چشم انداز بازار - آموزش بورس - سرمایه گذاری - تحلیل بورس

چشم انداز بازار

سلام و درود خدمت همه ی دوستان عزیز و گرامی

اندکی مشغولیت در لابلای گزارشات مجال همراهی با شما رو محدود کرده بود. امیدوارم که روزهای خوشی رو پشت سر بگذارید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در حال حاضر باید مورد توجه قرار داد برنامه ریزی برای رشد اقتصادی مستمر ۵% می باشد و ازین رو نیاز به زیرساخت های فراهم کننده ی این رشد می تواند بسیار حیاتی باشد، در حال حاضر صنایع ما با ۳۰% ظرفیت مشغولند و مطمئنا افزایش ظرفیت این ها به زیرساخت ها وابسته خواهد بود، ازین رو شرکت های پیمانکاری و تجهیزاتی را می توان پیشگامان رشد دانست،شرکت های تولیدکننده ی خودروهای تجاری مثل بهمن دیزل و به خصوص لیزینگ های مرتبط مانند ولبهمن گزینه های خوبی از دسته ی خدمات مالی به شمار می آیند. با توجه به کاهش احتمالی نرخ تسهیلات تقاضا در این صنعت افزایش خواهد یافت و افت اسپرد دریافتی را جبران خواهد کرد.

با توجه به اتفاقات فعلی بازار نفت به نظر می رسد شرکت های روانکاری و پتروشیمی در صورت تثبیت نفت در نرخ ۵۰ دلار می توان برایشان چشم انداز مطلوبی در نظر گرفت ولی به نظر تا تعیین تکلیف نرخ ارز نباید برای این شرکت ها جهشی در نظر گرفت. در بازار نفت هم شاهد کنتانگو هستیم و در حال حاضر فاصله ی بین آگوست ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۷ حدودا ۶ دلار می باشد که رقم بالایی نمی باشد.

 این روزها همچنان بسویچ را در محدوده ۶۰۰ تومان زیر نظر دارم و تایرا را نیز قصد خروج دارم و آخرین خبری که از شرکت دارم بر می گردد به ممنوعیت واردات تراکتور به ایران و اوراق صایتل هم مطابق انتظارات رشد کرد و به نظر با رسیدن نرخ سود به محدوده ۱۶% جذابیت اش برای نگهداری کاهش خواهد یافت و نکته ی مهم در خصوص این اوراق بازخرید آن ها به نرخ اسمی می باشد و انتظار میره که با نردیک شدن به سررسید با افت قیمت ها مواجه باشیم. بالاس هم زیر ۸۰۰ تومان به جذابیت اش افزوده می شود و طرح های جدید راه آهن و تامین مالی جدید می تواند برای شرکت چشم انداز روشنی تصویر نماید و ازین رو سعی می کنم در مجمع حضور داشته باشم.

گزارشات سه ماهه هم نرم نرم می آید و به نظر شرکت های فولادی و معدنی که موجودی انبار مناسبی دارند نظیر فملی، فاسمین، فولاد و غیره گزارشات شان بهبود داشته باشند و از آن سو تا کنون گزارش فخوز مناسب بوده است و بسویچ هم فروش خوبی را رقم زده است. در خصوص گزارش دسینا و کی بی سی هم سعی می کنم چند خطی در انتها بنویسم.

از بازار که بگذریم در فضای اقتصاد داخلی نیز اتفاقات مثبتی در حال رخ نمایی هست، شرکت دولت در افزایش سرمایه ی بانک و اعطای اوراق مشارکت به بانک ها بابت طلب ها را می توان مثبت ترین اتفاقات این روزها دانست که موجب بهبود توان تسهیلات دهی و افت نرخ تسهیلات در شش ماهه دوم سال ۹۵ خواهد شد. به نظر قطار اقتصاد به زودی روی ریل خواهد افتاد و ازین رو بهتر است گزارشات سه ماهه مورد توجه باشد و با چشمانی باز در بازار سرمایه گذاری نمود.

تا جایی که بنده بررسی کردم بیشترین مطالبات از دولت در بانک های بورسی در اختیار بانک تجارت و بانک صادرات می باشد. با اعطای اوراق بدهی به این بانک ها و روق بازارهای بدهی در آینده (فعلا این اوراق در بازار سرمایه قابل معامله نخواهد بود) و ظهور وام های رهنی می توان برای سهام شرکت های بورس و فرابورس و کالا چشم انداز روشنی را دید، شخصا برای بلندمدت این اوراق را در نظر دارم و البته باید با توجه به استراتژی شخصی در مورد آن تصمیم گرفت.

این روزها پس از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) نوسانات قابل توجهی را در طلا شاهد هستیم که با آمارهای مناسب آمریکا اندکی نوسانات کنترل شد و نشان داد این فلز توانایی رشد بیشتر در مقطع فعلی را ندارد، چشم انداز افت تنش ها و کاهش احتمال تغییر نرخ بهره ایالات متحده فعلا بر این فلز سایه افکنده است، به نظر می رسد در فلزات قیمتی نقره با توجه به استفاده ی فراوان صنعتی و کمبود ذخایر چشم انداز بهتری را داشته باشد. در این هفته گزارشات شش ماهه شرکت های زیر مجموعه ی شاخص S&P نیز خواهد آمد و رشد سودآوری آن ها بر طلا تاثیر معکوس خواهد داشت.

در فلز روی همچنان همراه با افزایش موجودی ها قیمت تغییری نداشته است ولی باقی فلزات از منظر روند موجودی های کالا و تطابق آن با قیمت شرایط متعادلی را پشت سر می گذارند.

موجوی روی

با این تفاسیر رشد بیشتر قیمت روی در هاله ای از ابهام خواهد بود و از آن طرف هم در طی سال های آتی کاهش ظرفیت فولاد را خواهیم داشت که به نوبه ی خود اثر منفی خواهد گذاشت.

 رشد موجودی مس هم در کنار افزایش ظرفیت قابل توجه پرو توانایی رشد بیش زا ۵۰۰۰ دلار را ازین فلز گرفته است.

نگاهی هم بیندازیم به چرخه ی رشدهای قیمتی در بازارهای مختلف:

حوالی سالهای ۲۰۰۰ بابل دات کام ، حوالی ۲۰۰۷ رشد مسکن، حوالی ۲۰۱۱ رشد فلزات و  حوالی . . . و غیره

+ بمب ساعتی بدهی ها بر کدام صنعت تاثیر گذار خواهد بود؟

+رشد بعدی؟

– به نظر می توان نیم نگاهی مجدد به طلا انداخت؟!

 

یک حکایت:

به یک نفر گفتند : “شما دیوانه اید !”
گفت : “خیر ، ما فقط تعدادمان کم است .اگر زیاد بودیم ، شما دیوانه بودید !”

با آرزوی موفقیت

شاد باشید!

منبع: وبلاگ حسن رحمانی

چشم انداز بازار  ، بررسی بازار بورس ، بررسی بهترین شرکت های پسا برجام ، مطالبات بانک ها از دولت ، استمرار رشد اقتصادی، چشم انداز بازار بورس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *