هفت راه والدین موفق برای آموزش پول به کودکان

هفت راه والدین موفق برای آموزش پول به کودکان

تا حالا نگران پس انداز کردن بچه ها بودید؟

پیش اومده نگران ولخرجی های گاه و بیگاه فرزندتون باشید؟
با توجه به دغدغه های شما پدر و مادران هوشمند مطلبی رو برای آموزش پس انداز به کودکان و یا مدیریت مالی خانواده آماده کردم که در زیر شاهدش هستید.

هفت راه والدین موفق برای آموزش پول به کودکان

استیو چفلر یک سیستم منحصر به فرد برای آموزش مالی به سه فرزند خودش با سن های ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ سال طراحی کرده است. با توجه به اینکه این روش در بسیاری از خانواده ها رواج پیدا کرده و تونسته نتایج موفقیت آمیزی داشته باشه در این مطلب که برای رفع دغدغه شما همراهان عزیز بومی سازی هم شده قراره به این موفقیت در آموزش پس انداز به کودکان بپردازیم و سرفصل های موفقیت این روش رو با هم مروری داشته باشیم.

او و همسرش به هر یک از فرزندان خودشان۵۰۰۰ تومان به اضافه ی ۱۰۰۰ تومان به ازای هر سال کمک هزینه به فرزندان خود می دهند.

(برای مثال فرزند ۱۰ ساله ی اون ها ۱۵،۰۰۰ تومان دریافت می کند.)

۱۵،۰۰۰ تومان=(۱۰۰۰*۱۰)+۵،۰۰۰

پس از پرداخت این کمک هزینه، هر یک از فرزندان ۲۵% از پول خود را به عنوان “مالیات خانواده” پرداخت کرده و ۱۵% از آن را نیز باید در یک حساب پس انداز بگذارند. به اضافه بر اینها ۱۰% نیز برای هزینه های آینده مثل برنامه ریزی دانشگاه و غیره باید پرداخت کنند و پس از این ها هر کدام از فرزندان می تونن با باقی مانده ی پولشون اوقات خودشون را بگذرانند.

برای مثال شما تصمیم می گیرید ماهانه ۶۰،۰۰۰ تومان به فرزندتون کمک هزینه بدید. با محاسبات بالا فرزند شما باید ۱۵،۰۰۰ تومان از این مبلغ معادل ۲۵ درصد را به شما بابت مالیات خانواده بازگرداند، همچنین ۱۵ درصد معادل ۹ هزار تومان را نیز باید پس انداز نماید و ۱۰% را نیز بابت هزینه های آینده معادل ۶،۰۰۰ تومان در حساب خود سپرده گذاری نماید.

این مکانیسم به بچه ها یاد میده که ارزش هر هزار تومنی که میگیرن چقدره و سپس اون ها تصمیم می گیرن که چیزی می خوان یا خیر! هر کدوم از بچه ها می توانند تصمیم بگیرن که با استفاده از پول خودشون توی مدرسه ناهار بخورن یا نه.

البته با این سیستم بچه های همیشه ترجیح می دادن که از خونه غذا ببرن! جوری که پدر و مادر آخرین باری که فرزندشون توی مدرسه ناهار تهیه کرد رو یادشون نمیاد.

آقای رضا و همسرش فهمیدن که با به وجود آوردن این مکانیسم علاوه بر اینکه به بچه ها پس انداز و ارزش پول رو یاد دادن همینطور با عدم پرداخت هزینه ی ناهار توسط بچه ها در حدود ۱۰۰،۰۰۰ تومان هم به پس انداز فارغ التحصیلی اون ها برای دوره دانشگاه اضافه میشه.

یکی از تابوهای جامعه ی ما در حال حاضر بحث کردن در مورد حقوق دریافتی حتی با دوستان صمیمی مون هست ولی بهترین کار اینه که قبل از خروج خونه به سمت محل کار اطلاعات مالی خودمون رو با بچه ها به اشتراک بگذارید. صحبت در مورد پول باعث میشه بچه ها با هوشمندی بیشتری پول خودشون رو مدیریت کنن و با رمز و راز کسب پول راحت تر آشنا بشوند. هیچ اشکالی نداره فرزند شما بدونه درآمد و هزینه ی شما چقدره و البته خیلی مهمه که فرزند دلبند شما یاد بگیره اطلاعات خصوصی خانواده رو هیچ جایی بیان نکنه 😉

نکته ی خیلی خیلی مهم: قرار نیست ما از قسط ها و بی پولی و صحبت های نگران کننده در خصوص آینده به بچه ها چیزی بگیم! به هیچ عنوان این کار رو نکنید و بهتره به کلیات بسنده کنید! بهترین کار گفتن برنامه های آتی و چشم انداز خودتون از آینده و مسلما نقش بچه ها در پیشرفت خانواده هست.

باز هم تاکید می کنم قرار نیست روحیه ی بچه ها با شنیدن صحبت های ما خراب شه!

 

personal finance

خب حالا به سراغ ۷ راه اصلی آموزش پول به فرزندان برویم:

 

   ۱٫ به بچه ها تفریح کردن با وسایل فعلی خودشون رو یاد بدید

وقتی که رضا وهمسرش به بچه هاشون کمک هزینه ی زندگی می دهند و بچه های اون ها اقدام به پس انداز می کنند، بودجه ی خانواده پاسخگوی هزینه های شان خواهد بود.

یک داستان کوتاه و واقعی:

یک روز یکی از پسرها تقاضای خرید یک گوشی آیفون داشت و اعلام کرد پس اندازش هم برای خرید یک آیفون کافی خواهد بود، پدرش اومد و بعد از تشریح هزینه های آینده ی اون از مدرسه و کلاس تابستونی تا دانشگاه رو کرد به پسرش و گفت که آیا می تونه از پس هزینه های ماهانه و بعد از اون در دانشگاه بربیاد یا خیر؟

پسرش که حالا به پس اندازش نگاه دیگری داشت پاسخ داد: “نمی تونه از استطاعتش بربیاد” و دیگر هیچ وقت دوباره درخواست خرید آیفون را نداد.

    ۲٫ اجازه بدهید بچه ها در خرید هاشون اشتباه کنند.

حتی اگر فکر می کنید فرزندتون با خرید یک اسباب بازی داره پول خودش هدر میده، با این حال شما نباید جلوی اون رو بگیرید و کافیه بگذارید فرزندتون از خریدش یک درس ماندگار بگیره. تحقیقات نشان داده که بچه ها پس از یک یا دو بار لذت بازی با اسباب بازی ها احساس می کنند پولشون رو هدر داده اند و با فکر کردن در مورد این مسئله متوجه صرف پول بی جهت می شوند.

   ۳. اونها رو همراه خودتون به خرید ببرید

تلاش کنید که با فرزندان تان برای خرید بروید و تا آن ها بتوانند ببینند که شما چگونه انتخاب می کنید و یا بر سر قیمت آن تخفیف می گیرید. مطمئنا خیلی از شماها این درس را از پدرانتان گرفته اید و خواهشا به فرزندانتان نیز یاد دهید.

مراقب درخواست های دقایق آخر خرید از سوی بچه ها باشید و به آن ها مقاومت در برابر خرید رو درس بدید.

   ۴. آن ها را به هدف گذاری تشویق کنید.

به بچه ها آموزش بدهید که می تونند پول های خود را برای یک هدف بزرگ پس انداز کنند. مثل خرید یک عروسک فوق العاده از محل پس انداز کمک هزینه ها. بچه ها می توانند با داشتن یک هدف در ذهن به تاخیر انداختن لذت ها را یاد بگیرند و این بهترین تمرین برای صرفه جویی در راه رسیدن اهداف در دوران بلوغ مثل بازنشستگی یا رفتن به تعطیلات می باشد.

   ۵. برای قلک یک جایگزین پیدا کنید

باید قلک اون ها جوری باشه که اونها بتونند به راحتی پول در حال رشد خودشون رو در یک فلک شفاف ببینند و نتوانند از آن پولی برداشت کنند.

   ۶. تبلیغات تلویزیون را نگاه نکنید

تبلیغات تلویزیونی حتی در زمان برنامه های کودک می تونه برای کودکان مضر باشه. پس اون ها رو در معرض تبلیغات قرار ندهیم.

   ۷. حرکت های مالی کودکان خودتون را تحت نظر داشته باشید.

شما به عنوان پدر یا مادر مرجع اصلی پاسخگویی به نیازهای فرزندتون هستید و همواره باید تمامی توجه را به منظور رفع نیازهای وی داشته باشید. به فرزندان خود مدل زندگی کردن و ارزش آن را بیاموزید.
آموزش مالی به کودکان هیچ وقت زود نیست، حتی همین حالا هم دیر شده! به بچه ها یاد بدید تا در آینده اون ها هم در زندگی موفق باشند.

هفت راه والدین موفق برای آموزش پس انداز به کودکان

11 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *