابر بانک خود را سه روز قبل از دریافت حقوق داخل یک کاسه آب گذاشته و کاسه را درون فریزر می گذاشت تا یخ ببندد.

با این روش هر زمان که تصمیم به خریدی غیرضروری می گرفت لااقل چند ساعتی برای آب شدن یخ به زمان نیاز داشت و در اکثر اوقات از خرید منصرف می شد.

بارها تصمیم گرفته ام که با توجه به علاقه ام به طبیعت گردی، هزینه ی زیادی برای خرید برندها و لباس های مارک دار طربیعت گردی هزینه کنم ولی با به تاخیر انداختن خرید، از تهیه ی آن وسایل غیرضروری منصرف شده ام. پس لطفا بخوابید و یا با شریک زندگی، پدر و مادر یا خانواده ی خود برای خرید احتمالی تان مشورت کنید.

برای خرید به سراغ فروشگاه های مورد علاقه تان نروید

رفتن به فروشگاه های مورد علاقه تان که از قضا از شیر مرغ تا جان آدمی زاد در آنجا پیدا می شود برای صرفه جویی در هزینه ها اصلا ایده ی خوبی نیست، لطفا حتی فعلا خودتان را هم تست نکنید.

لازم نیست روزانه چند بار از سایت دیجی کالا، بامیلو یا سایر سایت های فروش اینترنتی بازدید کنید.

مراجعه به فروشگاه های ناشناس و با اقلام محدود، قدم خوبی برای کنترل هزینه ها و جلوگیری از خرید غیرضروری است. احتمالا خودتان هم خرید غیرضروری را در هایپر مارکت ها تجربه کردید.

اشتباه های مالی تان را فراموش نکنید

یکی از بهترین راهکارها برای افزایش هوش مالی و رشد سواد مالی، نوشتن اشتباهات مالی و سرمایه گذاری است. اشتباهات خودتان در خریدهای غیرضروری را بنویسید، برای مثال اگر به لنسر ماهیگیری نیاز نداشته اید ولی آن را خریداری کردید، در دفترچه یادداشت تان این را بنویسید.

اگر قصد خریدی غیرضروری را دارید، دفترچه یادداشت تان را بخوانید و مطمئنا در اکثر موارد از یک هزینه ی غیرضروری جلوگیری خواهید کرد.

از توانایی های خودتان برای کسب درآمد استفاده کنید

وضعیت مالی شما وابسته به توانایی کسب درآمد شماست، اگر چه قطع هزینه های غیرضروری اهمیت بسیاری دارد ولی شما می توانید تنها بخشی از آن ها را کاهش دهید و به واقع توانایی کاهش هزینه ها و صرفه جویی محدود است اما در سوی دیگر توانایی کسب درآمد شما نامحدود است.

ایجاد یک عادت در راستای افزایش مهارت های حرفه ای، شبکه سازی با همکاران و هم صنفی ها و استفاده از فرصت های تجاری امروزه اهمیت بسیار بالایی در تقویت هوش مالی و رشد درآمد دارد. شما می توانید در شرکت خودتان رشد کنید یا این که با توسعه ی مهارت ها به شرکت های دیگر بروید و یا با ایجاد یک کسب و کار شخصی، درآمدتان را افزایش دهید.

برای وضعیت امروزتان، شکرگذار خداوند باشید

همین که شما در حال مطالعه ی این مطلب هستید حاکی از آن است که سطح فکر شما بسیار بالاتر از سایر هم نوعان شماست و میل به پیشرفت در وجود شما ریشه دوانده است. قدردانی از نعمت های خداوند و یادآوری روزانه ی دارایی های شما (مادی یا معنوی) به بهبود وضعیت مالی و توسعه ی رابطه با عزیزان و کاهش استرس کمک خواهد کرد و راه موفقیت مالی و افزایش هوش مالی در همین نکته نهفته است.

اگر هنوز بودجه ی هدف گذاری و برنامه ریزی شده را تنظیم نکرده اید بهتر است هر روز اهداف خودتان را بعد از شکرگذاری خداوند بابت داشته های تان مرور کنید.

گاهی اوقات نیاز نیست تنها به فکر افزایش پس انداز باشیم و بهتر است گهگداری به زندگی مان نگاه کنیم و بابت آنچه که داریم یا نداریم از پروردگار خود به هر روشی که دوست داریم، تشکر کنیم.

عادت های مالی بالا هرچند کوچک است ولی تکرار آن ها میتواند اثرات ویژه ای در زندگی مالی شما بگذارد و لطفا نتایج اقدامات خود را در بخش نظرات همین پست، با سایر هم وطنان خود به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *