۱۱ راهکار برای پس انداز پول- هوش مالی

اینکه هر روز شاهد گران شدن مایحتاج زندگی هستیم و تورم هزینه ی زندگی ما را بالا می برد، قیمت بنزین احتمالا بالا خواهد رفت و هزینه ی خورد و خوراک، پوشاک، مسکن و غیره هر سال افزایش می یابد از اتفاقات دوست نداشتنی این روزهای ماست ولی راه های بسیاری برای پس انداز حقوق ماهیانه ی شما وجود دارد.

شخصا عاشق پول هستم. اصلا چه کسی عاشق پول نیست؟

در این مقاله به ۱۱ راهکار برای پس انداز پول و تقویت هوش مالی پرداخته می شود، نکاتی بسیار اساسی و واضح که البته بسیاری از مردم به آن بی توجه هستند، در حالی که رعایت این نکات هزینه های زندگی را بسیار کاهش خواهد داد.

 

برای کم کردن هزینه ی مواد غذایی من از راه هایی استفاده کرده ام و این راه ها را اینجا برای شما نگاشته ام و قبل از هر چیز باید توجه داشت که این نکات برای انسان های تنگ دست یا فقیر نیست و دستورالعملی برای کنترل هزینه های زندگی در هر سطحی از توان مالی است و شخصا با وجود درآمد مناسب از این راهکارها استفاده می کنم و امیدوارم در زندگی شما هم مثمر ثمر باشه.

۱۱ راهکار برای پس انداز پول- هوش مالی

قدم اول این که:

  • بر مبنای هوش مالی برای خودتان بودجه تعیین کنید

بودجه ی خانواده - هوش مالی- پس انداز - هوش مالی کودک

بودجه ی خانواده

اگر در خصوص مخارج ماهیانه تان مطمئن نیستید، شما نمی توانید پس انداز کنید. یک کاغذ بردارید و خریدهای خودتان را روی آن یادداشت کنید تا مشخص شود به صورت ماهانه هزینه ی خرید خوراکی های شما چه مقدار خواهد بود و از بودجه ی خورد و خوراک خود اطلاع داشته باشید و در صورت تغییرات قیمت کالاهای مصرفی تان، روند آن را پیگیری بکنید و در خصوص افزایش یا کاهش مصرف آن کالا، تصمیم گیری کنید. به دلیل افزایش آرام قیمت ها در صورتی که قیمت محصولات یادداشت و نگه داری نشود شما برای تصمیم گیری در خصوص مصرف تغییر یک کالا با احتمال خطای تصمیم گیری بیشتری رو به رو خواهید بود.

  • یک لیست از مواد غذایی مورد استفاده تهیه کنید

در رستوران ها، آشپزخانه و غیره، مدیریت آن ها لیستی از هر چیزی که در طول یک ماه مصرف می کنند را تهیه می کنند و وقتی که موجودی آن کم می شود، آن را سفارش داده و مجددا تهیه می کنند. برای مثال یک خانواده ی چهار نفره ماهانه ۵ بسته ماکارونی مصرف می کند و حالا کافی است تا تعداد موجودی فعلی را در کاغذ یادداشت کرده و در صورتی که تعداد ماکارونی موجود در منزل به ۳ رسید، در خرید بعدی دو بسته ماکارونی تهیه و در لیست خودتان تعداد فعلی ماکارونی را یادداشت کنید که در مثال فعلی با خرید جدید موجودی شما به ۵ خواهد رسید.

به روش بالا در محیط های صنعتی “کنترل موجودی” گفته می شود و شما می توانید به راحتی این سیستم را در منزل خودتان پیاده کنید. یک لیست تهیه کنید و مانند مثال بالا، مواد غذایی خود را چک کنید.

از فواید این کار می توان به عدم اسراف محصولات غذایی (مدت زمان زیادنگهداری خوراکی، انقضای محصول، خرید بیشتر از نیاز، عدم تحمل هزینه ی بالای خرید به دلیل خرید کم و پیوسته و غیره) از دلایلی هستند که بر روی مدیریت مالی خانواده ی شما موثر خواهد بود.

توجه داشته باشید که اگر به خرید رفتید و کالایی را دیدید که در این لیست وجود ندارد، یعنی “شما به این کالا نیاز ندارید

 

  • یک حس خوب- هوش مالی

بازارهای روزانه ی شهرهای کوچک یکی از بهترین الگوها برای مدیریت مصارف و بودجه ی خانواده است. در این بازارها بسیاری از خانواده ها محصولات تولیدی خودشان را در بازار عرضه می کنند. اگر شما حیاط مناسب برای کاشت سبزی و گوجه و غیره دارید چرا خودتان دست به کار نشوید و اقلام موردنیازتان را در باغچه ی کوچک خانه تان یا گلدان تراس منزل بکارید. مطمئن باشید از این کار فارغ از کمک به اقتصاد خانواده حس بسیار خوبی پیدا خواهید کرد. لذتی وصف ناشدنی و طعم گیاهانی که خودتان بهتر می دانید هیچ سمی بر روی آن ها ننشته است. البته در بلندمدت هزینه ی قابل توجهی با این کار شما صرفه جویی خواهد کرد، تا جایی که امروز بسیاری از رستوران ها سعی می کنند از فضاهای کوچک خود برای رشد سبزیجات و مصرف آن ها استفاده کنند.

  • هوش مالی و دوستی با طبیعت

اگر از اهالی تهران باشید احتمالا بازار تجریش را دیده اید و اگر هم از اهالی تهران نیستید بدانید که بازاری است که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد از هر میوه و سبزی پیدا می شود. مطمئنا بسیاری از ما تا کنون مبالغ قابل توجهی برای خرید سبزیجات یا میوه های خاص پرداخت کرده ایم.

هوش اقتصادی و هوش مالی

هوش مالی و طبیعت

یک راه حل ویژه، اگر شما هم مثل من به طبیعت علاقه دارید و هر از گاهی هوس یک خوراکی خوشمزه از جنس محصولات بازار تجریش را می کنید همین حالا در گوگل نام گیاه یا میوه ی مد نظرتون رو جست و جو کنید و ببینید در چه فصلی و کجا می روید و نحوه ی شناسایی اش چگونه است.

برای آخر هفته یک برنامه ریزی مناسب می تواند هم تفریح و هم خوردن خوراکی ها خوشمزه را به همراه داشته باشد به اضافه ی مدیریت هزینه و تقویت هوش مالی با استفاده ی رایگان و ارگانیک.

شخصا آخرین باری که از بازار، ریواس خریده ام را فراموش کرده ام!

  • خوراکی های هوش مالی

شاید بهتر باشه مدتی به جای خرید پفک و چیپس و خوراکی های نامناسب برای سلامتی، مقداری پاپ کورن بگیرید و در زمان نیاز خودتان آن را آماده کنید، اگر هوس ذرت مکزیکی هم کردید خیلی راحت می توانید با جست و جو در گوگل برای خودتان و خانواده این خوراکی خوش طعم را آماده کنید. طبخ خوراکی سالم با طعمی دوست داشتنی مطمئنا به مدیریت مالی خانواده ی شما  کمک خواهد کرد.

به عنوان یک مرد ایرانی با وجود تمکن مالی مناسب، مدتی است خانواده دست پختم را به غذای رستوران کاملا ترجیح می دهد.

  • سلامتی و هوش مالی

همیشه هنگام رفتن به پارک یا تفریح همراه خودتان بک بسته از خوراکی هایی که قبلا آماده کردید همراه داشته باشید، چند عدد میوه و مقداری پاپ کورن و یک ساندویچ کتلت یا نان و پنیر و گوجه علاوه بر این که به مدیریت پول شما کمک می کند، سالم و با کیفیت تر از خوراکی های آماده خواهد بود. حفظ سلامتی یکی از مهم ترین پایه های تقویت هوش مالی است.

  • اول غذا بخورید و بعد به خرید بروید – تقویت هوش اقتصادی

یک اصل بسیار ساده و مهم می گوید که گرسنگی شما در زمان خرید منجر به خرید خوراکی های بی اهمیت و کم مصرف می شود و باعث می شود شما بیشتر از نیازتان از فروشگاه خرید کنید. رعایت این نکته در هنگام مراجعه به فروشگاه های بزرگ زنجیره ای یا بزرگ اولویت بسیار بالاتری دارد و تمامی اساتید هوش مالی رفتن به این مکان ها با حس گرسنگی را نهی می کنند.

رعایت این عامل باعث بهبود وضعیت مالی پس از خروج از فروشگاه خواهد شد.

 

  • استفاده از فروشگاه های تخفیف دار- هوش اقتصادی

در ایران فروشگاه های نظیر هایپراستار، کوروش، سون، جانبو و انواع مال ها به فروشگاه های باتخفیف مشهور هستند و از این رو توصیه می شود که برای خریدهای خود بهتر است از این فروشگاه ها استفاده کنید و لوازم خود را با حفظ کیفیت مد نظرتان با قیمت پایین تری خریداری کنید.

قبل از مراجعه به این فروشگاه ها لیست اقلام مورد نیاز خودتان را با توجه به بودجه را یادداشت کنید و با خودتان عهد کنید که هیچ خریدی خارج از این لیست صورت ندهید و در صورت تخلف هر یک از اعضای خانواده از این تعهد، مجازاتی نظیر شستن ظرف ها و جاروبرقی و غیره تعیین کنید.

خرید یه هویی ممنوع، حتی آدامس!

  • کمتر خرید بروید – هوش اقتصادی

هر چه بیشتر برای خرید از منزل خارج شوید احتمالا هزینه ی بیشتری در هر ماه خواهید داشت و پس اندازتان کاهش خواهد یافت. برخی از ما هر هفته سه یا چهار بار به خرید می رویم و وقت زیادی را در فروشگاه ها، بوتیک ها و غیره می گذرانیم و چه بهتر که خرید و رفتن به فروشگاه ها را به هفته ای یک بار محدود کنیم و زمان آن را هم نسبت به قبل کاهش دهیم.

نوشتن لیست در کاهش مدت زمان خرید بسیار موثر است.

  • بررسی و پرسیدن سوال

بین ذرت تازه، ذرت دانه شده و کنسرو ذرت کدام را انتخاب می کنید؟

اگر برنامه ای برای کنترل هزینه ها نداشته باشیم، احتمالا کنسرو ذرت را انتخاب خواهیم کرد ولی با تقویت هوش مالی برای هر یک از نیازهای خود، چاره ای خواهیم اندیشید. شاید بهتر باشد بررسی هایی برای آماده سازی کنسرو ذرت داشته باشید و بخشی از هزینه های زندگی تان را کاهش دهید.

قیمت کنسرو ذرت چندین برابر ذرت تازه است

نکته

قبل از هر خرید حتما از خود بپرسید، آیا این واقعا بهترین خرید من خواهد بود؟

 

قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود.

مدتی قبل یکی از دوستانم که مالک یکی از کافی شاپ های بزرگ در تهران می باشد در خصوص کنترل هزینه های کافی شاپ از من سوالاتی پرسید و درخواست مشاوره داشت، یکی از اولین راهکارهایی که برای کنترل هزینه به آن پرداختیم، خرید یک دستگاه اسپاگتی ساز برای کافی شاپ با قیمتی بسیار پایین بود. این خرید موجب شد بخش قابل توجهی از هزینه ی خرید اسپاگتی در مجموعه کاهش پیدا کند.

شما هم دستگاه اسپاگتی ساز خریداری کنید؟ مطمئنا خیر، ولی خرید اسپاگتی فله از فروشگاه های معتبر و با کیفیت را که مطمئنا می شود امتحان کرد.

 

  • خرید غذاهای آماده را فراموش کنید. هوش مالی

غذاهایی که افزودنی های فراوانی دارند و برای سلامتی مضر هستند را به راحتی می توان کنار گذاشت و علاوه بر مدیریت مالی شخصی و احترام به هوش مالی، به سلامتی خودتان هم اهمیت بیشتری بدهید. بین پخت ماهی یا کنسرو، یا بین خوراک لوبیا و کنسرو خوراک لوبیا و مثال هایی از این دست، بهتر است به سلامتی خودتان اهمیت دهید و برای کیف پول تان ارزش بیشتری قائل شوید.

 

 

مهم

دستورالعمل های بالا تنها در صورتی اجرا می شوند که شما بخواهید بودجه ی خودتان را مدیریت کنید!

در این نوشته از مقالاتی از بیزینس اینسایدر نیز استفاده شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *