تحلیل بنیادی امرروز بورس

تحلیل بنیادی بورس مرداد ۹۴

با توجه به اتفاقات صورت گرفته در فضای اقتصادی در این بخش به تحلیل بنیادی بورس پرداخته شده است. فضای بورس تهران با توجه به کاهش حجم معاملات ابهام بسیار دارد.

سلام دوستان

امیدوارم بهروز و سلامت باشید.

مدتی طولانی سرویس وبلاگ بلاگفا تعطیل بود و بعد ازآنهم پاک شدن مطالب و اینها کمی وقفه انداخت.

حرف برای گفتن بسیار است، در این مدت بررسی هایی بر روی بازارهای مختلف اعم از بانک و بیمه و دارو و حتی حوزه های نرم افزاری داشتم و به نتایجی رسیدم و با دوستان مطرح کردم و دوستان هم نظرات دقیقی دادند و بهتر دیدم اینجا هم مطرح کنم. همیشه در بازارها مقداری از سهم بازار دست هیچ کس نیست، این بخش از بازار دسترسی اش بسیار آسان است و حتی شرکت های نوظهور هم با کمی تلاش می توانند این بخش را در اختیار بگیرند برای مثال بررسی های من بسهم بازار ول شده! بیمه را کمتر از ۲% نشان میداد و برای محصولات مختلف این بخش کاملا متفاوت بود یا بخش فروش نرم افزاری برای آنتی ویروس ۱تا ۳ درصد بستگی به کار و موردهای مختلف. شرکت ها برای دریافت این بخش از بازار تنها کمی تلاش نیاز دارند ولی برای بلندپروازی بیشتر باید تلاش خود را سه تا چهار برابر کنند، حالا تئوری اینجاست که در شرکت هایی که سرمایه گذاری می کنیم محصولات تولیدی چند درصد بازار را دارند و آیا این درصد مستحکم خواهد بود یا به راحتی از دست خواهد رفت؟! این مسئله در کسب و کارهای انحصاری نمود بیشتری دارد و اگر دید ما حرکت به سمت و سوی اقتصاد جهانی هست باید به این موارد توجه ویژه ای داشته باشیم. بحث گسترده است و تنها بخشی بسیار بسیار ابتدایی را سعی کردم به صورت خلاصه آورده باشم.

گزارش ها هم یک به یک روانه ی کدال شدند و خبر از اوضاع افتضاح حدودا ۳۰% از GDP بلکه با تعمیم آن بخش عمده ی اقتصاد کشور دادند و گرچه جو خوشبینی حاصل از مذاکرات هم گزارشات را همراهی می کرد ولی این چیزی را عوض نمی کند چرا که با این روند باید منتظر تعدیل های منفی در گزارشات شش ماهه باشیم. در گزارشات گزارش ولساپا، غپاک، بالاس، خمهر، ثرود و خاش و غیره اندکی بهتر بود.گزارش دسینا هم واقعا خوب بود و مناقصه ی عراق در صورت موفقیت می تواند ریسک نرخ ارز را در گروه دارو به مراتب کاش بده.

مجامع هم یک به یک برگزار شدند و سودهای تقسیمی بالایی داشتند و هنوز نمیدانم چرا سود بالایی تقسیم می کنند و از طرفی میروند وام میگیرند برای پرداخت سود یا ادامه ی فعالیت و هنوز متاسفانه در بسیاری از شرکت ها نسبت بهینه ی تامین مالی خارجی را رعایت نمی کنند و دریغ از یک مشاور مالی و مدیران مالی هم که وظیفه ی خطیر پرداخت حقوق را انگار در اختیار دارند! ساختارها باید برای ورود به بازارها تجدید شوند. امیدوارم در سال های آتی حرکاتی ازین دست نبینیم و سهامداران عمده هم اندکی بلندمدت تر نگاه کنند و به جای آنکه به شرکت فشار مالی بیاورند در پیشبرد اهداف خودشان در شرکت نظارت بیشتری داشته باشند و بگذریم بهتر است!

اوضاع اقتصاد جهانی هم همچنان تعریفی ندارد، ترکیدن حباب بورس چین و جلوگیری از ریزش آن توسط دولتش و از سویی آمارهای ضعیف ازین کشور همگی را نگران کرده است و در کنار این افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و افزایش ارزش دلار و . . . هرچه این پازل را بیشتر می چینم اندکی نگزانی بیشتر می شود. در اقتصادی نظیر چین که برعکس ایالات متحده و اروپا که بخش عمده GDP شان را بخش خدمات در برمیگیرد بخش عمده ی GDP این کشور متکی بر کالاست و دارایی سرمایه ای و افت مصرف می تواند به اقتصاد جهانی ضربه بزند و امیدوارم سیاست های دولت چین مثمر ثمر باشد. از سویی دیگر هند را داریم که با روندی بسیار با ثبات به سوی رشد و توسعه حرکت می کنند و به تازگی اخباری از رشد و ظهور استارت آپ ها در این کشور خبر می دهد و روند این کشور بسیار با ثبات تر از چین خواهد بود. در اقتصاد می گویند که رشد یک شرکت نمیتواند مدتی طولانی از رشد کشور بیشتر باشد و در مورد چین هم این قضیه صدق داشت ولی مسئله گپ بزرگ در زمان کوتاه بین رشد ۱۱ تا ۱۲ درصدی چین با رشد احتمالا ۶.۸% هست گرچه همین ۶.۸% هم آرزویی برای خیلی هاست.

قیمت نفت هم سر ناسازگاری دارد و وست تگزاس ۴۸ دلار بسته شد و البته این بخش را افزایش نرخ بهره ی فدرال و وام های سنگین پالایشگاه های نفت شیل و کمی خوشبینی را افزایش می دهد اما افزایش ذخایر آمریکا همچنان جوی از وحشت دارد.

خوب با این که حرف برای گفتن بسیار است بروم اندکی سمت بازار نفله ی خودمان. خوب توافق انجام شد و ریسک بزرگی که بر سر بازار بود کم شد اما از سویی بازار ما قبل از همه چیز رشدی که قرار بود را قبل از امضا پیشخور کرد و روزهایی منفی را رقم زد و البته این روزهای منفی با گزارشات ضعیف و قیمت های کالایی ضعیف همراه شد، اما آنچه مشخص است رشد بازار در بلندمدت خواهد بود و تا زمان امضای کنگره شاید با این افتان و خیزان ها همراه باشیم ولی نتیجه ی بلندمدت مطمئنا به نفع سهامداران خواهد بود و اگر شرکت ها بتوانند دوام بیاورند و سود پیش بینی شده را بسازند مطمئنا با کاهش نرخ بهره لااقل ازین قسمت پی به ای خواهند گرفت و واقعا پی به ای ۳ تا ۴ برای شرکتی که سودش را خواهد ساخت جالب نیست! امیدوارم فضا به گونه ای پیش برود که در انتخابات آتی مجلس هم عاقلان راه یابند و به نظر برنامه ها به سمتی خواهد رفت که توافق با اطمینان از حضور عاقلان در مجلس باشد و اقتصاد رفتاری هم میگوید اگر در ساعاتی قبل اتفاقی برایتان افتاده باشد و همچنین  اتفاقاتی چند روز پیش با شدت ۱۰ برابر بیشتر برایتان حادث شده است مثلا درد زانو. اتفاقات چند ساعات قبل در تصمیم گیری ها بسیار موثرترند از اتفاقات تلخ چند روز گذشته. این تئوری را چند سال پیش کانمن مطرح کرد و جالب بود و شاید استراتژی باشد.

بازار هم به رشدش ادامه خواهد داد و گرچه رفتارمان مدت هاست کوتاه مدتی بوده است و خودم هم مدت هاست که کوتاه مدتی بوده ام ولی برای سرمایه گذاری بلند مدت با دید بهبود اوضاع شرایط بسیار مهیاست.

یک ریسکی هم در خصوص شرکت های سرمایه گذاری و استاندارد شماره ۱۵ تجدید نظر شده داریم که احتمال اخذ مالیات از درآمد تحقق نیافته ی اینهاست و به نظر موضوع دریافت مالیات منتفی شود ولی خوب اندکی ریسک این شرکت ها را تهدید می کند و شاید اندکی تامل بهتر باشد.

به آمار صندوقها هم نگاه می کردم برخی ازینها واقعا هیچ جذابیتی ندارند و به نظر با چرخش کواکب سرمایه گذاری می کنند و شاید هم استخاره!

بسیار صحبت هایم طولانی شد و فکر می کنم کافیست.البته حرف گفتنی بسیار باقی مانده و ان شا الله در فواصل بعد. تحلیل جامعی هم از بانک اقتصاد نوین و گزارش ۱۲ ماهه اش تهیه کردم که هرچه کردم نشد قرار بدم و ان شا الله در پست بعدی قرار خواهم داد.

شاد و پیروز باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *