هفت قدم کوچک برای تقویت هوش مالی

تقویت هوش مالی و استقلال مالی
هوش مالی و استقلال مالی

تقویت هوش مالی و رسیدن به استقلال مالی با پس انداز، سرمایه گذاری، مدیریت پول و تئوری گلوله برفی

همه چیزهایی که در مورد هوش مالی ، پس انداز، سرمایه گذاری ، تئوری گلوله برفی و مدیریت پول می دانید را فراموش کنید. در اینجا هفت قدم طلایی برای تقویت هوش مالی و رسیدن به استقلال مالی پیش روی شماست. برای این که شما برای این کنترل پول تان را به دست بگیرید نیازی به مدرک مالی و دانشگاهی نیست.

این افسانه نیست و یک روش ثابت شده و عملی برای شماست تا گام گام زندگی تان را تغییر دهید و مطمئن باشید هر کسی می تواند این کار را انجام بدهد.

این قدم های طلایی به شما نشان می دهد که دقیقا برای پرداخت بدهی ها و پس انداز چه کاری باید انجام بدهید و با هر قدم شاهد تقویت استقلال مالی خواهید بود. فقط کافی است که قدم قدم به پیش بروید.

اولین قدم کوچک هوش مالی: برای روز مبادا ۵ میلیون تومان پس انداز کنید (حداقل پس انداز)

در اولین مرحله هدف شما باید پس انداز ۵ میلیون تومان در سریع ترین موقعیتی که می توانید باشد. پس انداز برای روز مبادا می تواند هزینه های ناخواسته زندگی تان و رویدادهایی که برای آن برنامه ریزی نکرده اید را پوشش دهد.

بدون پس انداز برای روز مبادا شما با هر صورت حساب پزشک یا بیمارستان و یا برگه ی کمک به مدرسه ی فرزندتان و صورت حساب پرداخت بدهی، شگفت زده خواهید شد و این اضطراب به کیفیت زندگی تان لطمه خواهد زد. قرار نیست از این به بعد با هر هزینه ی برنامه ریزی نشده، بدهی شما افزایش داشته باشد.

پس انداز روز مبادا را در یک حساب جداگانه از حساب های بانکی خودتان قرار دهید و قرار نیست شما جز برای مسائل بسیار ضروری از این حساب برداشتی داشته باشید.

شما نمی خواهید که در حالی که برای پس انداز روز مبادا هستید، یک چاه عمیق از بدهی در زندگی خودتان ایجاد کنید، پس چطور باید این پس انداز را در سریع ترین زمان انجام دهید که لطمه ای به زندگی تان وارد نشود؟

فقط کافی است قدم به قدم یک بودجه ی مالی خانواده ایجاد کنید.

قدم کوچک دوم هوش مالی تئوری گلوله برفی: همه ی بدهی ها (به جز بدهی خانه) را با استفاده از تئوری گلوله برفی پرداخت کنید.

حالا وقت این است که تمام بدهی هایی که به شما هزینه ی زیادی تحمیل می کنند و نرخ سود آن ها بالاتر از نرخ تورم (بالاتر از ۲۰ درصد) است را تسویه و از دور خارج کنید. برای شروع یک کاغذ و خودکار بردارید تمام بدهی های خود را به تفکیک بدهی و وام بانکی یادداشت کنید.

وام دانشجویی، وام خرید کالا، وام ماشین و غیره همه ی آن ها را از مبلغ کوچک به بزرگ یادداشت کنید (می دونم برخی از آن ها مبالغ شان زیاد است ولی بنویسید). حال باید بدهی هایی را که ارقام آن ها نزدیک به هست را نیز از نرخ بهره ی بالاتر به پایین تر در دسته بندی ابتدایی، مرتب کنید.

به این روش، تئوری گلوله برفی گفته می شود.

تئوری گلوله برفی چیست؟  پرداخت یک به یک بدهی ها از کوچک ترین بدهی به بزرگترین بدهی را تئوری گلوله برفی می نامند.

تئوری گلوله برفی در مدیریت مالی
تئوری گلوله برفی در هوش مالی

حال وقت آن است که به اولین بدهی از لیست تان حمله کنید و به جای اینکه همه ی بدهی ها را هر ماه با هم پرداخت کنید برای بدهی انتخاب شده سهم بیشتری قائل شوید و مبلغ بیشتری از آن را پرداخت کنید. (البته بقیه را هم پرداخت کنید ولی کمتر!)

حتی اگر لازم است وسایلی که به آن نیازی ندارید را بفروشید، شغل دوم بگیرید و تنها هدف تان خلاص شدن از این بدهی باشد.

زمانی که شما بدهی اول را پرداخت کردید نوبت شماره ی دوم در لیست بدهی است و از این پس مبالغی را که برای بدهی تسویه شده پرداخت می کردید را نیز به این بدهی اختصاص داده و به آن حمله کنید.

این کار سختی است اما در انتهای آن شما برنده خواهید بود. کافی است به تئوری گلوله برفی اعتماد کنید.

بردهای کوچک شما، آغازی برای رهایی از همه ی بدهی ها است و دیگر لازم نیست نگران پول باشید و به زودی سرمایه گذاری های شما جایگزین خواهد شد و این بزرگترین راز تئوری گلوله برفی است.

قدم کوچک سوم هوش مالی: با صرفه جویی در هزینه ها برای سه تا شش ماه، پس انداز روز مبادای شما تامین می شود

با برداشتن دو گام بالا، حال شما بدهی های تان را پرداخت کرده اید و حداقل مبلغ را برای روز مبادا پس انداز کرده اید ولی بدیهی است که ۵ میلیون تومان نمی تواند شما را از بیکاری ناخواسته یا خرابی ماشین، تصادف و غیره محافظت کند.

حال زمان آن است که با صرفه جویی در هزینه های تان در یک بازه ی سه تا شش ماهه پس انداز روز مبادا را به حد معقولی برسانید. البته ما هم خوب می دانیم که در شرایط فعلی اقتصادی، پس انداز کاری مشکل است ولی باید انجام شود.

قبل از اینکه برای خرید مایحتاج منزل به فروشگاه بروید مبلغ پس اندازی را که در بودجه خانواده مشخص کرده بودید را به یک حساب بانکی جداگانه انتقال دهید. این تعهد شما به خود و خانواده تان است و به هیچ عنوان نباید در آن اهمال کاری بشود. قرار نیست بدهی های شما بازگردند!

مدیریت پول
پس انداز و مدیریت پول

با تکمیل پس انداز روز مبادا، هیچگاه در گرفتاری ها و مشکلات رنج دریافت قرض و بدهی و غیره به شما تحمیل نخواهد شد و متاسفانه خانواده های بسیاری هستند که با بی توجهی به این مهم، درگیر بدهی های قابل توجهی می شوند.

پس انداز روز مبادا را مانند قبل در یک حساب جداگانه نگاهداری کنید، به هیچ عنوان نباید به این پول دست بزنید. به ما اعتماد کنید، مطمئنا فکر یک مسافرت به جنوب، شمال، ترکیه و آذربایجان و غیره بسیار دلچسب خواهد بود ولی محل تامین هزینه ی سفر شما نباید از محل پس انداز روز مبادا باشد.

نکته: پس انداز روز مبادا باید در یک حساب بانکی با قابلیت برداشت باشد و در ریسکی ترین حالت به صورت ارز یا طلا (قابل دسترس) نگهداری شود.

قدم کوچک چهارم هوش مالی: ۱۵% از درآمدتان را برای دوران بازنشستگی سرمایه گذاری کنید. رسیدن به استقلال مالی

در این قدم شما باید برای آینده تان برنامه ریزی کنید و سن شما اصلا اهمیت ندارد. خواه بازنشسته شده باشید یا جوانی ۲۴ ساله، شما باید قدم چهارم را با سرمایه گذاری (پس انداز خالی کفایت نمی کند) معادل ۱۵% از درآمد ماهانه تان شروع کنید تا به استقلال مالی برسید.

وضعیت مالی دولت روز به روز بدتر می شود و بنابرگزارش مرکز پژوهش های مجلس، سازمان تامین اجتماعی تا سال ۱۴۰۶ ورشکسته خواهد بود و قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان نیست، صندوق های بازنشستگی کشوری امروز بدون بودجه ی دولت قادر به پرداخت حقوق نیستند.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس از شرایط بغرنج تامین اجتماعی را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

این ها همه شواهدی دال بر اهمیت افزایش تمرکز شما بر مسئله بازنشستگی است.

اگر شما ازدواج کرده اید و همسرتان هم شاغل است، هر یک از شما باید ۱۵% از درآمد را به سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی اختصاص دهد. سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی خسته کننده است ولی وقتی پول شما مثل علف هرز رشد کند، آن گاه خسته کننده نخواهد بود.

در صورتی که شما ۱۵% از درآمد ماهانه تان را سرمایه گذاری کنید، بعد از ۵ سال خواهید دید که واقعا سرمایه ی شما مانند علف هرز رشد خواهد کرد!

استقلال مالی و سرمایه گذاری
استقلال مالی و سرمایه گذاری

اگر دوست دارید مطالعه ی بیشتری در زمینه محاسبات دوره ی بازنسشتگی داشته باشید، می توانید کلید واژه ی “IRA” را در گوگل جست و جو کنید.

توصیه ی ما برای سرمایه گذاری به منظور دوره ی بازنشستگی، سرمایه گذاری در ترکیبی از طلا، دلار، صندوق سرمایه گذاری مشترک ، سپرده بلندمدت بانکی و بورس است. شما با توجه به ریسک پذیری تان می توانید سهم هر یک را کم یا زیاد کنید.

قدم کوچک پنجم هوش مالی: پس انداز برای دانشگاه بچه ها

در این قدم شما از قبل تمام بدهی های خود به غیر از وام مسکن و بدهی های با نرخ بهره ی کمتر از ۲۰ درصد را پرداخت کرده و پس انداز و سرمایه گذاری برای بازنشستگی را شروع کرده اید. حالا زمان آن است که برای هزینه های دانشگاه و آینده ی فرزندتان پس انداز کنید.

زمانی که فرزندتان دوره ی دبستان را به پایان می رساند (کلاس ششم به بعد) شما باید به فکر پس انداز برای آینده ی او باشید (چشم بر هم بزنید او آماده ی ورود به اجتماع است و اصلا زود نیست!) و اگر فرزندتان در حال حاضر در دبیرستان و مقاطع بالاتر تحصیل می کنید دیر نیست ولی باید سریع تر و بیشتر پس انداز کنید.

همانند پس انداز و سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی با تکیه بر بودجه ی خانواده برای آینده ی فرزندتان برنامه ریزی بکنید و هر ماه پدر و مادر به یک حساب بانکی مشترک متعلق به فرزند واریزی داشته باشند و با پول حاصله سبد سرمایه گذاری شامل ارز، سهام، سپرده ی بانکی، سپرده طلا و غیره (حتی مسکن) تشکیل دهید.

مطمئنا این کار علاوه بر سعادت فرزندتان موجب کاهش استرس و نگرانی شما از آینده ی او خواهد شد.

قدم ششم هوش مالی: سنگ بزرگ هوش مالی و وام مسکن

اکنون وقت آن است تا یکی از بزرگترین قدم های هوش مالی را بردارید و از بدهی وام مسکن تان برای سرمایه گذاری استفاده کنید. اگر وام مسکن شما با نرخ بهره ی پایین تر از تورم (مثلا نرخ سود کمتر از ۲۰%) است با توجه به شرایط خاص کشور و تورم حاضر، نیازی به تسویه ی مبلغ وام نیست.

اگر وام مسکن هزینه ی بسیاری به شما تحمیل می کند و پس انداز و سرمایه گذاری تان را با مشکل مواجه می کند بهترین کار تسویه ی این وام است. چطور؟ با برنامه ریزی و استفاده از بودجه ریزی خانواده!

نکته ی مهم: اگر شما یک مسکن دارید، آن مسکن سرمایه ی شما نیست! دارایی یا سرمایه ی شما آن چیزی است که برای شما ارزش افزوده داشته و شما از محل آن درآمد کسب کنید و البته از بین رفتن آن دارایی، زندگی شما را به یغما نبرد. مسکنی که شما در آن زندگی می کنید به واقع بدهی شماست چرا که ماهانه هزینه های مختلفی بابت آن باید پرداخت کنید.


سعی کنید دارایی های خودتان را افزایش دهید.

نکته ی مهم هوش مالی

قدم کوچک هفتم: ثروت بساز و سخاوتمندانه ببخش

+ شما می دانید یک مرد یا زن بدون بدهی چه کاری می تواند بکند؟

-مشخص است، او هر کاری می تواند بکند چرا که در این ۷ قدم مسیر آزادی مالی و استقلال مالی را پیموده است.

این قدم سرگرم کننده ترین مرحله است و حال باید گفت:

امروز کارهایی را می کنم که دیگران حاضر نیستند تا فردا کارهایی را بکنم که دیگران قادر نیستند!

حالا شما می توانید بدون دغدغه ی مالی زندگی کنید و به هیچ کسی نیاز مالی ندارید. شما هم اکنون که در منزل خودتان نشسته اید سبد سرمایه گذاری تان در حال خدمت به شماست و ماه به ماه سود قابل توجهی از سرمایه گذاری هایتان به دست می آورید.

پس انداز وهوش مالی
ثروت، پس انداز، هوش مالی و استقلال مالی

امروز شما به راحتی می توانید فرزندان تان را ترک کنید و حتی میراث خوبی برای آن ها نیز به یادگار بگذارید.

شما به اهداف مالی تان رسیده اید و می توانید موثرتر به جامعه ی خود کمک کنید و زندگی بی دغدغه ای را پشت سر بگذارید. فراموش نکنید که شما در طول سال های قبل برای دسترسی به این آینده، به خودتان عذاب نداده اید و تنها بر مبنای بودجه ی خانواده برنامه ریزی کرده اید.

لطفا همین حالا تصمیم تان برای انجام این هفت قدم کوچک برای رسیدن به استقلال مالی و سخاوتمندی بگیرید.

2 پاسخ
    • حسن رحمانی
      حسن رحمانی گفته:

      سلام
      خوشحالیم که این مطالب مورد توجه تان قرار گرفته است و به شما بابت علاقه تان به این مبحث تبریک عرض می کنیم.
      بهترین ها را برایتان آرزو داریم.
      حسن رحمانی

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *