مینیمالیست و رابطه با هوش مالی

مینیمالیستی یا ساده زیستی در زندگی

چگونه از مینیمالیستی یا ساده زیستی در زندگی به واسطه ی تکنیک های مدیریت پول استفاده کنیم.

اگرچه هنوز جایگزین مناسبی برای مدیریت پول معرفی نشده است، مینیمالیسم می تواند یک قدم مثبت در بهبود وضعیت مالی باشد. اما مینیمالیستی در زندگی چگونه می تواند به سلامت مالی ما کمک کند؟

مینیمالیست یا ساده زیستی تنها به ذهن یا روحیه کمک نمی کند بلکه تقویت کننده ی وضعیت مالی شماست. استفاده از مینیمالیسم در برنامه ریزی بودجه خانواده همراه با تصمیمات سخت در مورد کنترل هزینه ها در خانه و کسب و کار شما خواهد بود. این مهم شامل فکر کردن مجدد در مورد خرید های جدید و پس انداز پول برای پرداخت عضویت باشگاه در ماه آتی است.

مینیمالیسم یا ساده زیستی کمک می کند تا مشخص شود چه هزینه هایی مورد نیاز است و چه هزینه هایی مورد نیاز نیست.

مینیمالیسم یا ساده زیستی چیست ؟

مینیمالیسم یا ساده زیستی

مینیمایسم یک سبک زندگی است، یک زندگی ساده، هدف مند و منظم.

در یک زندگی مینیمال، تجملات کمترین نقش را در زندگی دارند و تعداد وسایل خانواده محدود  و تنها بر مبنای کاربرد آن هاست. در این زندگی از تمام کاربردهای یک وسیله استفاده می شود، وقتی با ماهیتابه می شود، سرخ کرد نیازی به دستگاه سرخ کن برای آن کار نیست. وقتی از وسیله ای استفاده نمیشود، لزومی به تهیه ی آن نیست.

در یک زندگی مینیمال، تمرکز بر کیفیت زندگی است نه کمیت. تعداد وسایل منزل مهم نیست و کاربرد آن وسایل در زندگی مهم است.

در یک زندگی مینیمال شما از آنچه که دارید، نهایت لذت را می برید و تمام تمرکزتان بر روی آن هاست.

زندگی مینیمال انواع مختلفی دارد : برخی از مردم از زندگی مینیمال برای سفر استفاده می کنند و تنها با یک کوله پشتی و تنها به مسافرت می روند که به آن سبک سفر بک پکری گفته می شود. در این مدل از زندگی، بک پکر هر چیزی را که نیاز دارد در کوله ی خود دارد و همیشه سبک سفر می کند و سعی می کند با کمترین هزینه، بیشترین سفر را داشته باشد.

همه ی دارایی های کوله گردها (بک پکر) در کوله پشتی آن هاست.

سبک زندگی مینیمالیستی، تمرین مهارت های مدیریت پول برای رسیدن به بیشترین بهره از زندگی است. مینیمالیست ها تمام تمرکزشان بر روی هماهنگی مخارج با پس انداز و سرمایه گذاری و ایجاد ارزش برایشان است.

در سبک مینیمالیستی باید مطمئن شوید که عادت های مالی شما با اهداف مالی و ارزش های شما سازگار است. آن ها از دارایی ها کم می کنند و سعی می کنند بسیاری از نیازهای خود را، خودشان برطرف کنند.

مینیمالیست ها عموما از خودروی شخصی مگر در موارد ضروری استفاده نمی کنند و هیچ تمایلی به خرید خودروی اضافی (خودروی دوم) ندارند. این باعث می شود هزینه ی بیمه خودرو و عوارض و تعمیر و نگهداری و غیره کاهش قابل توجهی داشته باشد و هزینه ی کمتری بپردازید.

البته اگر شما برای خرید ماشین ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می کنید و خودروی دوم ندارید، یک مینیمالیست نیستید و لزوما خرید ماشین با مبلغ بالا، صرفه جویی در هزینه نیست.

آیا سبک زندگی مینیمالیستی می تواند زندگی مالی ما را بهبود بدهد؟

شما می توانید از مینیمالیسم و تغییر عادات خرید برای بهبود زندگی مالی تان استفاده کنید. اما تمرین مینیمالیسم جایگزین خوبی بری تکنیک های مدیریت پول نیست.

از استراتژی های بودجه بندی استفاده کنید.

بررسی ها حاکی از آن است که مینیمالیسم با بودجه ی خانواده همپوشانی بسیاری دارد و جایگزینی خوب برای تکنیک های مدیریت پول است. برای موفقیت مالی در زندگی سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

سوال اول هوش مالی: آیا شما به اندازه کافی بر روی هزینه هایتان کنترل دارید؟

سوال دوم هوش مالی: آیا می دانید درآمد شما در چه بخش هایی هزینه می شود؟

سوال سوم هوش مالی: آیا بر روی درآمدهای زندگی تان برنامه ریزی دارید؟

این سوالات برای رسیدن به موفقیت مالی در زندگی ضروری است.

شما باید همه ی هزینه های زندگی تان در هر ماه را به جزئیات در یک دفترچه یادداشت کنید. حال باید مثل یک بازرس هزینه های ثابت ضروری و هزینه های ثابت غیر ضروری را بررسی کنید. شما باید به دنبال عادت های خریدی باشید که تنها موجب از دست رفتن پول شما می شوند و ارزش یا مطلوبیت پایداری به شما اضافه نمی کنند.

برای مثال اگر شما ماهانه بابت آموزش تان هزینه می کنید، این مخارج شاید غیرضروری باشد ولی به شما ارزشی اضافه می کند و دانش شما بیشتر می شود ولی اگر ماهانه صرفا برای کنجکاوی و ارضای حس خرید، برای خرید یک وسیله ی غیرضروری هزینه کنید، این تنها مطلوبیت زندگی شما را برای چند روز بالا می برد و حس شما از وضعیت موجود، مجددا به حالت قبل بازخواهد گشت.

مینی مالیست و موفقیت مالی در تلفیق با هوش مالی
هوش مالی و تلفیق با مینی مالیسم

زندگی مینیمالیسم بر مبنای اهداف مالی

هدفگذاری مالی شما، مانند یک تصویر بزرگ پیش چشمان شماست و شما باید برای رسیدن به آن تصویر، برنامه ریزی کنید و هر هفته، ماه باید بررسی کنید که آیا در مسیر رسیدن به اهداف خودتان حرکت می کنید یا خیر. برای رسیدن به اهداف مالی آیا هنوز همان مقدار پس انداز قبل، کفاف خواهد داد یا خیر.

شما باید مطمئن شوید که پول تان، به شما برای رسیدن به اهداف مالی و کسب ثروت کمک خواهد کرد. به این منظور باید پول نقد خودتان را به حساب پس انداز یا سرمایه گذاری بر مبنای اهداف میان مدت هدایت کنید.

حواستان به بدهی ها باشد ولی از بدهی نترسید

برخی از ساده زیست ها (مینیمالیست ها) از بدهی و انواع وام ها و غیره فراری هستند اما افراد با هوش مالی بالا، از بدهی ها تا حدی استقبال می کنند. مهم مدیریت هوشمندانه ی بدهی هاست.

شما باید ابتدا بدهی های با هزینه ی بالا، مانند بدهی های با نرخ بهره ی بالا را پرداخت کنید و سپس بدهی های کم هزینه را بپردازید. همچنین اگر قصد سرمایه گذاری را دارید، نرخ بازده سرمایه گذاری تان باید بالاتر از نرخ بهره بدهی تان باشد.

در شرایط فعلی ایران، خرید دارایی به وسیله ی وام، راه حل ساده و خوبی برای حفظ ارزش پول می باشد، بالاخص اینکه با تورم ۳۵ درصدی، نرخ بهره ی بانکی ۱۸ درصدی، وام گرفتن را جذاب می کند.

البته همه چیز ریاضی و یا اصطلاحا خطی نیست. برای مثال وامهای دانشجویی یا هزینه ی تحصیل در دوره ی تحصیل را هیچگاه نمی توان به واسطه ی بازده و هزینه ی نرخ بهره سنجید، چرا که تحصیل شما، در زمره ی سرمایه گذاری شما برای آینده تلقی می شود.

موفقیت مالی و هوش مالی
موفقیت مالی و هوش مالی

ارزیابی دوباره با اهرم هوش مالی

حال باید دارایی های زندگی خود اعم از وسایل منزل، کار و غیره را مجددا ارزیابی کنید که آیا آن ها برای شما در زندگی مطلوبیت بالایی به ارمغان می آورند یا خیر؟ آیا آن ها برای شما در آینده ارزش زیادی خواهند داشت یا خیر؟

آیا حساب پس انداز سرمایه گذاری شما برای دوره ی بازنشستگی، با توجه به شرایط جدید، باز هم پاسخگوی هزینه های آن دوران خواهد بود؟ سرمایه گذاری های فعلی شما و مقدار پس اندازتان می تواند نیازهایتان در آینده را پوشش دهد؟

همین حالا مقدار پس انداز، سرمایه گذاری و اهداف مالی خود را بنویسید و در صورتی که برای رسیدن به اهداف باید مقدار پس انداز را تغییر داد، همین الان برای آن تصمیم گیری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *