پنج قدم برای افزایش هوش مالی

چگونه هوش مالی خود را افزایش دهیم

هوش مالی

افزایش هوش اقتصادی

سرعت اتفاقات و تغییرات اقتصادی بالاست و قیمت ها روز به روز در حال افزایش است و تنها نرخ دلار از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ رشدی ۱۰ برابری داشته است و این مسئله باعث شده است که بسیاری از مردم سوالاتی در مورد مسائل مالی، سرمایه گذاری یا مباحث پایه ای اقتصاد داشته باشند.

برخی از این سوالات بسیار پرتکرار است: چگونه پول بیشتری پس انداز کنم؟ حد مناسب بدهی در زندگی چقدر است؟ آیا باید برای بازنشستگی یا پرداخت بدهی پس انداز کرد؟ یا برخی از سوالات پیچیده تر هستند: الان مطمئن ترین جا برای سرمایه گذاری کجاست؟ سرمایه گذاری در بورس برای من سالانه چه مقدار سودآوری خواهد داشت؟ روند های اقتصادی و سیاست های بانک مرکزی چه مقدار بر روی کار یا سرمایه گذاری یا زندگی ما موثر خواهد بود؟

برای پاسخ به این سوالات باید هوش مالی را افزایش دهید، استفاده از برخی برنامه های تلویزیونی، روزنامه ها و مجلات، کتاب ها و سایت های اینترنتی و موسسات مالی مانند برخی از بانک ها یا شرکت های بیمه یا کارگزاران بورس می تواند موثر باشد اما از کجا باید شروع کرد؟ چه جوری میشه این ها رو دسته بندی کرد؟ به چه کسانی میشه اعتماد کرد؟

در این مقاله چند دستورالعمل برای افزایش هوش مالی قرار داده شده است.

«به جنگل اطلاعات مالی خوش آمدید»

اطلاعات مالی متنوع و زیادی در دنیای امروز وجود دارد که فهم بسیاری از آن ها مشکل و زمان زیادی می طلبد. متاسفانه بسیاری از ما، وقت زیادی را برای کسب اطلاعات می گذاریم ولی می توان از جنگل بیرون آمد و تنها با چند قاعده ی ساده، بیشترین بهره را از اطلاعات مالی به دست آورد:

قدم اول هوش مالی: جمع آوری اطلاعات

هوش مالی

جمع آوری اطلاعات مالی

وقتی که شما شروع به پیاده روی در داخل جنگل می کنید، برای اولین بار یک بررسی عمومی از مسیر رو به روی خود انجام می دهید. برای جمع آوری اطلاعات، حتما سعی کنید که منابع اطلاعاتی خودتان (روزنامه، اخبار، کانال تلگرامی و هر منبع دیگری) را به چند منبع مورد اعتمادتان محدود کنید و اگر هم منبع مورد اعتمادی نمی شناسید، از تجربیات سایرین استفاده کرده و منبع مناسب و مورد اعتماد خبری یا تحلیلی را انتخاب کنید.

قدم دوم هوش مالی: منابع را بررسی و سنجش کنید

هنگامی که شما برای بررسی اطلاعات یک رسانه را انتخاب می کنید حتما به الگوهای منابع خودتان توجه کنید. برخی از اشخاص یا ناشران و رسانه ها نسبت به نوعی از سرمایه گذاری توجه بیشتری دارند و عمدتا در آن راستا فعالیت می کنند و یا طرفدار گروه اقتصادی خاصی هستند و دائما مطالبشان در راستای حمایت از آن دیدگاه اقتصادی است.

برای مثال اگر منبع خبری تان یک کانال تلگرامی یا سایت یک کارگزار بورس است، عمده ی اطلاعات دریافتی شما به سرمایه گذاری در بورس محدود می شود، حتی اگر در آن برهه ی زمانی بورس محل خوبی برای سرمایه گذاری نباشد!

این که صحبت های منابع تان را اعتبارسنجی کنید، کار سختی نیست و کافیست مدتی به اخبار و اطلاعات آن ها توجه کنید و نتایج شان را ببینید، آن گاه تصمیم بگیرید به هر منبع چه قدر توجه کنید.

برای مثال روزنامه ی دنیای اقتصاد از سال ۹۳ تا ۹۶ که بخش مسکن در رکود سنگینی بود، مدام در راستای سیاست های دولت، خبر از پایان احتمالی رکود می داد در حالی که تمام تحلیل های آن ها از بخش مسکن با شکست مواجه شد ولی در سایر بخش های این روزنامه می توان همچنان اطلاعات اقتصادی مناسبی کسب کرد.

همیشه انگیزه های منبع تان برای ارائه اطلاعات را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که:

آیا منبع مورد نظر شما همیشه بر روی یک مدل سرمایه گذاری تاکید دارد یا خیر؟

آیا این کانال تلگرامی یا وبلاگ شخصی اصلا واجد شرایط صحبت در خصوص مسائل مالی هست یا خیر؟

آیا این کانال تلویزیونی یا بخش خبری منافعش در راستای سرمایه گذاری شما در سهام است یا حساب پس انداز بانکی؟

آیا اطلاعاتی که به شما داده می شود در راستای خرید یک سهم خاص و در راستای ایجاد فرصت فروش توسط منبع اطلاعاتی است یا خیر؟

آیا ارائه ی اطلاعات توسط منبع موردنظر تنها به دلیل تبلیغات و یا ارائه خدمات باکیفیت به شماست؟

ایا سبدگردان سهام شما، صرفا از طریق یک کارگزاری خاص، حجم های معاملاتی بالا دارد یا خیر؟

مثال های بالا اصلا به معنی بی اعتباری منبع مورد نظر شما نیست ولی شما باید در زمان دریافت اطلاعات حتما به این نکات توجه کنید.

قدم سوم هوش مالی: خودتان را بشناسید

هر کسی درجه ی ریسک پذیری خودش، نیازها و دلایل اش برای سرمایه گذاری و روحیات شخصی اش را بهتر از هر کس دیگری می شناسد. باز نگه داشت ذهن شما اهمیت بسیاری دارد ولی احتمالا بهتر است از مشاوره های کسانی که با سیستم فکری شما منطبق هستند استفاده کنید.

اگر ریسک پذیری شما پایین است، زمان خود را برای گوش دادن به اطلاعات در خصوص سهام های پرریسک و یا سرمایه گذاری های پر ریسک تلف نکنید.

اگر شما هنوز جوان یا نوجوان هستید و ریسک پذیری زیادی هم دارید، نیازهای شما تفاوت زیادی با سایر مردم می کند. اگر شما نمی توانید پول تان را در کیف تان نگه دارید و اصطلاحا ولخرج هستید شما باید در خصوص تصمیمات مالی خودتان رویکرد متفاوتی داشته باشید و در خصوص مسائل مالی تصمیمات محدودکننده ای بگیرید.

قدم چهارم هوش مالی: به واقعیت ها توجه کنید نه آرزوها!

زمانی که پیش بینی انجام می دهید، نباید صرفا بر روی واقعیت هایی تمرکز کنید که متناسب با پیش بینی های ما باشد.

یکی از دوستان تحلیلگر بنده در سال گذشته بر روی گروه سیمانی در بورس پیش بینی هایی منفی داشت. شرایط گروه سیمان در بورس بهتر شده بود ولی او به اطلاعات جدید مثبت وزن کمتری میداد و به اطلاعات منفی توجه بیشتری می کرد، چرا که اطلاعات منفی بر پیش بینی او صحه می گذاشت. این اتکای اشتباه موجب شد او از سود رویایی گروه سیمان در آن سال محروم و زیان سنگینی به او تحمیل شد.

بسیاری از پیش بینی کنندگان یا تحلیلگران از تعداد زیادی از چارت ها و نمودارهایی استفاده می کنند که تنها ایده ی آن ها را حمایت کند. شاید این کار، گاهی مفید باشد اما مهم این است که شما به آنچه که داده ها و اعداد به شما می گویند با دقت توجه کنید.

قدم پنجم هوش مالی: منابع اطلاعاتی تان را متنوع کنید

اگر فقط یک بخش در دنیای امروز وجود داشته باشد که در آن تنوع طلبی کار خوبی نیست، آن همین جاست. در مورد مسائل مالی باید تنوع طلب بود. اینجا جنگل اطلاعات مالی است و شما باید برای حفظ پول خود در بازار سرمایه گذاری منابع اطلاعاتی تان را متنوع کنید.

در عین اینکه نباید توجه ما صرفا معطوف به اخبار و اطلاعات باشد ولی هیچ منبعی وجود ندارد که همه ی اطلاعات مورد نیاز ما را فراهم کند و بهتر است که قبل از تصمیم گیری در خصوص یک مسئله، صحبت های دو طرف را بشنوید.

برای مثال اگر قصد سرمایه گذاری روی مسکن را دارید، علاوه بر صحبت های موافقین سرمایه گذاری در این بخش، حتما صحبت های مخالفین را هم بخوانید.

به نظر من این اقدام بسیار موثر است و شخصا قبل از هر سرمایه گذاری، حتما نظراتی که با تحلیل یا نظر من متفاوت است را جست و جو می کنم تا اطمینان داشته باشم که اطلاعات مخالفی را از دست نداده باشم.

این مثال در همه جا کاربرد دارد، اگر شما با سیاست های فعلی کشور مخالف هستید، حتما باید در کنار سایت ها و شبکه های خبری غیر همسو با نظام، اخبار تلویزیون یا روزنامه ای مثل کیهان را هم باید دنبال کنید.

اعتماد، اصلاح و تنظیم

توصیه های متخصصان مالی بسیار مهم است و بررسی های ما هم نشان می دهد که مخاطبان زیادی به وبسایت ما برای رشد هوش مالی مراجعه می کنند و در اینترنت هم منابع صرفا ترجمه شده ی فراوانی برای رشد هوش مالی در دسترس است ولی این تصمیم شماست که از کدام منابع برای رشد هوش مالی و کسب اطلاعات استفاده کنید.

بسیاری از مردم با کسب اطلاعات صرفا از طریق منابع اطلاعاتی سنتی مانند تلویزیون، روزنامه های دولتی و متخصصین مالی تلویزیونی و سمیناری، متحمل زیان های مالی شده اند و در افزایش نرخ ارز در سال های ۹۲ و ۹۷ متحمل زیان یا کاهش ارزش سرمایه شدند.

از این رو مطالعه ی یک وبسایت مالی مانند داشتن یک دوست واقعا پولدار است که به شما در تصمیم گیری کمک می کند.

مهم نیست که چطور به منابع اطلاعاتی خودتان دسترسی دارید یا چه منابعی را انتخاب کردید ولی بهتر است هر از گاهی مجددا منابع اطلاعاتی تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید شما بهترین اطلاعات را از جنگل اطلاعات مالی دریافت می کنید.

توصیه می کنم حتما با ثبت ایمیل خودتان در فرم زیر، در دوره ی رایگان هوش مالی ثبت نام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *