چگونه سواد مالی را افزایش دهیم

سواد اقتصادی

هوش مالی

چگونه سواد مالی خودمان را افزایش دهیم؟

نکاتی برای افزایش سواد مالی شما

بررسی های میدانی حاکی از این است که بسیاری از هم وطنان ایرانی ما متاسفانه از سواد مالی کمی برخوردارند و درصد قابل توجهی از هم وطنان ایرانی و هم زبانان افغان و تاجیک بسیاری از اصطلاحات و ابزارهای مالی را نمی شناسند.

البته نتایج بررسی های میدانی دور از انتظار نبود، چرا که مدارس که حلقه ی اول آموزش به کودکان هستند، هیچ گاه این مفاهیم را آموزش نداده اند و بدیهی است که  بسیاری از ما از سواد مالی کم تر بهره برده باشیم.

از آن جا که سواد مالی بسیار با اهمیت است و هر کسی باید سطحی حداقلی از دانش مالی را کسب کند و در این سطور به بررسی و معرفی چند راه برای افزایش هوش مالی اشاره شده است.

  • واکسن تصمیم گیری های بد

گاهی اوقات من فکر می کنم که مدیریت امور مالی و حل مشکلات مالی و پولی یک کار فوق العاده خسته کننده و آزاردهنده است و البته اخیرا متوجه شدم که من تنها کسی نیستم که این حس را دارم. این مسئله در همه ی گروه های سنی مشهود است و حتی بسیاری از جوانان با سن ۲۰ تا ۲۹ سال فکر می کنند که مسائل مالی بسیار خسته کننده است و علاقه ای برای یادگیری آن ندارند.

اگر می خواهید در مسیر افزایش سواد مالی موفق باشید همین حالا ترس، نفرت و بی علاقگی نسبت به مسائل مالی تان را از خود دور کنید

برای بسیاری از مردم، یادگیری موضوعات مالی شبیه به خوردن یه داروی تلخ و بدمزه است. اما من فکر می کنم دانش مالی مانند یک واکسن در مقابل تصمیم گیری های اشتباه مالی است و اگر مردم سختی اندک فراگیری آن را امروز بپذیرند می توانند آینده ی مالی بهتری را در بلندمدت داشته باشند.

  • موضوعات مالی را قدم به قدم یاد بگیرید

موضوعات مالی را نمی توان یک شبه یاد گرفت و اصولا یک شبه نمی شود متخصص یک مهارت خاص شد. شما برای آموزش مباحث مالی و چارچوب های سواد مالی باید سال ها وقت بگذارید. پس من فکر می کنم که هر کسی باید قدم به قدم شروع به یادگیری سواد مالی کند و روز به روز دانش خود را در این موضوعات افزایش بدهد.

برای مثال تنظیم هدف برای یادگیری انواع حساب ها و بیمه های بازنشستگی و عمر موجود برای شما یا انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک سهامی، طلا، درآمد ثابت، مختلط و غیره.

فراگیری مباحث مالی مانند نرخ رشد اقتصادی و سود مرکب و غیره شاید سخت باشد اما اگر تمام تمرکزتان معطوف به یادگیری یک مبحث و سپس یادگیری مباحث دیگر باشد، در این راه موفق تر خواهید بود.

  • کسب اطلاعات مالی از حرفه ای ها، رایگان!

آموزش سواد مالی

آموزش هوش مالی

اگر شما مشتری یک بانک یا موسسه ی مالی یا کارگزاری بورس و غیره هستید، می توانید با آن ها تماس بگیرید و از آن ها مشاوره بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

مثلا سوالاتی در خصوص انواع حساب های سرمایه گذاری بانک، اقساط وام، بازپرداخت وام یا سوالاتی در خصوص صندوق های سرمایه گذاری مشترک، انواع بیمه های عمر و غیره که می تواند اطلاعات مالی شما را افزایش بدهد.

اکثر مشاورانی که در موسسات بزر کاار می کنند، حرفه ای هستند و همیشه می توانند به بهترینشکل به شما مسائل ممالی را توضیح بدهند.

امتحانش ضرر ندارد و کافی است با مراکز ستادی این موسسات تماس بگیرید.

نکته: شعب بانک شاید نتوانند خدمات خوبی در زمینه ی مشاوره ارائه دهند و بهتر است مراکز ستادی آن ها سوال کنید.

  • از ابزارهای آنلاین استفاده کنید

ماشین حساب های بسیاری امروزه، مبلغ هر قسط و نرخ بهره و هزینه ی مالی (سودی که به بانک می دهید) را برای شما محاسبه کند یا در مسائل سرمایه گذاری، نرخ سود و بهره و مدت سرمایه گذاری و سود پرداختی به شما را ارائه دهد.

ماشین حساب های آنلاین بسیاری نیز این خدمات را به صورت رایگان ارائه می دهند.

در حقیقت، میلیاردرها و ثروت مندان یک لیست بلند بالا از این ابزارها در اختیار دارند و به بهترین نحو از آن استفاده می کنند. شما واقعا نیاز ندارید فرمول محاسبه ی نرخ بهره و اقساط و غیره را بلد باشید و امروز به راحتی با این ابزارهای رایگان، مشکلات خودتان را حل می کنید.

برخی از سایت ماشین حساب بدین شرح می باشد: ماشین حساب مالی ،  ماشین حساب هوش مالی، اپلیکیشن ماشین حساب هوش مالی

همین حالا امتحان کنید، اگر شما برای پایان سال ۱۰ میلیون تومان پول نیاز دارید، با چه مقدار سرمایه گذاری ماهانه و با چه نرخ سودی، شما به این مبلغ دست خواهید یافت؟

این ابزارها به راحتی برای شما محاسبه می کنند.

  • اخبار مالی را بخوانید

قوانین و ابزارهای مالی رو به روز در حال تغییر و توسعه هستند و از این رو خواندن اخبار مالی اهمیت بسزایی دارد. مطالعه ی این اخبار از طریق روزنامه های دنیای اقتصاد، ابرار اقتصادی، آسیا یا صفحات اقتصادی همه ی روزنامه ها یا حتی صفحات اقتصادی سایت های اینترنتی ایرنا، فارس، خبرآنلاین، دنیای اقتصاد و غیره از شما تنها چند دقیقه زمان خواهد گرفت.

مطمئنا نیازی نیست همه ی این منابع را مطالعه کنید، فقط یک منبع را انتخاب کنید و هر روز یک ربع برای مطالعه ی سرفصل ها یا برخی از مطالب مهم آن اختصاص دهید.

این ها تنها چند راه افزایش سواد مالی بود که شما میتوانید از آن ها بهره بگیرید و مطمئنا راه های بسیاری وجود دارد که شما هم می توانید در قسمت نظرات آن را با ما و سایر بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *